Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EXIF or not ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • EXIF or not ?

    Ik citeer:

    De regels (deze zijn "voorlopig" en eventueel nog voor aanpassing vatbaar):

    - de foto's moeten uiteraard te maken hebben met het onderwerp
    - afmetingen: maximaal 800x600 pixels
    - bestandsgrootte: maximaal 200Kb
    - de foto mag niet "aanstootgevend" zijn
    - de exif-data moeten toevoegd worden.


    ================================================== =================

    Het is niet de bedoeling om te muggenziften, maar ik zie jammer genoeg vele foto's zonder EXIF-info.

    Ik begrijp uit het reglement dat indien ik een foto zou willen opsturen, ik er de EXIF-info ( voor de forumleden ) er manueel zou moeten bijplaatsen.

    Lijkt mij logisch, want daar kan je enorm veel uit leren.




    Of is het gewoon de bedoeling dat de Exif er bij moet ter "identificatie" van je foto en als bewijs dat er niet mee geknoeid werd ?
    Dit zou natuurlijk ook een mogelijke verklaring kunnen zijn.

    Daarom graag wat duidelijkheid a.u.b.

    Want als ik er de Exif er niet manueel moet bijplaatsen, zou me dat dan toch weer wat werk besparen.


    Dank u vooruwaandacht !


    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Hallo Marc,

    Dat de exif-info toegevoegd dient te worden lijkt me vanzelfsprekend.
    Bij het "valideren" is echter niet te zien of de exif-info toegevoegd werd of niet en is controle niet mogelijk ...

    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      Originally posted by jaja
      Hallo Marc,


      Bij het "valideren" is echter niet te zien of de exif-info toegevoegd werd of niet en is controle niet mogelijk ...

      Jaja
      Oops...bugje ontdekt ?

      Enfin ofwel cutten en pasten we met z'n allen de meest belangrijke Exif info bij de foto, ofwel doen we het niet.
      Maar vind je niet dat iedereen gelijk moet zijn voor "de wet" ?

      Normaal gezien blijft de Exif wel bij de foto, tenzij je echt heksentoeren uithaalt. Maar ja, soms is ie verdwenen... ( kweet kiek ook nie oes daaa kooomt ! ?! )

      Het is dus blijkbaar niet zo dat de Exif atomatisch uit de foto geextraheerd wordt en op de challenge wordt geplaatst; je moet het dus manueel doen...
      En wie dat verzuimt glipt door de mazen van het net...


      Enfin, het is maar een persoonlijke bedenking hoor...
      Mocht het wederom een berg werk vragen, vergeet mijn vraagje dan maar.

      De challenge is sinds deze maand al zeer geperfectioneerd, we kunnen jullie programmeurs blijven lastigvallen he !

      Ik vind het wel enorm boeiend om te zien uit hoeveel verschillende originele oogpunten deze challenge benaderd wordt !





      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
      Si non, on devient bonbon
      Et les gens nous mangent !"

      Comment


      • #4
        Dat de exif data pleite is gaat vrij snel hoor. Zeker als je diverse programma's gebruikt, een on te tweaken, een andere om te verkleinen en een derde voor bv een lijstje. Ik zie eigenlijk ook de meerwaarde niet van het vermelden van de exif....




        Groeten,
        Ronald
        http://fotografie.jouwweb.nl/

        Comment


        • #5
          Ik heb een foto ingestuurd en de exif-data bijgevoegd, maar deze verschijnt niet als je de foto's bekijkt op de challenge.
          Was het de bedoeling ze bij de commentaren te zetten ?

          Comment


          • #6

            Zelfde bij mij: ik heb de EXIF-data ingevuld, maar ze verschijnt niet naast m'n inzending. Ik dacht dat die nu misschien tesamen met de naam van de inzender tijdelijk niet zichtbaar zou zijn...

            mvg,
            Tom

            Comment


            • #7
              Hallo,

              Ik denk dat de exif pas zichtbaar zal worden na afloop van de challenge.
              Het is namelijk nu de bedoeling de inzending anoniem te kunnen doen en de exif verraadt natuurlijk al je cameramerk&type ...

              Jaja
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #8
                Marc, de meesten hier zijn semi-professionelen. Die spelen met hun cam en spelen met exif en f en andere termen.
                Voor mij was dit enkele maanden geleden latijn. Ik heb al twee keer meegedaan met de challenge, gewoon voor de fun. Maar... exif, daar had ik nog nooit van gehoord en weet ook niet of de Kodak dat zo maar prijsgeeft. Nu heb ik een Oly C4000 en ja die geeft dat wel prijs. Het is voor beginnende amateurs niet zo eenvoudig te blijven zwemmen in deze woelige zee hoor. Stilaan komen we er wel en ooit zullen we leren duiken. Dus, misschien zijn er nog zo'n amateurs als ik die gewoon niet weten hoe je die exif aan het praten krijgt.

                Comment


                • #9
                  Hallo Act,
                  Ik ben wel veel meer semi dan professioneel hoor !
                  Juist daarom vind ik die EXIF zeer interessant: je kan zien welk diafragma werd gekozen, welke sluitertijd, welke ISO-waarde, dat er over- of onderbelicht werd, ....
                  En als je hier eens een search op EXIF doet zal je beslist wel wat informatie vinden. Of Googel eens.
                  Er zijn ook tal van goede en freeware Exif-readers te vinden op het net. Zoals gezegd eens Googelen of eens op Tucows gaan rondneuzen.

                  Maar ik ben het er volkomen mee eens dat de exif pas zichtbaar mag worden op het einde van de challenge. Daar heb ik volkomen geen probleem mee.
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment

                  Working...
                  X