Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geen zonsondergang meer voor mij hoor...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Geen zonsondergang meer voor mij hoor...

    Hoi,

    Ik zit op kot in oostende met zicht op zee. De zonsondergangen zijn er soms echt prachtig!!! Ik kan het dan meestal niet laten om er een foto van te maken.
    Nu merk ik de laatste tijd dat ik donkere vlekjes krijg op mijn ogen, ik zie ze overal doorheen, en ze volgen continu. Volgens mij door het te felle licht die mijn lens binnenvalt wanneer ik door de zoeker kijk van mijn DSLR.
    Op de moment zelf merk ik niet dat het licht te sterk is, maar na een tijdje zie ik het pas. Ik heb er nu 2 rechtsonder aan mijn rechteroog. Ze zitten gelukkig niet in het verlengde van mijn zicht, maar ze vallen wel goed op. Wanneer ik naar links kijk zonder mijn hoofd te bewegen durven ze wel eens in de weg te zitten.
    Ik ben nog maar 22 en vind mezelf nog wat jong om al een slecht zicht te hebben (heel jammer als je met fotografie bezig bent!). Misschien dom om naar de zon te kijken door mijn lens, maar ik ben volgens mij zeker de enige niet om een zonsondergang te trekken.

    Zijn er nog mensen die hier eens slecht mee gevaren hebben?

    Ik heb besloten om niet te veel zon meer door mijn zoomlens te laten komen en geen zonsondergangen meer vast te leggen. Op -35mm zou ik het nog wel eens durven omdat het licht dan veel minder sterk is, maar ik zal nog wel 2x nadenken voor ik er aan begin...

    bij deze zijn jullie ook gewaarschuwd

  • #2
    Re: Geen zonsondergang meer voor mij hoor...

    Probeer eens snel te draaien of te bewegen met je ogen,
    en dan plotseling stoppen en naar een bepaald punt staren.
    Schuiven de vlekjes dan nog even verder of staan ze ook meteen stil?
    David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

    Comment


    • #3
      Re: Geen zonsondergang meer voor mij hoor...

      Ikke kan helaas ook meedoen met de quiz

      Mijn vlekjes bewegen nog even door. Ik ben wel benieuwd wat dit betekend.

      PS. Mijn vlekjes komen niet door zonsondergangen, maar voor zover ik weet door zo'n rode laserpen die heeel vroeger in mijn oogjes geschenen heeft. Kan me d'r niet meer veel van herinneren.
      One day, I would like to make nice pictures :-)
      www.lucaskoijen.nl

      Comment


      • #4
        Re: Geen zonsondergang meer voor mij hoor...

        Als de vlekjes nog even verder bewegen kunnen het volgens mij geen ingebrande plekken op het netvlies zijn,
        want dan zouden ze altijd vast op dezelfde plaats moeten blijven staan.
        Als je een haartje, of wimper, in je oog hebt en je ziet dat,
        dan beweegt dat toch ook altijd nog even na ... .
        David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

        Comment


        • #5
          Re: Geen zonsondergang meer voor mij hoor...

          Toch eens nr een oogarts gaan. Die kan uitsluitsel en advies geven.

          Het kan mogelijks ook een tijdelijk fenomeen zijn. Laten we hopen.

          Wij kunnen hier alleen maar gissen.

          Comment


          • #6
            Re: Geen zonsondergang meer voor mij hoor...

            als je zicht er niet op achteruitgaat zijn dat waarschijnlijk 'vlokjes' in je glasvocht
            heel vervelend maar onschuldig, kan door veel dingen komen.. een klein letsel in je netvlies, een haarvaatje dat eens bloedde, enz...
            heeft helemaal niks te maken met het fotograferen van de zon
            ik kan het weten, want ik heb er ondertussen al heel wat bij elkaar verzameld!

            de enige manier om zeker te zijn is uiteraard bij de oogarts eens langs gaan
            Zen

            Comment


            • #7
              Re: Geen zonsondergang meer voor mij hoor...

              Je scherpstelpunt als het ware, valt niet altijd op exact hetzelfde punt op je netvlies. Dit wordt automatisch een beetje gedraait omdat dat ene stukje netvlies anders te snel moe zou worden.

              Kijk bijvoorbeeld maar naar die plaatjes met heel fijne zwarte en witte lijntjes. Het stukje netvlies waar dit opvalt wordt knettergek, en het beeld wordt verschoven naar een stukje dat ernaast ligt. Vandaar dat het lijkt alsof alles op en neer springt.

              Althans, dat heb ik ooit zo geleerd...
              One day, I would like to make nice pictures :-)
              www.lucaskoijen.nl

              Comment


              • #8
                Re: Geen zonsondergang meer voor mij hoor...

                Wat het door een lens geeft is wellicht nog iets heel anders, maar in principe is het kijken in een ondergaande/opkomende zon heel erg gezond (laatste en eerste uur), al moet je het langzaam opbouwen en liefst met blote voeten goed geaard staan, wat ev. schade zou helpen voorkomen.

                Dit wordt sungazing genoemd.



                Het zou dus best wel eens kunnen dat je dat mankement kan genezen door het zonder lens te gaan doen, zoals het hoort

                En je compositie eventueel maken door even een gel voor de lens te houden of zo?
                Last edited by maGuy; 22 juli 2006, 06:44.

                Comment


                • #9
                  Re: Geen zonsondergang meer voor mij hoor...

                  Oorspronkelijk geplaatst door Mr_Blonde
                  als je zicht er niet op achteruitgaat zijn dat waarschijnlijk 'vlokjes' in je glasvocht
                  heel vervelend maar onschuldig, kan door veel dingen komen.. een klein letsel in je netvlies, een haarvaatje dat eens bloedde, enz...
                  heeft helemaal niks te maken met het fotograferen van de zon
                  ik kan het weten, want ik heb er ondertussen al heel wat bij elkaar verzameld!

                  de enige manier om zeker te zijn is uiteraard bij de oogarts eens langs gaan
                  Ik zou ook eerder denken in deze richting, heb er jammer genoeg ook ervaring mee. Volgens mijn oogarts iets om mee te leren leven, ik vermoed dat enkel bij zware gevallen een chirurgische ingreep overwogen wordt.
                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • #10
                    Re: Geen zonsondergang meer voor mij hoor...

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hombre
                    Ik zou ook eerder denken in deze richting, heb er jammer genoeg ook ervaring mee. Volgens mijn oogarts iets om mee te leren leven, ik vermoed dat enkel bij zware gevallen een chirurgische ingreep overwogen wordt.
                    Dat werd me ook verteld, 'hoe meer je er zoekt, hoe meer je er zult zien'. Het gevaar bestaat dat het uiteindelijk KAN ontwikkelen tot een zogenaamde netvliesloslating. En dan moet je geopereerd worden. Een preventieve behandeling is een laserbehandeling waarbij ze je netvlies 'dichtlassen' op de laag eronder. Waarschijnlijk laat ik dat wel eens doen..
                    Zen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Geen zonsondergang meer voor mij hoor...

                      van die witte/doorzichtige vlekjes ken ik al gans mijn leven, je ziet ze het beste (ik toch) als je naar blauwe lucht kijkt of zo.

                      deze die ik nu heb zijn zwarte/donkere. Volgens mij blijven ze staan als ik mijn oog eerst es snel beweeg, maar zeker ben ik het niet.
                      Ik moet wel zeggen dat ik er in het begin wel last van had, soms dacht ik dat ik een vlieg zag, of iets die de straat overstak tijdens het autorijden. En soms was het eens verschieten.
                      Ik moet wel zeggen dat ik ze al iets verbeterd zijn, maar ik steek dat op het feit dat mijn hersenen ze al wat beginnen te negeren en ik er zo doorheen kijk.

                      misschien zal ik wel eens naar de oogarts gaan, maar voorlopig heb ik er niet zoveel last meer van.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Geen zonsondergang meer voor mij hoor...

                        Er zijn twee soorten vlekjes:
                        1) Mouche volantes: deze heeft iedereen, maar niet iedereen valt het op. Mouche volantes zijn verontreinigingen in het glasvocht van het oog. Deze verontreinigingen zweven zo nu en dan voor de pupil langs en houden daar het licht tegen, waardoor wij ze zien als bewegende zwarte vlekjes. Deze zitten dus niet altijd op dezelfde plaats en bewegen langzaam door het gezichtsveld. Als er extreem veel vlekjes waargenomen worden en dusdanig storen dat iemand niet meer kan functioneren, wordt het glasvocht wel eens vervangen. Dit is wel een zeer riscante operatie, omdat bij deze ingreep relatief snel complicaties optreden.

                        2) Beschadiging van het netvlies. De cellen van het netvlies zijn hier beschadigd, waardoor er geen licht meer naar de hersenen gestuurd kan worden. Dit zien we als een zwart vlekje (of soms vlek), maar deze vlek zit altijd op dezelfde plaats in het gezichtsveld. Stel: de vlek zit rechtsonder en je kijkt naar links, dan zit de vlek nog altijd rechts onder in je gezichtsveld. Vandaag, volgende week en over 20 jaar ook nog. Beschadigingen aan het netvlies kunnen door invloeden van buitenaf ontstaan, maar ook door invloeden van binnenuit, zoals bijvoorbeeld een hoge oogdruk (glaucoom.) Een beschadiging is altijd onomkeerbaar.

                        Een netvliesloslating is weer iets heel anders. Een beschadiging aan het netvlies heeft zeer zelden een netvliesloslating als gevolg. Echter, een netvliesloslating geeft altijd beschadiging aan het netvlies en daardoor verlies van een deel van het gezichtsveld. Een losgelaten netvlies kan vaak weer vastgezet worden door middel van een laser. Mensen met ernstige myopie (bijziendheid vanaf ongeveer -6,0 dioptrie) hebben een verhoogde kans op netvliesloslating.
                        Last edited by Lin; 22 juli 2006, 13:19.
                        Groetjes, Linda

                        Comment


                        • #13
                          Re: Geen zonsondergang meer voor mij hoor...

                          Er wordt hier steeds gepraat over "vlekjes"..
                          Hebben jullie het dan niet over "staar" of "cataract" ??

                          Ik heb namelijk al sinds mijn 6e last van jeugdstaar...

                          Het is begonnen met een piepklein vlekje, en momenteel is het een hele opeenstapeling van
                          troebele transparante vlekken die voor op mijn netvlies "rondzweven"
                          (ze volgen altijd de richting waar mijn ogen zich bewegen hetzij met enige vertraging...)

                          Ik ga dus ook binnenkort binnen voor een operatie waar mijn ooglenzen zullen vervangen worden
                          door kunstlenzen (een kleine ingreep naar het schijnt) en ze indien mogelijk meteen ook laten
                          corrigeren op mijn bijziendheid + verziendheid

                          Comment


                          • #14
                            Re: Geen zonsondergang meer voor mij hoor...

                            Staar is een vertroebeling van de ooglens, maar geeft doorgaans geen zwarte vlekjes, maar een verstrooiing van het licht: een soort mist of grijzige vlekjes. Alhoewel bij heftige staar het grijs natuurlijk kan overgaan in bijna zwart. De vlekjes in mijn eerdere post zijn echt zwarte vlekjes, omdat er in het geheel geen licht op het netvlies valt cq doorgegeven wordt aan de hersenen.

                            Een staar-operatie (cataract) is inderdaad tegenwoordig bijna risicoloos en gaat onder plaatslijke verdoving. Binnen een 30 minuten is één oog geholpen en mag men naar huis. Ziekenhuisopname is alleen nodig bij mensen die onder volledige narcose zijn geweest of zogenaamde risicogevallen.
                            Groetjes, Linda

                            Comment


                            • #15
                              Re: Geen zonsondergang meer voor mij hoor...

                              Ik heb ook een tijdje zwarte bollen zien vliegen
                              Maar later ben ik tot de conclusie gekomen dat ik gewoon meer slaap nodig had, en dan zie ik geen zwarte vlekjes meer.
                              Het was dus gewoon van vermoeidheid.

                              Dus ik zou zeggen slaap eens goed uit.
                              Canon EOS 5D met 3KG glas
                              https://reisforum.net

                              Comment

                              Working...
                              X