Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zijn er hier knutselaars? (Slaveflitser)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zijn er hier knutselaars? (Slaveflitser)

    Voor een project dat in mijn hoofd zit, heb ik een slaveflitser nodig
    die onder water werkt. Deze bestaan, maar zijn onbetaalbaar als je ze niet echt nodig hebt.

    Daarom ben ik aan het proberen om zelf iets in elkaar te knutselen.
    Met flitsjes die ik gratis recupereer van wegwerptoestellen en een slave-sensor die je in de handel vindt, heb ik iets kunnen maken dat aardig licht heeft. En het werkt prima als slave bij traditionele camera's. Met digitale toestellen (E10 en C4000Z) echter niet.
    Digitale toestellen flitsen blijkbaar 2x snel achter elkaar en de slave flits natuurlijk bij de eerste flits (als de sluiter nog niet open is). In studio is dat geen probleem. Daar los je dat op, door een domme externe flits aan te sluiten die de slaves dan stuurt.
    Maar onder water zit je beperkt en moet de interne flits die sturen.

    Mijn vraag nu. Is er iemand die reeds geprobeerd heeft om een vertragingsmecanisme te bouwen waardoor een slave die op eerste flits reageert, juist genoeg vertraagt wordt?

    De C5050 zou in de firmware de optie hebben om die eerste flits uit te schakelen, maar een nieuw toestel kopen is nu ff niet realistisch

    Volg dit forum al een tijdje passief, en vind het heel goed initiatief

  • #2
    Komen die twee flitsen niet doordat de rode ogen reductie opstaat? Misschien kan je die gewoon afzetten en eens proberen?

    Comment


    • #3
      Dat dacht ik oorspronkelijk ook, maar dat is het niet.
      Blijkbaar flitsen alle digitale toestellen 2 maal kort na elkaar.
      Uiteraard zie je dat zo niet, omdat ze elkaar heel kort opvolgen.
      Met een E10 kan je het goed zien als je flits op 'slow 2nd curtain' en een sluitertijd van bv 2"

      Comment


      • #4

        Komen die twee flitsen niet doordat de rode ogen reductie opstaat? Misschien kan je die gewoon afzetten en eens proberen?
        Een tijdje gelden was er ook sprake van in deze topic:
        http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=11992&SearchTerms=slave,dimage
        Denk wel dat er iemand reageerde die een vertraging gemaakt had.

        Dirk
        Startpagina digitale-fotografie: http://digitale-fotografie.2link.be

        Comment


        • #5
          hmmm

          Bedankt voor de link.
          Handelt inderdaad over zelfde probleem, maar een echte oplossing is er in die thread niet.
          Blijkbaar gaan alle toestellen anders om met dat flitsen.

          Misschien bestaat er in de handel wel een slave-oog die de pre-flits onderdrukt. Misschien daar eerst eens gaan vragen voor ik van alles probeer.

          Comment


          • #6
            En hoe had je uw flits gebouwd? Schema?

            Comment


            • #7
              Heb een Minolta D7i, hier komt de tweede flits ca. 110 msec na de eerste. Heb hiervoor een schakelingetje gemaakt op een stukje printplaat van 4 bij 4,5 cm. Kan omgeschakeld worden om te triggeren op de eerste of op de tweede flits.Kan je het schema e-mailen. Wel gegevens van flitser nodig: welke spanning op het contact?

              Comment


              • #8
                Sorry, foutje:

                Comment


                • #9
                  Ja, ik zou daar wel meer info over willen.

                  Dirk
                  http://digitale-fotografie.2link.be

                  Comment


                  • #10
                    Neen, geen schema's enzo. (ken bijna niets van electronica)
                    Gewoon, je vraagt in een fotowinkel waar ze u een beetje kennen of ze geen flitsjes willen recuperen voor u van wegwerptoestellen.
                    Die plak je aan elkaar, beetje soldeerwerk en je hebt gratis een flits met richtgetal 25.
                    Heb wel mijn bedenkingen over levensduur etc, maar zoals ik in eerste bericht schreef, heb die maar nodig voor één project.

                    Foto van het beestje



                    Spanning die op contact zit zou ik moeten nameten.

                    PS: slave-cel zit in papier gewikkeld omdat ik hoopte dat eerste flits minder krachtig was en dat papier die misschien zou wegfilteren.
                    Natuurlijk verkeerd gedacht

                    Comment


                    • #11
                      205 volt zit er blijkbaar op. Maar wel niet erg stabiel.
                      @eugene: Welk invloed heeft dat juist op uw schakelinkg?

                      Comment


                      • #12
                        Indien op het flitsercontact een lage spanning staat (<15 V) dan kan de 4528 rechtstreeks de flitser triggeren. Dit is bij mij het geval: ik gebruik een Philips flitser met op het contact ca. 4V. Bij hogere spanningen moet een Mosfet worden tussengeschakeld, b.v. de STD1NB80, deze kan 800V verdragen, maar een 300 of 400V type is in uw geval natuurlijk ook bruikbaar. Zelf heb ik de schakeling in een voetje onder de flitser gebouwd, de voedingsspanning wordt d.m.v. een extra draadje van de accu's in de flitser afgetakt.

                        Comment


                        • #13
                          Kan je me je schema mailen aub? (rudyc@obscura.be)
                          Eventueel met woordje uitleg hoe ik vertragingstijden kan aanpassen indien nodig. en waar ik die mosfet dan moet plaatsen.

                          Dat zou me heel erg helpen.
                          (ik zit wel maar met 1.5v als voedingsspanning, is datgeen prob?)

                          Comment


                          • #14
                            OK Rudy, heb het zojuist ook aan CDirk gemaild met een beschrijving van de werking. Met 1,5V voedingspanning is vrijwel niets te beginnen, CMOS heeft al minimaal 3V nodig. Wel kun je de schakeling speciaal op laag stroomverbruik dimensioneren zodat voeding uit een paar lithium knoopcelletjes mogelijk is.
                            Mvg. Eugène.

                            Comment


                            • #15
                              Bedankt voor de info Eugene.

                              Dirk
                              http://digitale-fotografie.2link.be

                              Comment

                              Working...
                              X