Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zooommmmm

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zooommmmm

    Ik weet wel het verschil tussen digitale en optische zoom, maar de finesse ontgaat mij enigszins. Stel, ik heb een camera van 4 megapixels, ingesteld op een resolutie van 4 megapixel. Als ik digitaal 2 X zoom, dan heb ik één megapixel over (kwadratisch...). Tot zover alles in orde. Maar als ik mijn toestel instel op een resolutie van één megapixel, en ik zoom 2 maal digitaal, heb ik dan maar 250000 pixels meer over? Of is mijn redenering verkeerd? Indien niet, dan is een één mpix camera met 2 X zoom soms interessanter dan een 4mpix zonder zoom, vooral voor iemand die graag zooommmmmt en weinig mag uitgeven!
    Groetjes,
    Patric.

  • #2
    Zover ik weet word altijd de volledige ccd informatie gebruikt, dus gaat hij in het tweede geval gewoon alles nemen, daarop inzooomen en dan één megapixel overhouden, dus het resultaat blijft volgens mij hetzelfde. Maar is dit niet makkelijk te testen? Dat zie je toch aan het beeld als ge twee fotos naast elkaar trekt? Maar ik ben er echt niet zeker van.

    Comment


    • #3
      zie in het volgende topic van Ter Zake: http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=10731

      Comment


      • #4
        In het kort samengevat is een digitale zoom in feite een crop die je toepast in de camera, vandaar dat het geen waarde heeft want je kan veel beter je foto bijsnijden (croppen) met de fotobewerkingssoftware. Maar dit geeft dus hetzelde als resutaat en als gevolg dat je foto is opgebouwd uit minder beeldpunten en dat is niet het geval met een optische zoom.
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Dus, als ik de redenering volg komt het er op neer dat digitaal zoomen enkel zin heeft als je een beetje extra ruimte op je kaartje wil opverhouden of als je de foto rechtstreeks van het kaartje wil laten printen
          Albums
          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

          Comment


          • #6
            Ik heb dat getest met een 8X optische en 7X digitale zoom (Photosmart 850), zoals mij aangeraden. De resolutie stond op één megapixel. De optisch gezoomde foto was een kleine megabyte groot, de digitale foto (onder dezelfde omstandigheden) was 133 k groot!
            Zoals moest bewezen worden en vele groetjes,
            Patric.

            Comment

            Working...
            X