Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CRT of TFT ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • CRT of TFT ?

    Mijn huidige CRT-montor (Sony 17 inch) is na jaren trouwe dienst aan vervanging toe. Graag jullie advies of ik al dan niet een deftig TFT- of CRT-scherm aanschaf. Gewenst formaat : minstens 19 inch, doel : 95% van de tijd om via Photoshop RAW-beelden naar Z/W om te zetten. Shoot !
    Black & White Photography : www.bertvanpaepegem.be

  • #2
    Re: CRT of TFT ?

    Ik ken behoorlijk wat professionals: voor hen absoluut CRT (en voor mij trouwens ook). Misschien bestaan er evenwaardige TFT-schermen, maar dan zal je wel vele €€€€€€€€€ mogen neertellen.

    Comment


    • #3
      Re: CRT of TFT ?

      wel ik heb een tijdje geleden eens 2 dezelfde foto's naast elkaar gezet.De ene op crt en de andere op tft.Beide zijn niet van de duurste monitors,dat zeg ik zoals het is maar ik vind de foto beter op de tft dan op de crt.That's just my 2 cent!
      Marc

      Nikon D50 + Nikkor AF-S DX 18-70mm f3.5-4.5 ED + Tamron 70-300+1GB SD card

      Comment


      • #4
        Re: CRT of TFT ?

        crt voor mij,ik vertik het om zo'n tft scherm aan te kopen..is belange nog niet de kwaliteit dat het moet zijn. vind ik toch
        website: www.stijnboelens.com

        Comment


        • #5
          Re: CRT of TFT ?

          Oorspronkelijk geplaatst door sm00keh
          crt voor mij,ik vertik het om zo'n tft scherm aan te kopen..is belange nog niet de kwaliteit dat het moet zijn. vind ik toch
          Sony X-black al eens naast CRT getest! Zeker eens doen
          Canon eos 30D met L glas + Kodak z8612IS
          http://www.racenews.be

          Comment


          • #6
            Re: CRT of TFT ?

            Oorspronkelijk geplaatst door blazor
            Sony X-black al eens naast CRT getest! Zeker eens doen

            Ik wou niet de moeite doen om hierover mee in discussie te gaan, maar je schrijft hier precies wat ik al lang dacht!...
            Laat ieder maar zijn gedacht hebben. Wij weten ook waarover we spreken...
            Mijn CRT staat nu in de kelder en mijn nieuwe Sony X-black TFT staat op mijn bureau te schitteren!...
            Sprankelend scherpe beelden, stukken beter dan op CRT ...

            Comment


            • #7
              Re: CRT of TFT ?

              Oorspronkelijk geplaatst door LucD

              Ik wou niet de moeite doen om hierover mee in discussie te gaan, maar je schrijft hier precies wat ik al lang dacht!...
              Laat ieder maar zijn gedacht hebben. Wij weten ook waarover we spreken...
              Mijn CRT staat nu in de kelder en mijn nieuwe Sony X-black TFT staat op mijn bureau te schitteren!...
              Sprankelend scherpe beelden, stukken beter dan op CRT ...
              geef mij mijn goeie ouwe vertrouwde Lacie Electron Blue toch maar zene
              some toys 4 big boys
              http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

              Comment


              • #8
                Re: CRT of TFT ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Huggy
                geef mij mijn goeie ouwe vertrouwde Lacie Electron Blue toch maar zene
                Iedereen heeft recht op een dagelijkse portie nostalgie!...

                Maar heb je al gedaan wat blazor hierboven suggereerde?...

                Comment


                • #9
                  Re: CRT of TFT ?

                  Ben ook altijd vurig tegen TFT geweest uit angst voor de look van foto's, maar na overschakeling op Samsung 970P (1000:1, supersnel, wijde kijkhoek, kantelbaar, ...) meer dan tevreden en zou niet meer terugwillen (Let op: ik ben helemaal geen fotopro, maar indertijd was dit scherm bij de aanraders voor de "pseudo-pro's" )

                  Ook was dit scherm de beste zet voor mijn gezondheid die ik ooit gedaan heb:
                  - ik ondervind nu totaal geen last meer van schermstraling en kan nu nog veel uren meer "de nerd uithangen" zonder de minste last te krijgen
                  - de monitor heeft ook een voeding die niet in het scherm zit ingebouwd, wat ook weer minder electromagnetische invloeden geeft naast uw hoofd

                  Dus voor mij graag van hetzelfde, maar 20 inch dan mss

                  "De Ultieme TFT" (niet specifiek voor fotobewerking denk ik hoor, maar wel leerrijk)
                  19'' http://gathering.tweakers.net/forum/...ssages/1147079 (970P nog altijd bij de aanraders, zie ik)
                  20'' http://gathering.tweakers.net/forum/...ssages/1144121

                  Ik zie trouwens dat die Sony ook "maar" 1000:1 is kwa contrast (net als de mijne), dus wat maakt hem zo goed? Bij de ene fabrikant klopt het ook meer dan bij een andere, dus dat kan het zijn, maar staan niet in die lijsten, hoewel men normaal toch wel rekening houdt met de uitschieters voor beeldbewerking hoor.
                  Last edited by maGuy; 15 juli 2006, 23:02.

                  Comment


                  • #10
                    Re: CRT of TFT ?

                    'Beter' wil niet zeggen meer helderheid en contrast en felle kleuren. Zo'n beetje gelijk wel TFT scherm zal er zo 'beter' uit zien alleen al omdat de helderheid 3 tot 5x zo hoog is. Groot is de teleurstelling als je je foto's laat afdrukken...

                    Beter wil voor mij wel zeggen:
                    - correct en stabiel gecalibreerd witpunt, bij voorkeur SRGB standaard (6500°K).
                    - SRGB kleurgammut of indien mogelijk nog groter gammut (hangt voornamelijk af van het type backlight van het LCD scherm)
                    - zo vloeiend (zonder trapjes) mogelijke gammacurve (bij voorkeur SRGB gamma 2.2), neutrale grijswaarden (geen groenige tintjes plots) over het hele bereik en geen raster zichtbaar (geen 6 bit panels)
                    - zwartpunt dat bij voorkeur 0 cd/m2 is (utopie momenteel)
                    - zo ruim mogelijke kijkhoek, S-IPS panelen doen het nog altijd het best voor kritische kleurverwerking.

                    Uiteindelijk heeft dit tot doel om zo standaard mogelijk te werken, een foto hoort er bij iedereen die de SRGB standaard volgt hetzelfde uit te zien. Geen verrassingen bij afdrukken, of dit nu naar een inkjet printer is of naar een labo: mag geen verschil uitmaken.

                    Ik merk op dat zo'n beetje alle LCD schermen standaard veel te fel/hard afgesteld staan waardoor iedereen denkt dat een lcd scherm beter is dan een CRT... niet dus... over het algemeen heeft een CRT betere eigenschappen om foto's correct weer te geven. Natuurlijk heeft het nu geen zin meer om nog in CRT te investeren dus probeer je het beste te maken met een goede LCD.

                    Aan te raden:
                    - schermen met S-IPS gebaseerde panels (beste kleurweergave, grootste kijkhoek maar iets minder goede zwartwaarde dan PVA schermen). Alle pro schermen voor kleurverwerking zijn op dit gebaseerd.
                    - ruimte in budget over houden voor een colorimeter, bij voorkeur eye-one bv.
                    - indien kleuren echt belangrijk zijn: scherm uit de Eizo Coloredge serie of Nec Spectraview of Lacie serie3

                    Overloop deze recente topics eens of gebruik de zoek functie (en zoek naar calibratie bijvoorbeeld...):

                    Hi all, Vroeger nooit echt belang gehecht aan het calibreren van mijn monitors. Ben nochtans al een hele tijd met digitale fotografie bezig maar vond dit precies niet zo belangrijk. Nu ik een nieuw toestel heb wil ik hier toch het onderste mee uit de kan halen en ben dus aan het proberen mijn monitor(s) te calibreren. Heb de

                    Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                    Comment


                    • #11
                      Re: CRT of TFT ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door LucD
                      Iedereen heeft recht op een dagelijkse portie nostalgie!...

                      Maar heb je al gedaan wat blazor hierboven suggereerde?...
                      never change a winning horse

                      anders gezegd... ik heb tot hiertoe perfect de resultaten die ik wil op mijn "bakkie" ... dus waarom een "flattie" kopen?
                      some toys 4 big boys
                      http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

                      Comment


                      • #12
                        Re: CRT of TFT ?

                        idd,tft zijn opmerkelijk lichter van beeld standaard dan crt's,maar als je je foto's afdrukt... is er wel degelijk een verschil.
                        ik kan dan ook vergelijken,ik stuur foto's die ik wil uitprinten door naar mijn vriendin,die heeft een goede tft.daar zien de foto's er opmerkelijk lichter uit dan hier op mijn crt.ook ruis is meer zichtbaar op de TFT, op de werkelijke print zie je geen ruis. (ik weet dat op schermen meer ruis te zien is dan op de print zelf meestal,maar bij TFT scheelt dat wel soms veel vind ik).
                        hoofdzakelijk dient mijn crt hier voor foto's,maar ook heel regelmatig voor games,films etc... waar je bij een lcd weer het nadeel hebt van ghosting bij sommige games en films e.d .

                        voor mij toch nog altijd CRT, geen zin om bakken geld uit te geven aan een evenwaardig TFT scherm.
                        website: www.stijnboelens.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: CRT of TFT ?

                          Een nieuw CRT scherm van 22 inch merk IIyama type Vision Master Pro 514 koop je voor een 675 Euro, min of meer. Dan heb je drie jaar garantie van het fabriek. Dit heb ik zelf staan en is voor mij wat ik wens. Kan dan ook niet anders als dit aanraden aan anderen .
                          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                          Comment


                          • #14
                            Re: CRT of TFT ?

                            Bedankt voor jullie commentaren/ervaringen/tips.
                            Ik denk dat ik ondanks dat 'n TFT mooier oogt en goede resultaten heeft toch ga voor 'n CRT dat blijkbaar nog steeds 't best geschikt is om foto's te bewerken. De levensduur van 'n CRT is langer en zo' scherm houdt ook langer zijn kwaliteit ...
                            Als er nog opmerkingen zijn, dan lees ik deze graag !
                            Bedankt.
                            Black & White Photography : www.bertvanpaepegem.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: CRT of TFT ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Digibert
                              De levensduur van 'n CRT is langer en zo' scherm houdt ook langer zijn kwaliteit ...
                              Bedoel je het niet juist andersom Een CRT slijt door de stralenbundel. Die tast het fosfor aan. Een TFT geeft (binnen grenzen dan) gedurende z'n levensduur constante kleuren.

                              Wat mij betreft, een goed te calibreren TFT heeft de voorkeur. Maar dat is iets heel persoonlijks. Volgens mij is er op het gebied van de GOEDE schermen geen verschil meer. De mening over TFT's is gevormd op een moment dat ze duidelijk minder waren dan CRT's. Die mening heerst blijkbaar nog steeds.
                              Groeten,

                              Albert Jan

                              Website AJH
                              lidnummer: BD0371NL

                              Comment

                              Working...
                              X