Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Helemaal nieuw...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Helemaal nieuw...

    Hoi,
    Mijn naam is Wim, 'k ben 25 en heb me eergisteren een DSLR gekocht (Canon EOS 350 D). Maar het is allemaal nogal nieuw voor mij. 'k Ben er mij van bewust dat ik een hele hoop te leren heb en ben ook bereid om in boeken en op internet op zoek te gaan naar alle mogelijke informatie.

    Mijn vraag : Op welke aspecten van fotografie moet ik me eerst toeleggen? Ik ga er maar van uit dat de witbalans bijvoorbeeld niet het eerste is wat ik onder de knie moet krijgen. Diafragma en sluitersnelheid dan?!

    Als iemand me wat richtlijnen kan geven... alvast bedankt!
    Wimm

  • #2
    Re: Helemaal nieuw...

    welkom op de site; het eerste wat je moet doen voor je gaat fotograferen, kijken of je de lenskap er wel af hebt genomen.
    beetje handigheid zien te krijgen met het toestel zelf.
    zo snel mogelijk van auto afhalen.
    goed je boekje lezen.
    trefwoorden nemen, en dan hier zoeken gebruiken.
    en veel opnamen nemen, je bent nu niet meer gebonden aan een aantal.
    goed de instelling onthouden, van een opname die gelukt is.
    veel plezier met de hobby en als je het helemaal niet meer weet:
    er is altijd nog BD.
    succes.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Helemaal nieuw...

      Proficiat met je aankoop en veel plezier met je nieuwe hobby!

      Naast de schat aan informatie die hier te vinden is (probeer de zoek-functie eens) kan ik je dit boek aanraden: "Digitale fotografie: de spiegelreflexcamera" van Michael Freeman. (ISBN 90-5764-637-4)
      Alles wat met digitale fotografie te maken heeft wordt daarin haarfijn uitgelegd.

      Boeken over fotografie zelf (belichting, compositie,...) zijn er genoeg te vinden.

      Succes!
      www.bigducksix.be

      Comment


      • #4
        Re: Helemaal nieuw...

        Ik heb gisteren bij "boekenvoordeel" in het waasland shopping center nog een boek over fotografie gekocht.

        Echt interessant. Een hele reeks boeken.
        Per stuk maar 7,99 €.
        Geen oude boeken!

        groeten,
        Konica minolta DIMAGE Z5 - 12x optic zoom (35/420mm) - Anti shake - Rapid AF

        Comment


        • #5
          Re: Helemaal nieuw...

          Alvast bedankt, gasten...

          'k Ben vandaag voor de eerste keer naar buiten getrokken... Heb al wat in het rond geschoten. Enkele foto's gemaakt van m'n vriend en van de omgeving. 'k Ben ook op de mijn-terril van Waterschei (Genk) gaan fotograferen... nu eens wat klooien met na-bewerking.
          En ik wil ook graag wat gaan doen met avond- en nachtfotografie... dus, als ik me niet vergis --> hoge iso-waarde, lage sluitersnelheid, statief gebruiken... en diafragma... euhm... ver open?!

          Van de 200 foto's die ik vandaag gemaakt heb, is er waarschijnlijk geen enkele goed genoeg om te bewaren, maar ik ga er toch wat aan prullen, bij wijze van oefening. En ze bewaren om later te kunnen zien hoe ik evolueer.

          En wees gerust, ik zal hier nog vaak om raad komen vragen. Nogmaals bedankt voor de replies... Als nog iemand tips heeft... ze blijven welkom. En misschien zijn er nog mensen in mijn situatie die hier ook gediend zijn met jullie antwoorden en tips. :-)

          Comment


          • #6
            Re: Helemaal nieuw...

            probeer ook geen 10 dingen tegelijk te doen... doe stap per stap en test zo de verschillende mogelijkheden uit.
            -=- Light is the key...

            Comment


            • #7
              Re: Helemaal nieuw...

              Oorspronkelijk geplaatst door Wimm
              En ik wil ook graag wat gaan doen met avond- en nachtfotografie... dus, als ik me niet vergis --> hoge iso-waarde, lage sluitersnelheid, statief gebruiken... en diafragma... euhm... ver open?!
              't komt er op neer dat je genoeg licht op je sensor moet krijgen om een mooi belichte opname te krijgen. Lange sluitertijden ga je vaak hebben bij nachtfotografie, dus een statief gebruiken is een must. Maar hoge iso-waarde of een diafragma helemaal open zetten, dat is niet altijd noodzakelijk. Als je een stevig statief hebt, mag je diafragma wel wat dicht, dat geeft over het algemeen scherpere resultaten en je iso hoeft niet op het hoogste te staan, want hogere iso waarden geven meer ruis, je sluitertijd wat langer nemen compenseert dat en op een stevig statief is dat geen probleem.
              Dit alles hangt wel sterk af van wat je juist wil doen met de nachtfotografie, als je om één of andere reden toch wil dat je een korte sluitertijd kan gebruiken, dan is het wel nuttig om een diafragma open te zetten en de iso hoog.

              Comment


              • #8
                Re: Helemaal nieuw...

                welkom wimm

                ik ken je probleem, ik ken er zelf ook niks van en heb ook pas sinds gisteren mijn eerste DSLR nikon d50 daarvoor enkel een compac-fototoestel

                wat ik een goed boek vond is dit
                Tiltel : FOTOGRAFEREN MET EEN DIGITALE SPIEGELREFLEXCAMERA
                Auteur : JEROEN HORLINGS
                Uitgeverij : ADDISON WESLEY
                Isbn Nummer : 90 430 1236 X

                heel goed, en eenvoudig met voorbeelden, en in het nederlands

                Met vriendelijke groeten
                Joeri

                Comment

                Working...
                X