Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe weet ik zeker dat mijn foto's goed op BD overkomen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe weet ik zeker dat mijn foto's goed op BD overkomen ?

    Beste BD'ers

    Ik zit al een tijdje met een klein probleem. Ik heb hier al een paar foto's gepost, maar telkens kwam de reactie dat ze onder- of overbelicht zijn. Mss is dat wel zo , maar op mijn scherm lijken ze echt OK te zijn. Ik heb al gehoord over kalibreren en een profiel toekennen aan je foto's, maar doet iedereen dat ? Heeft iedere BD'er voor zijn foto's een profiel zodat ze op elke monitor ongeveer hetzelfde ogen ? Het lijkt me redelijk onwaarschijnlijk... Als BD'ers geen profiel toekennen, hoe weten jullie dan dat de foto's goed overkomen en niet onder- of overbelicht lijken ?
    En ik weet dat het verschil groot kan zijn, zelf al gezien...

    Eerlijk gezegd houdt me dat een beetje tegen om nieuwe foto's te posten

    Ter info : ik heb een Samsung SyncMaster 913N die redelijk goed gekalibreerd is.

    Grtz,
    Jochen
    Nikon D50

  • #2
    Re: Hoe weet ik zeker dat mijn foto's goed op BD overkomen ?

    Nadat ik mijn foto heb "geprepareerd" voor BD, zet ik ze op mijn webplek en bekijk ze daar met Internet Explorer en Firefox. Als ze er daar niet goed uitzien (m.a.w hetzelfde zijn als in "gewoon" op de PC), dan herbegin ik. Ik bekijk ook wel eerst de foto op mij pc met de ingebouwde Windows preview functie.

    Comment


    • #3
      Re: Hoe weet ik zeker dat mijn foto's goed op BD overkomen ?

      Een profiel aanmaken doe je om perfecte afdrukken te bekomen, m.a.w. afdrukken die maximaal overeenkomen met hetgeen je ziet op de monitor.
      Probeer wel jouw monitor af te stellen zodat je praktisch alle grijstrappen kan onderscheiden op de balk onderaan het BD-menu.
      Ook gratis tools zoals de Nokia Test zijn een goede start. Verder zijn er een aantal specifieke softwareproducten zoals Adobe Gamma.

      Je kan er jammer genoeg wel van uit gaan dat héél wat Internetgebruikers jouw foto's op een andere manier zullen zien.
      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • #4
        Re: Hoe weet ik zeker dat mijn foto's goed op BD overkomen ?

        Ipv Adobe Gamma vind ik dit systeem met een tiff v/e Duitse site wel goed (enkel voor zwart- en witpunt). Je moet er wel eerst inschrijven voor de volgende pagina's.


        Als zo'n grijstrap mooi te onderscheiden is, sta je toch al wel ergens. Helaas is zelfs binnen die juiste afstelling nog een hele marge mogelijk.

        Comment


        • #5
          Re: Hoe weet ik zeker dat mijn foto's goed op BD overkomen ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Hombre
          Je kan er jammer genoeg wel van uit gaan dat héél wat Internetgebruikers jouw foto's op een andere manier zullen zien.
          Hoe bedoel je dan ? Toch niet alleen mijn foto's hoop ik ?
          Nee, veel hangt af van de monitor idd. Ik zal nog eens proberen een foto te posten die volgens mij goed belicht is, maar dat zal pas tegen het einde van de week zijn.

          Als iemand anders nog tips heeft ? shoot...

          Jochen
          Nikon D50

          Comment


          • #6
            Re: Hoe weet ik zeker dat mijn foto's goed op BD overkomen ?

            Je kan inderdaad een kleurprofiel koppelen aan je foto. Maar tenzij iedereen die je foto te zien krijgt, op hetzelfde besturingssysteem zit, met dezelfde kleurinstellen en met een gecalibreerd scherm (doe je niet zomaar, je hebt er een speciaal toestel voor nodig) en een scherm met dezelfde kleurtemperatuur, heeft dat weinig tot geen zin.

            Colormanagement staat zelf bij vele grafische bedrijven op een laag puntje. Je hebt er toch een speciaal scherm voor nodig (Eizo is er bekend voor), normlicht rond je computer en colormanagement software.

            Maar onder en overbelicht van je foto heeft niets te maken met het gebruikte kleurenprofiel. Kleurprofiel bepaald aan de hand van bepaalde waren de drie basiskleuren, dit heeft dus enkel invloed op je kleurengamma, kleursterkte, saturatie, contrast en andere kleureigenschappen. Probeer eens levels toe te passen in PS.
            Last edited by MichielBrugge; 15 augustus 2006, 14:58.
            Canon R | Leica Q
            EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
            Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
            [/COLOR]

            Comment

            Working...
            X