Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Snelheid geheugenkaartjes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Snelheid geheugenkaartjes

    N.a.v. het geheugenkaartje Emtec SD Card van 2 GB ( staat geen snelheid bij ) voor 37 Euro bij de Makro is mijn vraag de volgende : speelt de snelheid van de geheugenkaart ook een rol bij het maken van 7 , 8 opnames achtereen bv. bij sportopnames of speelt die snelheid alleen een rol bij het wegschrijven van je foto's op de geheugenkaart naar de harde schijf ?

  • #2
    Re: Snelheid geheugenkaartjes

    Een camera heeft een intern geheugen, als dat vol is begint de snelheid te minderen. Als het kaartje dus te traag is, dan zal je een aantal foto's aan de hoogste snelheid kunnen maken, daarna zal het afhangen van de snelheid bij het wegschrijven.

    De grootte van dat intern geheugen zal niet bij elk merk of type camera hetzelfde zijn, het is dus moeilijk te zeggen hoeveel foto's je achtereen zal kunnen maken met dat kaartje van de Makro vooralleer de boel begint te vertragen.

    Bij dpreview worden de camera's ook getest op die snelheid, maar dan gebruiken ze meestal wel de snelste geheugenkaartjes.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Snelheid geheugenkaartjes

      Het hangt ook een beetje af van het type camera, een Eos 10D/300D is bvb een slak vergeleken met de nieuwere 20D/350D. Met een trage camera heb je dan wel baat bij een snelle geheugenkaart, omdat hij dan vlugger zijn (beperkte) buffer kan leeg maken.

      Ik kijk altijd op http://www.robgalbraith.com/bins/mul...e.asp?cid=6007 vooraleer een kaartje aan te kopen.
      SKurt.be
      www.SKurt.be

      Comment


      • #4
        Re: Snelheid geheugenkaartjes

        Ik ben in het bezit van de Nikon D70

        Comment


        • #5
          Re: Snelheid geheugenkaartjes

          Met de D70 kan je tot 12 JPEG foto's na elkaar schieten, in RAW zijn er dat 4. Dan is zijn buffergeheugen vol en dienen de bestanden overgeschreven te worden naar de SD-geheugenkaart. Is de buffer vol dan kan je nog foto's maken volgens de snelheid waarmee het buffergeheugen kan overgeschreven worden in het SD-geheugen. Deze snelheid hangt af van de snelheid van je geheugenkaartje. Wil je dikwijls na elkaar 8 continu shoots maken dan heb je er alle belang bij een snelle geheugenkaart te kopen. Gebeuren deze shoots meer sporadisch (zo om de paar minuten) dan heeft de snelheid van het geheugenkaartje weinig belang.
          Het intern buffergeheugen is veel sneller dan de flash geheugenkaartjes. Daarom wordt het de foto eerst in het buffergeheugen opgeslagen en daarna in het flash geheugen overgeschreven.
          Ik hoop dat je hier iets mee vooruit bent.

          Comment


          • #6
            Re: Snelheid geheugenkaartjes

            Oorspronkelijk geplaatst door SKurt
            Het hangt ook een beetje af van het type camera, een Eos 10D/300D is bvb een slak vergeleken met de nieuwere 20D/350D. Met een trage camera heb je dan wel baat bij een snelle geheugenkaart, omdat hij dan vlugger zijn (beperkte) buffer kan leeg maken.
            Ik denk eerder dat het andersom is. Wat heb je aan een snelle kaart als de camera niet snel genoeg is om de data weg te schrijven (behalve dan om je foto's via een reader naar de PC te transporteren)? Volgens mij heeft dus een snelle camera het meest profijt van een snelle kaart.

            Comment


            • #7
              Re: Snelheid geheugenkaartjes

              Toch niet hoor, Leonidas. SKurt heeft gelijk. Het buffergeheugen van de camera (zelfs van een trage) is sneller dan een extern geheugenkaartje. Het is dus belangrijk dat het intern geheugen zo snel mogelijk kan leeggemaakt worden. Als de transfert naar de flashkaart bij een trage camera ook nog eens traag verloopt heb je direct 2 problemen.

              Comment


              • #8
                Re: Snelheid geheugenkaartjes

                Oorspronkelijk geplaatst door Emanuel
                Toch niet hoor, Leonidas. SKurt heeft gelijk. Het buffergeheugen van de camera (zelfs van een trage) is sneller dan een extern geheugenkaartje. Het is dus belangrijk dat het intern geheugen zo snel mogelijk kan leeggemaakt worden.
                Toch wel hoor, Emanuel. SKurt heeft geen gelijk. Het doet er niet toe dat het buffergeheugen snel is. Wat maakt een camera namelijk snel of langzaam? Dat is het wegschrijven van de gegevens van het buffergeheugen naar een geheugenkaart. Dat bepaalt de snelheid van een camera. En als dat wegschrijven langzaam gebeurt dan heb je dus niets aan een snelle kaart*.

                Andersom, als je een snelle camera hebt maar die snelheid kun je niet benutten omdat het kaartje te traag is, dan heb je ook een probleem.

                Wat is jouw definitie van een langzame camera anders? Dat het lang duurt van het maken van de foto tot het opslaan in het buffergeheugen? Dat is dan een definitie die niet algemeen gebruikt wordt. En je hoeft mij niet te geloven hoor, lees er de diverse websites die testen uitvoeren maar op na.

                Iets duidelijker misschien:
                Opname foto >> buffergeheugen (stap 1) >> wegschrijven op geheugenkaart (stap 2).

                Waar zit de bottleneck? Stap 2
                Waarom wordt stap 1 toegepast? Om de camera weer vrij te geven voor een volgende foto zonder te hoeven wachten op de relatief trage stap 2.
                Wat als het buffergeheugen vol zit? Dan moet er eerst gewacht worden op stap 2 tot er weer plaats is, voordat de volgende foto genomen kan worden.
                Verbetert een snel kaartje dat proces? Bij een trage camera niet want hoewel een snel kaartje wel sneller gegevens zou kunnen opnemen, de langzame camera is niet in staat de gegevens snel genoeg aan te leveren om daar gebruik van te maken.




                *) Behalve dan natuurlijk bij het gebruik van een card-reader voor transport naar de PC via snelle USB of Firewire, maar daar gaat de discussie niet om.
                Last edited by Leonidas; 8 augustus 2006, 14:08.

                Comment


                • #9
                  Re: Snelheid geheugenkaartjes

                  Sorry dat ik stoor - - maar wat is dan het ideale kaartje voor een 20D ?

                  Een Ultra II of een Extreme III van Sandisk ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Snelheid geheugenkaartjes

                    Oorspronkelijk geplaatst door CAN10NE
                    Sorry dat ik stoor - - maar wat is dan het ideale kaartje voor een 20D ?

                    Een Ultra II of een Extreme III van Sandisk ?
                    Een Ultra II is snel genoeg, die gebruik ik zelf ook.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Snelheid geheugenkaartjes

                      En voor mijn Nikon D70 . Ik trek alleen in jpeg fine
                      Ik kom niet goed uit de lijst van SKurt

                      Comment


                      • #12
                        Re: Snelheid geheugenkaartjes

                        Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
                        Wat als het buffergeheugen vol zit? Dan moet er eerst gewacht worden op stap 2 tot er weer plaats is, voordat de volgende foto genomen kan worden.
                        Dat is het nu juist. Een D70 zit vol bij 12 JPG foto's, een D200 na 37 JPG's.
                        Een D200 heeft dus minder behoefte aan een snelle geheugenkaart dan de D70 (volgens mij).

                        Voor de D70 moet een Ultra II kaart zeker voldoende zijn.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Snelheid geheugenkaartjes

                          Oorspronkelijk geplaatst door Emanuel
                          Dat is het nu juist. Een D70 zit vol bij 12 JPG foto's, een D200 na 37 JPG's.
                          Een D200 heeft dus minder behoefte aan een snelle geheugenkaart dan de D70 (volgens mij).
                          Tja, dat is logica die ik niet kan volgen. Stel een theoretische langzame camera kan max. 3 MB/s schrijven. Dan maakt het niet uit of je er een 20x of 40x (of 80x) kaartje in stopt. Een snellere camera die 6 MB/s schrijft heeft wel degelijk iets aan een kaartje met 40x speed t.o.v. een van 20x.

                          So a higher X rating is ALWAYS better, right?
                          That seems logical, but really, the answer is, "It depends." Just because a product has a particular speed rating, that doesn't mean it will actually transfer data at that rate in every device.
                          Why? Well, a flash memory is a lot like the memory in a computer - you can have the fastest memory on the planet, but if you have a computer that isn't designed to run memory at that fast speed, the memory can't operate to its full potential. It's the same situation with devices such as digital cameras, cell phones, your computer's built-in flash card reader or USB port, and so on — basically, you're only as fast as your interface. If the host device has a slower read-write speed than your flash product, the product can't operate any faster than the host device's read-write speed. For example, if you use a 40X flash card in a camera designed to work at 12X speed, you'll be transferring data at the slower 12X speed — the "slowest common denominator."
                          Bron: http://www.crucial.com/library/flash_speed_rating.asp

                          Comment


                          • #14
                            Re: Snelheid geheugenkaartjes

                            Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
                            Tja, dat is logica die ik niet kan volgen. Stel een theoretische langzame camera kan max. 3 MB/s schrijven. Dan maakt het niet uit of je er een 20x of 40x (of 80x) kaartje in stopt. Een snellere camera die 6 MB/s schrijft heeft wel degelijk iets aan een kaartje met 40x speed t.o.v. een van 20x.
                            Daar heb je natuurlijk gelijk. Bij trage camera's (zoals de COOLPIX camera's van Nikon) heeft het uiteraard geen zin een snelle geheugenkaart te steken. Maar we hadden het hier over een D70. Ik heb wat rondgeneusd op de website van Nikon en heb volgende text gevonden:

                            Nikon D-SLR camera's schrijven data met een veel hogere snelheid naar de geheugenkaart dan COOLPIX camera's waardoor er duidelijke snelheidswinst merkbaar zal zijn wanneer men 'High speed' geheugenkaarten. Camera's zoals de D50, D70/D70s en D200 gebruiken een hogesnelheidsbuffer om data naar de geheugenkaart te schrijven en zullen een duidelijk merkbaar aan snelheid winnen als 'high speed' geheugenkaarten worden gebruikt.

                            De tekst is letterlijk overgenomen, inclusief taalfouten.

                            Last edited by Emanuel; 9 augustus 2006, 18:01.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Snelheid geheugenkaartjes

                              Oorspronkelijk geplaatst door Emanuel
                              Daar heb je natuurlijk gelijk. Bij trage camera's (zoals de COOLPIX camera's van Nikon) heeft het uiteraard geen zin een snelle geheugenkaart te steken. Maar we hadden het hier over een D70.
                              Nee, dan wil ik het toch even rechtzetten.

                              SKurt had het over een "trage camera", zonder daarbij een D70 te noemen. Dáár reageerde ik op, op dat "Met een trage camera heb je dan wel baat bij een snelle geheugenkaart, omdat hij dan vlugger zijn (beperkte) buffer kan leeg maken.". Noliko en jij zijn pas na de opmerking van SKurt met die D70 aangekomen en als ik zo lees wat je aanhaalt dan denk ik dat die D70 gewoon geen trage camera is. En dus laat ik mijn stelling dat een trage camera geen voordeel van een snel kaartje heeft en een snelle camera wel, overeind. Met andere woorden: de door SKurt genoemde 300D zal geen voordeel halen van een SanDisk Extreme. Toch gaf jij SKurt gelijk wat weer aanleiding gaf voor de verdere discussie.
                              Last edited by Leonidas; 9 augustus 2006, 18:53.

                              Comment

                              Working...
                              X