Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Leessnelheid Sandisk ExtremeII SD

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Leessnelheid Sandisk ExtremeII SD

    hoi,

    Ik heb een nikon D50 met een Sandisk Extreme II SD geheugenkaart van 512Mb. Ik heb deze al meer dan een jaar sinds de aankoop van mijn toestel.
    Ik heb er nog nooit bij stil gestaan, maar ik vind wel dat het lezen van dat kaartje vrij traag gaat.
    Ik doe dit meestal via de camera en de USB kabel, maar ook via een kaartlezer.
    Per foto duurt het toch wel een second of 3 tot 5, ik vind dat wel redelijk lang voor zo een kaartje. (raw fotos van 5Mb gemiddeld).

    over de schrijfsnelheid in de camera ben ik zeer tevredden, de buffer leegt heel vlot.

    is het normaal of gaat het bij jullie toch nog wat sneller?

  • #2
    Re: Leessnelheid Sandisk ExtremeII SD

    Denk dat de leessnelheid van je kaartlezer wel eens de bottleneck zal zijn...
    USB2.0 is niet altijd hetzelfde, de ene kaartlezer zal een 1.5MB/sec lezen en de andere aan 7MB/sec...
    Ken je niemand met een snelle kaartlezer om even te proberen?
    Nikon D300 & een beetje glas...
    Iets kleiners als carry everywhere

    Comment


    • #3
      Re: Leessnelheid Sandisk ExtremeII SD

      Is die kaartlezer een echte USB2, want soms noemen ze de goedkopere wel USB2, maar dan zijn ze wel aan te sluiten via USB2 maar halen de snelheid niet.

      Dat zou véél sneller moeten gaan, mijn jpeg's zijn gemiddeld 3MB, en die vliegen een heel stuk sneller door dat kabeltje .

      De Sandisk kaartlezer die ik meestal gebruik is de snelste (enkel CF), de universele (CF / SD / memorystick......) van de Lidl is iets trager (die gebruik ik voor de SD van de Casio). De ingebouwde kaartlezer in mijn pc is héél traag, die komt ongeveer overeen met de snelheid (traagheid ) die jij opgeeft.

      Ik denk dat je best wat geld uitgeeft voor een snellere kaartlezer als het sneller moet gaan. Maar controleer eerst of de aansluitingen van je pc wel USB2-compatibel zijn, want via je camera zou dat toch sneller moeten gaan.
      Ik heb mijn pc eens moeten formatteren, en toen moest ik ook de juiste software herinstalleren om terug een snelle USB2 te krijgen (mijn pc is meer dan 3 jaar oud, USB2 was toen nog vrij nieuw).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Leessnelheid Sandisk ExtremeII SD

        Eigenlijk zegt die USB2.0 niets.
        Daar zitten 3 normen onder (de oude USB 1.1 (1.5 en 12 Mb/s)
        en de "echte" USB2 (in theorie 480 Mb/s).
        Men heeft later de naam aangepast naar low speed, full speed en high speed, maar in theorie kan je dus perfect een USB2 toestel kopen met een max. snelheid van 10 Mb/s, en toch hebben ze je niet bedrogen (ahum). Je hebt dan een full speed USB2 toestel...

        De wondere wereld van computernormen... Altijd in voor wat naam-verwarring.
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #5
          Re: Leessnelheid Sandisk ExtremeII SD

          Ja de theorietjes over usb 1 en 2 ken ik genoeg. (ben ingenieur in de elektronica, dus ik versta dat allemaal wel ).
          Maar USB1 vs 2 zat ik niet echt mee in.

          Ok de ingebouwde kaartlezer van mijn laptop verwachte ik niet de snelste te zijn, maar als ik de usb kabel rechtstreeks in mijn camera steek, dan gaat dat even snel (traag).

          ik heb nog een kaartlezer liggen van de lidl (hun eerste dacht ik) maar die wil ik niet meer gebruiken omdat die ooit een SD vernield heeft van mij.

          ik ga eens een tooltje zoeken om de snelheid te meten van die kaartjes vs kaartlezer. want ik betwijfel sterk of mijn pc de bottleneck is, zeker wanneer ik mijn kabel rechtstreeks gebruik.

          Comment


          • #6
            Re: Leessnelheid Sandisk ExtremeII SD

            Oorspronkelijk geplaatst door littlewan
            Ja de theorietjes over usb 1 en 2 ken ik genoeg. (ben ingenieur in de elektronica, dus ik versta dat allemaal wel ).
            Maar USB1 vs 2 zat ik niet echt mee in.

            Ok de ingebouwde kaartlezer van mijn laptop verwachte ik niet de snelste te zijn, maar als ik de usb kabel rechtstreeks in mijn camera steek, dan gaat dat even snel (traag).

            ik heb nog een kaartlezer liggen van de lidl (hun eerste dacht ik) maar die wil ik niet meer gebruiken omdat die ooit een SD vernield heeft van mij.

            ik ga eens een tooltje zoeken om de snelheid te meten van die kaartjes vs kaartlezer. want ik betwijfel sterk of mijn pc de bottleneck is, zeker wanneer ik mijn kabel rechtstreeks gebruik.
            Rechtstreeks van uw camera zal even traag zijn als wat jij opgeeft, tenminste dat was bij mij toch zo. Daarom heb ik mij een kaartlezer gaan halen en dit gaat toch stukken vlotter op dezelfde USB poort ...

            Comment


            • #7
              Re: Leessnelheid Sandisk ExtremeII SD

              Ideaal tooltje is HD Tune

              Freeware en simpel: http://www.hdtune.com/
              Nikon D300 & een beetje glas...
              Iets kleiners als carry everywhere

              Comment


              • #8
                Re: Leessnelheid Sandisk ExtremeII SD

                Héhé ik had dat tooltje nog staan van vroeger...

                Nu ik heb een gemiddelde snelheid van 0,9MB/s das 7,2Mb/s. Vind ik behoorlijk traag :s
                En accesstime van 19ms, vind ik ook heel traag voor flashgeheugen !

                Nu ja, ik vind dit maar heel flauw voor zo een snellere kaart !

                Willen jullie ook eens je kaartje meten? zo kan ik misschien wat beter vergelijken.

                Comment


                • #9
                  Re: Leessnelheid Sandisk ExtremeII SD

                  Met HD Tune kom ik voor mijn Sandisk Ultra II 1GB en mijn Transcend 120x 4GB aan een 7MB/sec...

                  Dus heel wat rapper...
                  Ben bijna zeker dat het aan je lezer zal liggen (of je zit op een USB1.1 poort te werken?)...
                  Niemand in de buurt van je heeft een snelle lezer om te proberen?
                  Nikon D300 & een beetje glas...
                  Iets kleiners als carry everywhere

                  Comment


                  • #10
                    Re: Leessnelheid Sandisk ExtremeII SD

                    wow das wel veel rapper da !

                    ik ga eens moeten overwegen om een andere cardreader aan te schaffen. maar ik zit met verschillende computers en dan is dat veel minder handig dan de usb kabel of mijn ingebouwde cardreader...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Leessnelheid Sandisk ExtremeII SD

                      ff de draad weer oppikken.

                      Ik heb vandaag een transcend 2Gig 150x gekocht. Niet zeker of de kaartlezer van transcend snel genoeg was, heb ik hem er toch maar bij gekocht (voor die 10€ maar). Op de site stond wel dat de kaartlezer van hen (13-in-1 multi card reader usb) de 2gig 150x kaartjes ondersteunde, maar nergens was te vinden of die snelheid ook ondersteund werd.

                      Ok, ik krijg mijn bestelling en ik probeer eerst eens de kaartlezer uit met mijn Scandisk Ultra II, wat blijkt, een snelheid van 9MB/s ! das 10x sneller dan met die andere kaartlezer.
                      Eindelijk kan ik mijn kaartjes met een deftige snelheid legen !!! woehoew, ben blij nu
                      btw, het 150x kaartje haalt toch wel 12Mb/s !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Leessnelheid Sandisk ExtremeII SD

                        Oorspronkelijk geplaatst door Infernoken
                        Ideaal tooltje is HD Tune

                        Freeware en simpel: http://www.hdtune.com/
                        heeft iemand de versie die werkt met 95/98/Me?

                        Merci JVG
                        Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

                        Comment


                        • #13
                          Re: Leessnelheid Sandisk ExtremeII SD

                          Oorspronkelijk geplaatst door littlewan
                          is het normaal of gaat het bij jullie toch nog wat sneller?
                          Ik heb een intern kaartlezertje in mijn laptop. Dit werkt traaaaaaaag.
                          Als ik een SDkaartlezertje van sandisk gebruik via usb (http://www.sandisk.com/Products/Item...n1_Reader.aspx) dan is dit echt heel wat sneller. Het scheelt hem zeker de helft van de snelheid. Heb nu geen foto's op m'n kaartje staan om een testje uit te voeren.

                          Comment

                          Working...
                          X