Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Softbox maken met daglicht gloeilampen van philips?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Softbox maken met daglicht gloeilampen van philips?

    Ik knutsel nogal graag en toevallig zag ik vandaag in de Gamma zogenaamde daglicht gloeilampen staan van philips. Het glas van deze gloeilampen heeft een blauwachtige schijn. Ze hebben een vermogen van 60 Watt en kosten 1,69 euro stuk. Nu vroeg ik mij af of ik deze lampen als basis zou kunnen gebruiken om een zelfgemaakte softbox mee te maken. Ik dacht zo'n 20 lampen te kopen (in totaal dus goed voor 20 x 60 Watt = 1200 Watt) deze in een rasterpatroon (4 x 5) te monteren in een houten behuizing ( pakweg van 1,2 x 1,5 meter) dat langs de binnenkant wit geschilderd is, of eventueel met zilverpapier bezet is. En dan , eventueel 2 x 10 lampen verbinden met een dimmer (om zo op een flexibele manier de lichtintensiteit te kunnen regelen) en vooraan op de behuizing op een vijftigtal centimeter van de lampen een witte PVC plaat te bevestigen (ook verkrijgbaar in vele doe het zelfwinkels), uiteraard met de nodige verluchtingsgaten aan de behuizing (of waarom niet, met een aantal koelventilators...)
    De totale kostprijs zal dan pakweg maximum 100 euro zijn. Voor die prijs denk ik niet dat ik een softbox kan kopen.
    Wat denken jullie ervan, moet ik mijn aan dit experiment wagen of is dit gewoon verloren geld en moeite? Heeft er iemand van jullie dit misschien al eens geprobeerd, en zo ja, wat was jullie bevinding?
    meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

  • #2
    Re: Softbox maken met daglicht gloeilampen van philips?

    Nog geen ervaring mee.

    Wat ik wel weet is dat zo iets in die goesting reeds te koop word aangeboden.
    Bij GSL stond ( op de demodag ) iets gelijkaardigs maar met Tl lampen.

    De kleurtemperatuur zal niet echt een groot probleem zijn ( je kan een custom witbalans maken ) maar hoe zal uw toestel reageren wanneer je uw softbox gaat gebruiken met ander licht ?

    En nog iets....
    Dit alles voor 100 € ?
    Uw lampen, draad, priezen, joke's, platen voor uw licht te verdelen, bak maken, enz...
    Kweet niet Je zal er een week werk aan hebben en dan zul je met een zeer zwaar onhanding ding moeten sleuren.

    Koop een 150 of 300 watt studioflitser met een paraplu en je zal er meer aan hebben denk ik.
    En daar kan je mee onder de mensen komen ook nog
    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

    Comment


    • #3
      Re: Softbox maken met daglicht gloeilampen van philips?

      Ik heb zelf al softboxen gemaakt voor mijn flitsers. En die werken behoorlijk. Binnenkant is alu folie, voorkant is kalkpapier. Tussenschot ook in kalkpapier.
      Ik vind 20 lampen heel veel. 1200 Watt verlichting is wel wat, niet ? Ik zou een pak minder lampen nemen, maar slechts 1 diffusor (uw pvc plaat), 2 diffusors plaatsen. Trouwens, een "echte" softbox heeft binnenin meestal ook nog een extra diffusor.
      Met die lampen zou ik bijvoorbeeld een softbox maken van 1*1 meter en met 4 lampen.
      In alle geval succes !
      natwork.be

      Comment


      • #4
        Re: Softbox maken met daglicht gloeilampen van philips?

        1200 wat, reken er dan maar een goede ventilator bij als je je softbox wil maken.(anders zou je wel eens ongewild een rookmasjiene kunnen maken)
        Zou ook eerder kiezen voor bestaande oplossing en anders toch maar werken met TL Lampen. kwestie van het hoofd koel te houden

        Comment


        • #5
          Re: Softbox maken met daglicht gloeilampen van philips?

          "daglicht" is dat dan niet "gelig"?

          anyway er zijn verschillende vragen:

          moet het handig zijn?
          wil je knutselen?
          wil je perse die lampen gebruiken?

          zijn verschillende wegen naar een softbox. uiteindelijk kan je ook met tweedehands en oude flitsers zon softbox maken
          foto als spiegel of als venster?

          Comment


          • #6
            Re: Softbox maken met daglicht gloeilampen van philips?

            Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
            "daglicht" is dat dan niet "gelig"?
            Nope, daylight is net mooi wit


            Exacte Kelvins ken ik niet, maar jij zal wel iets kunnen doen met die waarden tegenwoordig he
            Last edited by ajuin; 7 juli 2006, 19:53.

            You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
            [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
            Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


            Comment


            • #7
              Re: Softbox maken met daglicht gloeilampen van philips?

              Kheb hier een setje daglichtlampen, dat is héél héél wit licht, om pijn te krijgen aan uw ogen waarde ligt rond de 6500K. Het voordeel is dat je dat samen met een flits kan gebruiken. Het nadeel is dat het veel minder licht oplevert als een flits en je bevriest ook niets met een lamp, dus ook weer moeilijker om scherpte opnames te krijgen.

              Wat je ook kan doen is een gewoon gloeilamp nemen en daar een blauwe folie over hangen, geeft ook een waarde die daglicht benaderd, enfin, zo denkt uw witbalans van uw toestel er toch over.

              Ik zou er geen softbox van maken, die lampen gaan ook stuk, één lamp per jaar vervangen is niet erg, maar 24 wel

              Comment


              • #8
                Re: Softbox maken met daglicht gloeilampen van philips?

                Waarom zoveel lampen met een beperkt wattage?
                Die daglicht-gloeilampen van Philips bestaan ook in 100/300/500 Watt uitvoeringen.
                Kijk maar bij StudioFlits.be.
                David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

                Comment


                • #9
                  Re: Softbox maken met daglicht gloeilampen van philips?

                  mss kan je ook even opzoeken welke CRI (color rendering index) die lampen hebben.
                  Die moet redelijk hoog zijn om alle kleuren goed weer te geven (ik dacht liefst boven 95, maar daar ben ik niet zeker van, AlainD moet daar meer overweten).

                  Jo.
                  A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                  Nikon stuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: Softbox maken met daglicht gloeilampen van philips?

                    weet er par malheur iemand of er ook dimmers bestaan die los in het stopcontact kunnen gestoken worden en waarin dan een stekker past.
                    dus om een spot of zo te dimmen
                    ik vind alleen maar de inbouwdimmers??

                    grtz
                    D300 - nikkor 50mm 1.8 - Tamron 28-75, 2.8
                    Tamron 17 -35 2.8 -4 - - Nikkor 80-200 , 2.8 D-ED SB600
                    en ewa flitsspeelgoed

                    Comment


                    • #11
                      Re: Softbox maken met daglicht gloeilampen van philips?

                      In de Brico verkopen ze voetdimmers die tot 500 Watt aankunnen. Prijs 12,5 euro. Mist wat knutselwerk kan je daar ook een stekker en een stopcontact op monteren
                      meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Softbox maken met daglicht gloeilampen van philips?

                        Oorspronkelijk geplaatst door flitske
                        In de Brico verkopen ze voetdimmers die tot 500 Watt aankunnen. Prijs 12,5 euro. Mist wat knutselwerk kan je daar ook een stekker en een stopcontact op monteren
                        sorry flitske
                        wat is een voetdimmer
                        nooit van gehoord

                        grtz
                        D300 - nikkor 50mm 1.8 - Tamron 28-75, 2.8
                        Tamron 17 -35 2.8 -4 - - Nikkor 80-200 , 2.8 D-ED SB600
                        en ewa flitsspeelgoed

                        Comment


                        • #13
                          Re: Softbox maken met daglicht gloeilampen van philips?

                          Zoals de naam het zegt is een voetdimmer een dimmer die je met je voet kan bedienen.

                          Zoiets dus :

                          meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Softbox maken met daglicht gloeilampen van philips?

                            Oorspronkelijk geplaatst door flitske
                            Zoals de naam het zegt is een voetdimmer een dimmer die je met je voet kan bedienen.

                            Zoiets dus :

                            http://php.bene.ws/shop/images/1023A17385.jpg
                            bedankt voor de moeite

                            grtz
                            D300 - nikkor 50mm 1.8 - Tamron 28-75, 2.8
                            Tamron 17 -35 2.8 -4 - - Nikkor 80-200 , 2.8 D-ED SB600
                            en ewa flitsspeelgoed

                            Comment


                            • #15
                              Re: Softbox maken met daglicht gloeilampen van philips?

                              in doe het zelf zaken kun je nochthans dit ook vinden :



                              Ik weet alleen niet meer in welke ik deze gekocht heb. (ik dacht Voltis in Louvain La Neuve waar ik toen werkte, maar ben niet zeker.)
                              Het merk is Brennenstuhl.

                              Jo.
                              A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                              Nikon stuff

                              Comment

                              Working...
                              X