Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aperture, exposure, vraagure...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aperture, exposure, vraagure...

    Hallo,

    Ik ben een beginneling in het nemen van foto's en zou graag even van jullie horen wat de betekenis is van en eventueel een beetje uitleg.

    aperture :
    exposure:

    groeten

  • #2
    Re: aperture, exposure, vraagure...

    linkje

    Blijkbaar gebruik je liever de engelse termen, dus dan krijg je ook zo'n antwoord hé...
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • #3
      Re: aperture, exposure, vraagure...

      Kan niet anders, ik zit te zoeken achter een nederlandstalige handleiding en vind er geen, dus moet ik het doen met een engelse waardoor ik met deze vragen kom.

      Wie kan verklaren, verklaar ....

      Comment


      • #4
        Re: aperture, exposure, vraagure...

        was ondertussen aan het zoeken :

        Aperture
        (Diafragma)
        Het beeld in de zoeker van de (digitale) camera wordt via de lens van de beeldsensor geprojecteerd. De grootte van de lensopening kan in diameter (oppervlak) geregeld worden en wordt het diafragma genoemd. De diameter van het diafragma wordt uitgedrukt in een quotiënt van de brandpuntsafstand en de diameter, bijvoorbeeld f/8. Hoe groter het getal, hoe kleiner de diafragma-opening. Gebruikelijke waarden zijn 1.4, 2.0, 2.8, 4.0, 5.6, 8.0, 11, 16 en 22. Dit zijn stappen van ongeveer 1,4 (wortel 2) en bij elke stap wordt het oppervlakte van de diafragma-opening een factor 2 kleiner. Bij een wijziging van het diafragma van f/2 naar f/2.8, zal de sluitertijd twee maal zo lang moeten worden om dezelfde belichting te hebben. Een diafragmawijziging heeft invloed op de scherptediepte. Wordt ook uitgedrukt als F8 of 1:8.

        Exposure
        (Belichting)
        Een film of beeldsensor met een zekere ISO-gevoeligheid heeft een bepaalde hoeveelheid licht nodig om een onderwerp volgens de werkelijkheid (helderheid, detail en kleur) weer te kunnen geven. Met de belichtingsmeting van de camera wordt bepaald hoeveelheid licht aanwezig is bij het onderwerp. Met dit gegeven wordt een waarde gekozen voor de aperture- (diafragma-)opening en sluitertijd. Er zijn verschillende methoden om de belichting te meten. Bij spotmeting wordt alleen het midden van de zoeker als meetpunt genomen, bij center0-weighed average wordt het gehele beeld als referentie genomen, waarbij het midden van de afbeelding meer evenwicht krijgt.

        en voor wie meer uitleg nodig heeft (nu kan ik ook eens helpen )

        http://www.computerwoorden.nl
        thkx

        Comment

        Working...
        X