Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje:Gebruiken jullie AdobeLightroom?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje:Gebruiken jullie AdobeLightroom?

    Idd, da's m'n vraag en niet in Software gepost maar in Algemeen omdat 't een vraag is over 't gebruik en niet over de software zelf.

    Ik heb hier al eens een search gedaan op Adobe Lightroom.. maar daar word ik nie wijzer van.

    Kijk, effe uitleggen...
    Ik wil dit stukje software opnemen in één van m'n workshops van oktober...
    Juist omdat 't een prachtige digitale workfow is.
    Nu merk ik dat veel digitale fotografen dit gebruiken in onze buurlanden Duitsland en Engeland... Maar hier in België nauwelijks... Ze kennen 't nie of ze gebruiken het niet???
    Waarom gebruiken de Belgische fotografen geen Lightroom? Raar.
    Ok, het is nog altijd een Beta... maar het is toch echt een hulp bij de digitale workflow?? Of gebruiken jullie liever PS zelf?
    Da's dus mijn vraag: Hoeveel fotografen hier gebruiken Adobe Lightroom?

    Want ik ben niet van plan daar een uur workshop in te steken als er geen intresse is.
    Hopelijk word ik wat wijzer hieruit.
    bedankt alvast.

  • #2
    Re: Vraagjeebruiken jullie AdobeLightroom?

    Had er tot zonet nog nooit van gehoord...
    Ik bewerk mijn Raw-beelden met PhaseOne Pro waarna ik ze importeer naar Photoshop CS2.
    Ik ga me toch wat meer documenteren inzake de Lightroom. Lijkt me altijd leuk om een nieuw programma onder de knie te krijgen en om te zien wat de mogelijkheden er van zijn... En samen met mij, nog wel vele anderen hier op dit forum...
    Nikon D200 | Nikon D700 | SB600 | SB910 | Tokina 11-16 | Nikon 18-70 | Nikon 24-70 | Nikon 105 Micro | Nikon 80-200 AF D ED
    http://<span style="color:Navy">www....ions.be</span> - http://<span style="color:Silver">ww...lens.be</span>

    Comment


    • #3
      Re: Vraagjeebruiken jullie AdobeLightroom?

      Er zijn al zoveeel programma's hé, ik gebruik Breezebrowser en Photoshop. Ik heb er geen idee van als ik met lightroom meer kan, of als het gemakkelijker is. Kheb nu een workflow en die gaat goed. Misschien dat ik nogwel overschakel naar lightroom, kheb nog niet echt de tijd en goesting gehad het uit te testen. (Kben nu eenmaal niet zo'n uittester Mic ) Laat jou bevindingen maar weten, dan kan ik het eens overwegen.

      Comment


      • #4
        Re: Vraagjeebruiken jullie AdobeLightroom?

        Ik gebruik Lightroom (nog) niet omdat ik denk dat er nog geen beta is voor windows
        vriendelijke groet
        jocab

        Comment


        • #5
          Re: Vraagjeebruiken jullie AdobeLightroom?

          Oorspronkelijk geplaatst door jocab
          Ik gebruik Lightroom (nog) niet omdat ik denk dat er nog geen beta is voor windows
          Er is wel al een beta voor Windows, gratis te downloaden vanop de site van Adobe.

          Ik gebruik het af en toe, het is echter nog te traag om volop te gebruiken (mijn werkstation is een dual Xeon met genoeg ram en hd's aan 15000rpm). In de Showcase Zwart/wit heb ik een portretje van mijn zoon jakob gepost, die ik bewerkt heb met Lightroom. Zie hier
          Instagram | The RX1 Files

          Comment


          • #6
            Re: Vraagjeebruiken jullie AdobeLightroom?

            Bedankt voor deze info, oVan.
            Ik ga Lightroom zeker downloaden en uittesten.
            vriendelijke groet
            jocab

            Comment


            • #7
              Re: Vraagjeebruiken jullie AdobeLightroom?

              Ik ben intussen ook eens naar de foto van je zoon Jakob gaan kijken. Dat heb je prachtig gedaan!
              Ik hoef evenwel niet overtuigd te worden van het bewerkingspotentieel van Lightroom. Ik ben vooral benieuwd naar de mogelijkheden die Lightroom al dan niet biedt om je fotoverzameling te gaan beheren (documenteren van je foto's, aanmaken en bijhouden van catalogen enz).
              vriendelijke groet
              jocab

              Comment


              • #8
                Re: Vraagjeebruiken jullie AdobeLightroom?

                Oorspronkelijk geplaatst door jocab
                Ik gebruik Lightroom (nog) niet omdat ik denk dat er nog geen beta is voor windows
                Geen beta voor Windows???
                Er is toch al heel lang een windows versie... We zitten nu al aan den 3...

                Je kan het gratis downloaden op:


                Het staat ook beschreven in het Adobe magazineDzone... (Misschien wordt 't nu ietsje bekender? alhoewel niet veel Belgen op dit adobe magazine geaboneerd zijn..)

                Sinds versie drie is het niet meer zo traag... De eerste versies waren idd tergend traag... maarja daarom zijn 't beta's he?

                Zo te zien gebruikt den Belgische bevolking het niet, of niet veel... In tegenstelling tot Engeland en Duitsland waar veel digitale fotografen er zot van zijn.
                Zo zie je maar hoe 't soms verschilt van land tot land he?
                Wat ik hier nu lees, is ook wat ik al in de praktijk tegenkom. Als ik vraag welke workflow en met welke soft... als ik dan es vraag of ze Ligtroom kennen is het meestal van niet...
                Ik denk dat ik het misschien gewoon op de workshop CD ga zetten maar der geen uitgebreide workshop aan ga verspillen. Misschien es effe aanhalen dat 't bestaat...

                Comment


                • #9
                  Re: Vraagjeebruiken jullie AdobeLightroom?

                  Mic,

                  Ik heb momenteel Adobe Lightroom Windows en Capture NX demo geïnstalleerd. Ben dus bezig met beiden te testen. Lightroom heeft knappe interface, maar is traag. Ik moet het nog eens wat grondiger bekijken. Heb tot nu toe de meeste tijd in Capture NX gestoken (die ook traag werkt ). Ik heb nog een 'oude' pc...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraagjeebruiken jullie AdobeLightroom?

                    Idd als je veel foto's in een map hebt is 't traag, maar als er niet veel foto's inzitten, zo'n tiental, is 't snel genoeg.

                    Ik werk er graag mee. Vooral de foto aanpassingen (rechts) zijn knap bedacht.
                    Het werkt sneller dan PS want je ziet alle aanpassingen, niveaus, curven, enz direct onder elkaar.
                    Als je een groot album hebt en je wil daar bv een HTML fotosite van maken om op 't net te zetten gaat het idd wel traag.
                    Maar dat zal bij de volgende betaversie wel weer wat sneller gaan.Allez da hoop ik toch.

                    Maar zo te zien gebruiken niet veel mensen dit en dat was de vraag (Anders had ik dit in Software moeten posten, als we 't over de software zelf gingen hebben...)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraagjeebruiken jullie AdobeLightroom?

                      Oorspronkelijk geplaatst door mic
                      Geen beta voor Windows???
                      Er is toch al heel lang een windows versie... We zitten nu al aan den 3...

                      Bij mijn weten bestaat de windows beta welgeteld 14 dagen... dus nog wat vroeg om gekend te zijn bij het grote publiek

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraagjeebruiken jullie AdobeLightroom?

                        voor mij is er potentieel maar nog veel werk aan de winkel.
                        dus geef mij maar ps
                        ook minitieuzer aanpassingen kunnen niet ; daar hoort ook vb stofjes verwijderen via de patch tool bij. Heb ik toch vaak nodig.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraagjeebruiken jullie AdobeLightroom?

                          Heeft er al iemand een idee van de prijs?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraagjeebruiken jullie AdobeLightroom?

                            pffffffff rawshooter was veel gemakkelijker, sneller en gebruiksvriendelijken
                            To make your dreams come true, wake up

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vraagjeebruiken jullie AdobeLightroom?

                              Vind het te traag en de instellingen allemaal in een ellenlange lijst onder mekaar vind ik juist niet handig, maakt het te ingewikkeld en teveel om te controleren. Ik blijf bij C1 met z'n beknopte instelmogelijkheden. Ik slaag erin om in veel kortere tijd m'n raw beeld goed ingesteld te krijgen in C1 dan in lightroom...
                              Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                              Comment

                              Working...
                              X