Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto of ...........Fotobewerking Challenge ??

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto of ...........Fotobewerking Challenge ??

    Hello,

    Ik ben de bescheiden mening toegedaan dat, ofwel maak je er een digitale fotowedstrijd van, of je maakt er een fotobewerkingswedstrijd van (wie een goed programma heeft en er goed mee kan werken ) kan van een nogal bescheiden foto toch iets prachtig naar voor laten komen. Ik heb in de 2 maand dat ik ook bij de members hoor, reeds vele fotos bewerkt teruggezien en daar waren werkelijk pareltjes bij.

    Fotowedstrijd of Challenge: daar gaat het voor mij in de eerste plaats om de foto, en liefst onbewerkt zo kan je pas de echte kwaliteiten van de fotograaf ontdekken

    Je kan dit vergelijken met binnendeuren die geverfd zijn, is gewoonlijk om de fouten van de schrijnwerker te verbergen.

  • #2
    Dag Polleke,

    De Sticky al gelezen ?

    - er mogen aan de foto geen extra "elementen" toegevoegd worden. Een verbetering van kleur, scherpte, saturatie en dergelijke kunnen wel.

    De meeste digitale fotografen "ontwikkelen" hun foto ook een beetje na de opname. Dwz. bv. ipv een agressieve sharpening vanuit de camera te kiezen, kan je ook opteren om dit achteraf te doen.
    Verder is het normaal dat je de kleur, contrast en saturatie soms moet aanpassen.

    Twee gekende voorbeelden: Sony camera's geven soms nogal oververzadigde kleuren en een Oly E-10/20 werkt dan juist weer in de andere richting.

    Dus is het toch normaal dat die (eenvoudige) aanpassingen moeten kunnen.

    Ook is het een feit dat de crew elke foto vooraf moeten goedkeuren, dus ik denk dat een PS-wizzard zich zo maar niet straffeloos kan laten gaan. En ik vertrouw er blindelings op dat de crew dit in eer en geweten doet.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

    Comment


    • #3
      Hallo Polleke,

      De challenge is in de eerste plaats een uitdaging om een zo goed mogelijke foto te tonen rond het onderwerp van de maand.
      We hebben er bewust voor gekozen om slechts minimale aanpassingen toe te laten. Die aanpassingen mogen er enkel uit bestaan de kwaliteit van de foto te verbeteren.
      Dat kan dus te maken hebben met scherpte, kleur, contrast, saturatie e.d.
      Een omzetting naar grijswarden behoort ook tot de mogelijkheden.
      Maar er mogen dus geen "extra elementen" aan de foto toegevoegd worden.

      Voor fotobewerkingen hebben we in het forum "fotobewerking" geregeld uitdagingen waarin elke "beeldtovernaar" zijn of haar lusten kan botvieren .

      Maar in de challenge gaat het dus in de eerste plaats om de foto ...

      Groeten,
      Jaja
      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

      Comment


      • #4
        ja polleke, de fotobewerkings-challenge in het forum 'fotobewerking' is er net gekomen omdat de foto-challenge (bijna) niets toeliet.
        ToM.___ //Fuji s602.
        www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
        It goes to 11 you know? 1 louder.

        Comment

        Working...
        X