Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's op feest

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto's op feest

    Binnenkort hebben we een feestje voor de 50ste verjaardag van mijn vader en ik zou foto's gaan nemen. Nu, ik heb nog niet zoveel ervaring en daarom zou ik graag van jullie enkele tips krijgen. De bedoeling is zoveel mogelijk de sfeer te bewaren zonder de boel gaan plat de flitsen. Met dit in het achterhoofd heb ik mij twee maand geleden al een Nikkor 50mm 1.8 gekocht om toch over een iet wat lichtsterke lens te beschikken. Nu, kan ik zorgen voor mooie sfeervolle opnamen met mijn ingebouwde flitser of ga ik beter voor een externe en waar moet ik dan vooral op letten?
    Alvast bedankt

  • #2
    Re: foto's op feest

    Als je de sfeer wilt bewaren is zo weinig mogelijk flitsen inderdaad een goed idee. Met de 50 mm f/1.8 kom je voor dit doel al een heel eind denk ik! Wel rekening houden met de beperkte scherptediepte bij kleine f-getallen, dus een flitser is zeker niet overbodig als je op een kleiner diafragma (groter f-getal) wilt werken. Een externe flitser is zeker aan te bevelen, dan kan je indirect flitsen, met als doel minder harde schaduwen te krijgen. Maar zorg dan wel dat je eerst vertrouwd bent met het gebruik van je flitser.
    Groeten, David

    Comment


    • #3
      Re: foto's op feest

      Bij het 50-jarig huwelijksjubeleum van mijn ouders heb ik de 50 f1.8 op de D70 gezet en met een externe SB-600, naar het plafond gericht, geflitst.
      Zaal was wel niet extreem hoog. Foto's waren dik in orde en mooi uitgelicht zonder echte harde schaduwen. Met de ingebouwde flitser verkrijg je nogal harde foto's met een donkere achtergrond.

      Het kan dus. Veel succes.
      [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

      Comment


      • #4
        Re: foto's op feest

        zou toch een externe aanschaffen( of lenen) en op het plafond richten.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: foto's op feest

          een tip!

          diafragma 8 en sluitertijd 3 a 5 sec en flitsen.

          Perfect

          Comment


          • #6
            Re: foto's op feest

            Oorspronkelijk geplaatst door ccf
            een tip!

            diafragma 8 en sluitertijd 3 a 5 sec en flitsen.

            Perfect
            't Zouden wel mensen zijn die ik ga fotograferen, gaat dat dan niet vreselijk bewogen zijn? Allé, ik weet het eigenlijk niet hé, heb nog nooit zoiets gedaan.

            Comment


            • #7
              Re: foto's op feest

              Een sluitertijd van 3à 5 seconden voor mensen te portreteren op een feestje , denk inderdaad dat er teveel beweging in gaat zitten. Zelfs al zou je de mensen eerst 'invriezen' , dan zal jezelf nog te veel bewegen om een scherpe foto vast te leggen.

              Alles hangt natuurlijk af van de omgeving. Op een klassiek avondfeest in een zaal doe ik meestal het volgende:

              M'n 50f1.4, op f2 (dus niet helemaal open), en de iso verhogen tot de sluitertijd boven 1/50 uitkomt. (zonder flits in dit geval). Als je je lens zover opendraait, opletten voor DOF, deze is erg beperkt op korte afstanden tussen onderwerp & lens. Als je twee personen naast elkaar zet, zorg dat ze op een evenwijdige lijn met je frontlensvlak zitten, anders is één persoon scherp en de ander onscherp(er).
              Hopelijk geef deze uileg je iets meer inzicht
              (kijk hier voor een DOF berekening: http://www.dofmaster.com/dofjs.html)
              Groeten,
              Ludo

              Comment


              • #8
                Re: foto's op feest

                niet bewogen wel bevroren. Probeer het eens thuis en je zal merken dat de achtergrong nog mooi is en de mensen er scherp opstaan.

                Comment


                • #9
                  Re: foto's op feest

                  Wat ik doe,is een sluitertijd van 1 sec op F5,6 en flits met omnibouncekap op de flits, niet naar plafon gericht deze is in de disco toch te hoog,en op deze manier blijft de sfeer behouden,zou zeggen probeer het eens gewoon thuis met sfeer verlichting,heb je dan toch nog teveel licht zet dan de F waarde naar bv F8, hoop dat je hier mee wat verder komt (gewoon proberen en spelen met de F waarde )
                  D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
                  www.langenacker.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: foto's op feest

                    Oorspronkelijk geplaatst door ccf
                    niet bewogen wel bevroren. Probeer het eens thuis en je zal merken dat de achtergrong nog mooi is en de mensen er scherp opstaan.
                    Ah, je gebruikt een flits, tsjoeme niet gezien , dan bevries je inderdaad je publiek . (ik probeer het zoveel mogelijk zonder , spaart batterijen )
                    Groeten,
                    Ludo

                    Comment


                    • #11
                      Re: foto's op feest

                      Ik zal dus toch maar de flits kopen... zal de beste oplossing zijn zo te zien.

                      Comment


                      • #12
                        Re: foto's op feest

                        met externe flitser (SB-600/800)
                        ofwel slow-sync gebruiken in A-mode samen met hogere ISO (afhankelijk van lichtomstandigheden) zodat je sluitertijd niet sneller wordt dan 1/60s
                        ofwel in M-stand: kies de gewenste f-waarde en sluitertijd op 1/60s of trager en pas ISO aan volgens de omstandigheden

                        op deze manier behoud je ook 't sfeerlicht in je foto's
                        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                        Comment

                        Working...
                        X