Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie heeft praktische ervaring met NIKON Flits SB-800

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie heeft praktische ervaring met NIKON Flits SB-800

    Beste mensen,

    Camera NIKON D50
    Lens 28 – 80mm ** 3,5 – 5,6
    Een paar dagen terug een Flits NIKON SB800 aangekocht.

    Zijn er fotografen die daar goede praktische ervaringen mee hebben. Hoe camera en flits instellen enz…

    Ikzelf moet over een goede maand, een groepsfoto maken van plus minus 60 man verdeelt over drie of vier rijen.
    De eerste rij heeft 10 leden, de tweede loopt uit tot 18 en de derde rij tot 32. Het zou dus ook mogelijk zijn 4 rijen te creëren. Zover zijn we nog niet.

    Het lokaal is normaal verlicht, maar het podium waar de groep op staat, is verlicht met een drietal spots welke elk ongeveer 250 watt uitstralen, maar in verschillende kleuren, zoals geel, rood en witte verlichting.

    Wat raadt u me aan, betreffende afstelling Flits en camera.

    Met dank voor jullie aandacht,
    Spain

  • #2
    Re: Wie heeft praktische ervaring met NIKON Flits SB-800

    Beste,

    De veelzijdigheid van een SB-800 is namelijk top.
    Hoop dat je die flitser voor meer toepassingen zal gebruiken dan dit.
    Moeilijk natuurlijk om te zeggen want het hangt ervan af wat de lichtmeter van je camera zal zeggen, in combinatie met je lens. Heb je een lichtsterke lens en hebben ze bvb een wit hemd aan, of een zwart kostuum, dat maakt wel verschil.
    Als je ze allemaal scherp wil zal je een redelijk ook f getal moeten hebben, anders ga je in de mist. Natuurlijk hoe hoger het f getal hoe minder licht en hoe meer je zal moeten compenseren met je flitser.
    Voor zo'n bende volk zal je zeker een groothoek nodig hebben, anders zullen ze er wel niet op kunnen.
    Kan je misschien iets duidelijker zijn omtrent je materiaal (lens, afstand, enz)
    Dan krijgen we wellicht meer een idee van wat het kan worden.

    Dirre
    Dirre - dirkcatteeuw@telenet.be
    ----------------------------------------------
    Nikon-spul en een beetje glas in een Tamrac zakske

    Comment


    • #3
      Re: Wie heeft praktische ervaring met NIKON Flits SB-800

      Dirre,
      Bedankt voor je antwoordt, maar het ziet er allemaal nog zo donker niet uit, hoor!
      Tenslotte werken we met een NIKON D50 en de lens is 28X80mm 3.3X5.5
      Waarschijnlijk gaan we ons nog een 18X200mm bijkopen, dus wordt op die manier de afstand ingekort aangezien de breedhoek verbeterd.
      Met de SB800 hebben we ondertussen reeds geoefend en dat zal wel lukken, maar nogmaals, alle goede raad is zeer welkom.
      Spain.

      Comment


      • #4
        Re: Wie heeft praktische ervaring met NIKON Flits SB-800

        Tenslotte werken we met een NIKON D50 en de lens is 28X80mm 3.3X5.5
        Ik wil niet neerbuigend overkomen, maar de manier waarop je deze lens aangeeft, voorspelt niet veel goeds mbt je technische kennis.

        Waarschijnlijk gaan we ons nog een 18X200mm bijkopen, dus wordt op die manier de afstand ingekort aangezien de breedhoek verbeterd.
        Daarvoor moet je geen 18-200 kopen als je alleen de 18mm gaat gebruiken. Bovendien is deze lens niet erg lichtsterk (net zoals je andere trouwens) en kan ze problemen geven op een D50.

        Bovendien zul je met grote groepen je diafragma moeten dichtknijpen om voldoende scherptediepte te krijgen, verifieer dat ook op voorhand!

        Je SB-800 zou trouwens moeten aangeven wat het bereik van de flits is.

        Comment


        • #5
          Re: Wie heeft praktische ervaring met NIKON Flits SB-800

          Oorspronkelijk geplaatst door Fonzie
          Ik wil niet neerbuigend overkomen, maar de manier waarop je deze lens aangeeft, voorspelt niet veel goeds mbt je technische kennis.



          Daarvoor moet je geen 18-200 kopen als je alleen de 18mm gaat gebruiken. Bovendien is deze lens niet erg lichtsterk (net zoals je andere trouwens) en kan ze problemen geven op een D50.

          Bovendien zul je met grote groepen je diafragma moeten dichtknijpen om voldoende scherptediepte te krijgen, verifieer dat ook op voorhand!

          Je SB-800 zou trouwens moeten aangeven wat het bereik van de flits is.
          Fonzie...
          Had ik om bijstand gevraagd als ik die technische kennis wél bezat? Trouwens die 18-200 is niet HOOFZAKELIJK daarvoor bedoelt en de lichtsterkte is 3.2f tot !
          En zoals gevraagd geeft die SB-800 mij een flits bereik van 8-9mtr.
          Het lokaal zelf waar de fotoshoot zal gebeuren is degelijk verlicht mét TL buizen en het podium met echte podium spotlichten.
          Met groothoek kom ik waarschijnlijk dicht genoeg (4-6mtr voor podium), en op 1/60st met 8 of 11f.
          Ik dacht de foto te nemen met Nef -Raw.
          Graag jullie mening,
          Spain.

          Comment


          • #6
            Re: Wie heeft praktische ervaring met NIKON Flits SB-800

            Topic verplaatst naar een meer passend forumonderdeel.
            Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
            --------

            Comment


            • #7
              Re: Wie heeft praktische ervaring met NIKON Flits SB-800

              Beste mensen...
              276 personen hebben deze post gelezen, waarvan nog géén handvol antwoorden op deze vraag! Wat moet men daaruit besluiten????
              Hoeveel amateurs hebben een dergelijke flash? Of anders gesteld, wie wil zijn/haar geheimpjes nog openbaar maken?
              En voor diegenen die dan toch een antwoord hebben gegeven, bedankt voor jullie éérlijke hulp
              Spain.

              Comment


              • #8
                Re: Wie heeft praktische ervaring met NIKON Flits SB-800

                De Basisregel voor het werken met een dedicated flash, gelijk welk merk en type, probeer zoveel mogelijk van het omgevingslicht te benutten en dus te behouden in je beeld. Dit is belangrijk voor de sfeer, je gaat je beeld dan niet kapot flitsen.

                Om het in de praktijk om te zetten :

                Flits op TTL modus zodat de flits de belichting bepaald !

                Camera op manueel, snelheid in functie van de lens, maar op statief werken mag ook, is beter voor het bepalen van je compositie! ik zou werken op 1/60 of 1/125ste, brandpunt 50mm of 35 mm.

                Diafragma met voldoende klein zijn om een behoorlijke scherptediepte te behalen, zou toch gaan voor 6.3 minstens met een lens tussen de 50 en de 35mm.

                Gevoeligheid instellen op 400 ISO minimaal, om het omgevingslicht te kunne gebruiken in je beeld . Wel opletten Nikon is ruisgevoelig bij hoge ISO, ik zou dus zeker niet verder gaan dan 800 ISO met je D50.


                Dat zijn zowat de basisregels !

                Veel succes nog , Jeff
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • #9
                  Re: Wie heeft praktische ervaring met NIKON Flits SB-800

                  Beste,
                  Bedankt voor de goede uitleg. Zullen we HEEL ZEKER op die manier proberen.
                  Spain.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wie heeft praktische ervaring met NIKON Flits SB-800

                    kleine tip: maak een paar foto's achter elkaar! (wel zien dat je flash opgeladen is)
                    foto als spiegel of als venster?

                    Comment

                    Working...
                    X