Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

een dagje fotograferen.... en nu???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • een dagje fotograferen.... en nu???

    Na een dag fotograferen heb je toch al snel 200 foto's geschoten.

    De ervaring die ik heb met de Canon EOS 350d is dat alle foto's ietswat 'flauw' zijn qua kleuren. Ook de scherpte mag wat mij betreft wat meer zijn.....

    Ik ben benieuwd wat jullie doen met de nabewerking na een dagje fotograferen......

    Alle foto's één voor één verscherpen (usm), levels aanpassen, verkleinen en eventueel een border toevoegen is dan meer werk dan een dagje fotograferen zelf

    Ik ben benieuwd hoe jullie dit aanpakken......

    Peter.
    www.dpix.nl event photography

  • #2
    Re: een dagje fotograferen.... en nu???

    - beter leren fotograferen (ik zeg niet dat ik het kan )
    - experimenteren met de voorkeurinstellingen in je camera
    - enkel beste foto's selecteren
    - PS actions maken (of macro's met hulpsoftware)
    - batch bewerkingen doen (waar mogelijk)
    - minder pixelpeepen als het voor gewone prints is

    Heb zelf nog niet zoveel getrokken met 350D, maar ben zeer tevreden van de kleuren met de 50 1.4 (kitlens nog niet durven gebruiken).

    Comment


    • #3
      Re: een dagje fotograferen.... en nu???

      Ik plaats de beelden op mijn pc in de juiste map. Ik rangschik dat onder per maand, is de maand om, schrijf ik alles weg naar dvd's.

      Ik heb een map met "naam+datum" waarin twee mappen zitten, één zijn de originele beelden, de andere selecties. Ik maak dus een selecie en kopieer alle beelden die geslecteerd zijn naar een selectiemap. Daarin maak ik nog eens een stengere selectie van beelden die ik ga gebruiken, deze bewerk ik.
      Zo behoud ik ook alle originele beelden.

      Alles bewerken is een beetje teveel van't zot vind ik, ik ga dat toch allemaal niet gebruiken. Dit is de meest gebruikte workflow, bij een huwelijk of grotere shoots ( > 1000 beelden ) doe ik dat anders omdat je daar al met een groot aantal beelden zit.

      Comment


      • #4
        Re: een dagje fotograferen.... en nu???

        Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T
        Ik plaats de beelden op mijn pc in de juiste map. Ik rangschik dat onder per maand, is de maand om, schrijf ik alles weg naar dvd's.

        Ik heb een map met "naam+datum" waarin twee mappen zitten, één zijn de originele beelden, de andere selecties. Ik maak dus een selecie en kopieer alle beelden die geslecteerd zijn naar een selectiemap. Daarin maak ik nog eens een stengere selectie van beelden die ik ga gebruiken, deze bewerk ik.
        Zo behoud ik ook alle originele beelden.

        Alles bewerken is een beetje teveel van't zot vind ik, ik ga dat toch allemaal niet gebruiken. Dit is de meest gebruikte workflow, bij een huwelijk of grotere shoots ( > 1000 beelden ) doe ik dat anders omdat je daar al met een groot aantal beelden zit.
        dan fotografeer je toch superveel hetzelfde..
        ::| Verbeelding |::

        Comment


        • #5
          Re: een dagje fotograferen.... en nu???

          Om enkele voorbeelden te geven, als ik een muziekfestival fotografeer en ik moet 20 bands doen op die dag kan het wel eens zijn dat ik thuiskom met 1000 beelden. Dat zijn 50 foto's per band laten we zeggen, waarvan er uiteindelijk 10 goeie moeten komen. Ik wil wat variatie erin, dus neem ik enkele standpunten aan zoals ik ze in beeld wil brengen en maak wel eens 5 keer dezelfde foto. Met moeilijk licht moet je zeker spelen.

          Op een trouw van't zelfde, als ik achteraf een album maak, waar ik graag heel veel variatie inbreng wil ik ook niet tot de conclusie komen dat ik uiteindelijk maar 50 bruikbare foto's heb en nog 50 foto's die wel goed zijn, maar net niet goed genoeg. Ik weet heel goed dat ik heel vaak dezelfde foto maak, wel met iets andere instellingen. Ik fotografeer dus niet zomaar wat in het rond. Ik wil gewoon zekerheid dat er niet iets uitgebrand is of dat er net iemand met zijn ogen knippert enz..
          Uit ervaring al geweten dat ik met een superbeeld thuiskwam waar dan net ene met zijn ogen knipperde en daardoor half slapende leek. Of een trouwjurk die een klein beetje uitgebrand is... en ga zo maar door...
          Last edited by Maarten_T; 11 juli 2006, 00:39.

          Comment


          • #6
            Re: een dagje fotograferen.... en nu???

            Zelf fotografeer ik eigenlijk alleen nog maar in RAW en bewerk de foto's vervolgens met RAW shooter. Hiermee kun je (gemakkelijker dan met de EOS-software) vele instelling wijzigen.
            Canon 300D met toebehoren, Sealife DC-600 met Flitser
            http://dosaas.myjalbum.net

            Comment


            • #7
              Re: een dagje fotograferen.... en nu???

              Ik trek tegenwoordig alles in RAW en enkel RAW. Ik heb enkele maanden RAW + JPEG getrokken, maar dan heb je enkele nadelen.

              Dus witbalans, kleuren, scherpte, belichting worden dan gecorigeerd in Camera RAW.

              Dave
              pixelpusher

              Comment


              • #8
                Re: een dagje fotograferen.... en nu???

                Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird
                Ik trek tegenwoordig alles in RAW en enkel RAW. Ik heb enkele maanden RAW + JPEG getrokken, maar dan heb je enkele nadelen.

                Dus witbalans, kleuren, scherpte, belichting worden dan gecorigeerd in Camera RAW.

                Dave
                Als je raw + jpeg doet, dan krijg je toch een jpeg en een raw file he. Het nadeel is dat alles dubbel is.

                Comment


                • #9
                  Re: een dagje fotograferen.... en nu???

                  Hoi Maarten,

                  Een RAW en een JPG zijn - in mijn beleving - niet dezelfde. Mijn RAW is mijn negatief, mijn JPG mijn digitale foto.

                  Inderdaad nemen ze samen wel meer bytes in beslag dan enkel één van de twee. Maar beide zijn uniek, tenzij de RAW onbewerkt is geconverteerd.

                  Groet,
                  Don
                  Canon 300D met toebehoren, Sealife DC-600 met Flitser
                  http://dosaas.myjalbum.net

                  Comment


                  • #10
                    Re: een dagje fotograferen.... en nu???

                    Topic toch maar even verplaatst naar een meer passend forumonderdeel.
                    Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                    --------

                    Comment


                    • #11
                      Re: een dagje fotograferen.... en nu???

                      Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T
                      Als je raw + jpeg doet, dan krijg je toch een jpeg en een raw file he. Het nadeel is dat alles dubbel is.
                      Dat is niet alles he. Het neemt zoiezo meer plaats in op je flashkaartje, dus je kan minder foto's plaatsen. Op een 350D is met RAW + JPG de JPG trouwens de hoogste kwaliteit, dus het neemt 8MB + 4MB = 12MB in beslag voor 1 foto. Maar er is meer. Je moet dan een keuze maken of je door de jpegs bladert of niet, en als je dat doet (wat ik dus deed) moest je van elke foto de RAW opzoeken achteraf. Daar ben ik nu mee gestopt en ik gebruik een degelijke RAW converter waardoor ik de meeste dingen kan doen zonder jpegs.

                      Een ander nadeel is dat ik ondervonden heb dat als je RAW + JPG opneemt, het bladeren door de foto's op het toestel trager is. Volgens mij omdat hij dan thumbnails maakt van de JPG. Als je enkel RAW schiet, blader je zo door al je foto's zonder elke keer een moment te moeten wachten tot de foto zichtbaar wordt.

                      Dave
                      pixelpusher

                      Comment


                      • #12
                        Re: een dagje fotograferen.... en nu???

                        Ik doe dat ook bijna nooit jpeg + raw opzetten, maar het gebeurt wel. Ik heb er nooit last van ondervonden dat ik dan trager door mijn foto's blader. Als ik ze inlaad krijg ik de files correct gerangschikt. (img_0001.jpg, img_0001.cr2)

                        Ik gebruikt het zelden, werk liever in jpeg

                        Comment


                        • #13
                          Re: een dagje fotograferen.... en nu???

                          we dwalen een beetje van de vraag af hoor.
                          als ik meerdere opnamen van een onderwerp neem, kies ik achteraf de beste er uit en de rest meteen weggooien, dan degene die ik overhoud ga ik eventueel bewerken.
                          dus eerst selecteren die je wild behouden, de rest weg doen, alles bewerken is geen doen in dit digi tijdperk.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: een dagje fotograferen.... en nu???

                            ik gebruik raw+jpeg. eenmaal op de pc staan de raws en jpgs naast elkaar. 0001.jpg en daar achter 0001.nef. ik gebruik die jpg's om snel te kunnen bladeren. alles wat slecht is vliegt er onherroepelijk uit. moet'k wel oppassen dat'k steeds en de jpg en de nef weg smijt.
                            foto als spiegel of als venster?

                            Comment

                            Working...
                            X