Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filmvraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Filmvraagje

    Ik fotografeer al vele jaren de generale repetitie van een toneelgroep.

    Om allerlei reden gebruik ik een zwart-wit film (Tmax 3600 iso) ook al omdat er dikwijls heel weinig licht is en men het liefst heeft dat er niet geflitst wordt.

    Héééééééééél lang geleden ontwikkelde ik dat dan zelf en maakte er ook afdrukken van, maar al vele jaren geef ik gewoon rolleke af en laten de mensen van de toneelvereniging dit bij een fotograaf ontwikkelen. Tot hier geen probleem dacht ik, tot ik telefoon kreeg met de melding dat de fotograaf, waar men dit filmke binnengeeft, had gezegd dat beter en mooier zou om een kleurenfilm te gebruiken en daar dan zwart-wit afdrukken te laten maken. Nu vraagt men mij of dit klopt.

    Naar mijn bescheiden mening over verschillen in film is dit dikke zever, niet gezegd zijnde dat niet kan bewijzen enkele mensen van de fotoclub
    Ik denk eerder aan gemakzucht van de fotograaf en liever een kleurenfilm in zijn apparaat steekt met de “grootte” hoop dan 1 zwart-wit filmke manueel te moeten ontwikkelen, denkende aan de digitale evolutie.

    Graag had ik jullie mening hierover gekend.
    Canon 7D + Batterijgrip + 10-20mm sigma + 24-70 sigma + Sigma 120 - 300 + Canon 70 - 200
    Het ligt in de menselijke natuur om verstandig te denken en idioot te handelen

  • #2
    Re: Flimvraagje

    Misschien meer een vraag voor BeldgiumNOTdigital.com?

    Groeten, Miriam

    Comment


    • #3
      Re: Flimvraagje

      Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
      Misschien meer een vraag voor BeldgiumNOTdigital.com?

      Groeten, Miriam
      Nooit analoog gewerkt dan??
      Canon 7D + Batterijgrip + 10-20mm sigma + 24-70 sigma + Sigma 120 - 300 + Canon 70 - 200
      Het ligt in de menselijke natuur om verstandig te denken en idioot te handelen

      Comment


      • #4
        Re: Filmvraagje

        Toch begrijpelijke reactie van die fotowinkel. Momenteel is het bijna onmogelijk geworden om zwart-wit films ontwikkeld te krijgen in de fotohandel. Vergeet niet dat de kostprijs zeer hoog ligt gezien de kleine markt die deze soort fotografie nog vertegenwoordigt. De handelaar kan er practisch niets aan verdienen en de resultaten zijn dan nog open voor allerlei negatieve reacties.
        Waarom geen kleur? analoog of digitaal? zelfs op hoge ISO waarden zijn resultaten nog aanneembaar. Anders is er maar één oplossing: zelf ontwikkelen en vergroten in de doka.

        Henri
        lidnummer: BD0435BE

        Comment


        • #5
          Re: Filmvraagje

          @ kodeachrome

          Ik versta volledig wat je hier zegt maar is het niet een beetje hypocriet van de fotohandelaar (ontwikkelaar) om na zovele jaren trouwe klant nu ineens afkomen met het verhaal dat het op kleurfilm beter is. En om er daarna dan zwart-wit van te maken. Om nog maar te zwijgen van de grootste gevoeilig beschikbaar in kleurfilm.
          Ik maak al ongeveer een jaar nu ook digitale opnamen. Maar soms is het resultaat bedroevend vooral door het gebrek aan licht en niet stilstaande acteurs, met veel beweginginsonscherpte tot gevolg. Er zullen dus keuze's gemaakt moeten worden in de toekomst. Maar zelf ontwikkelen is daar voor mij geen van. (Plaats en tijdgebrek)
          Misschien toch flitsen en digitaal zwart-wit maken?
          Want wie kan voorspellen hoelang er nog film te krijgen zal zijn en aan welke prijs. (is de laatste jaren al flink duurder geworden)
          Canon 7D + Batterijgrip + 10-20mm sigma + 24-70 sigma + Sigma 120 - 300 + Canon 70 - 200
          Het ligt in de menselijke natuur om verstandig te denken en idioot te handelen

          Comment


          • #6
            Re: Filmvraagje

            is inderdaad dikke zever!

            er is niks dat je eenzelfde effect of karakter zal geven zoals een tmax 3200 .... laat je nie omlullen door je fotograaf...

            de ruis die je krijgt met je kleurfilm of digitale opnames zal nooit vergelijkbaar zijn met de lekkere korrel van je t-max

            als je dat wil doen ga je gewoon naar een actionshop en geef je filmke daar binnen.... binnen enkele dagen heb je't terug voor een heel schappelijke prijs. Afdrukken zal je dan wel zelf moeten maken of laten maken door een vriend/kennis
            some toys 4 big boys
            http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

            Comment


            • #7
              Re: Filmvraagje

              Je zal digitaal of via kleurfilm nooit de resultaten krijgen die je nu hebt voor de fotografie die jij bedoelt! Volharden en veranderen van labo zou ik zeggen!

              Comment

              Working...
              X