Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe fotografeer ik dit ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe fotografeer ik dit ?

    Hallo,

    zomerfestival Hee Tervuren

    Komende zaterdag ga ik samen met vrienden naar Tervuren om Phraga Khan te zien optreden, dit gaat de eerste keer zijn dat ik een buitenoptreden ga fotograveren.

    Mijn vraag is : welke instellingen gebruik ik hiervoor om goede opnames te verkrijgen? AV? of TV , shutterspeed? Diafragma? ISO ? belichting?

    Mijn materiaal : 30D Canon, Lenzen : EF 24-70/F2.8L USM en een EF 50/F1.8 II, flitser : 580EX

    Ik wist niet goed waar dit te posten, dus ik hoop dat ik op de juiste plaats zit.


    MVG
    Teejay

  • #2
    Re: Hoe fotografeer ik dit ?

    Oei oei....

    62 keer bekeken en niemand die erop wil reageren...!!??!!

    Comment


    • #3
      Re: Hoe fotografeer ik dit ?

      Ligt helemaal aan de omstandigheden welke instellingen je gebruikt.

      Overdag, 's avonds, spots, afstand tot het podium, .......

      Comment


      • #4
        Re: Hoe fotografeer ik dit ?

        Ik lees op de programering dat Praga Khan optreed tuss. 23.10u en 00.30u
        Dus das in donkere omstandigheden.
        Zoals ik al aanhaalde heb ik een flitser bij en als je m'n lenzen bekijkt, kun je der vanuit
        gaan dat ik dichtbij moet gaan staan.

        MVG

        Comment


        • #5
          Re: Hoe fotografeer ik dit ?

          Dat je dichtbij moet staan wil niet zeggen dat je dichtbij mag/kan staan.

          Flitsen wordt niet altijd op prijs gesteld !

          Waarschijnlijk kun je best werken op diafragma voorkeuze, 2.8 of iets kleiner. Je sluitertijden dan proberen in de hand te houden met de iso instellingen.

          Met je 30D zorgen dat je een vast AF punt selecteerd lijkt me ook verstandig.

          Op deze manier zou ik het proberen, ben geen expert, slechts beginnende prutsfotograaf

          Hier op het forum zoeken naar concertfoto's en deze bekijken kan wellicht ook helpen

          Comment


          • #6
            Re: Hoe fotografeer ik dit ?

            hoi,

            ik probeer ook zo een beetje optredens hier in het plaatselijke café te shooten en idd, da valt nie mee zulle.

            Ik gebruik altijd diafragma-prioriteit ( zo klein mogelijk -> 50mm 1.8 )
            iso -> 800
            en shooten in RAW en om je sluitertijd zeker niet te lang te maken eventueel wa onderbelichten ( kan je later terug optrekken )

            ik gebruik liefst geen flits omdat dit in mijn ogen de sfeer wegneemt .

            een vb'tje vind je hier : http://users.pandora.be/bromista/18-05-06/

            Ik ben ook maar een amateurke zulle, maar mss heb je hier iets aan hé

            groetjes

            Alex
            Canon 300d ; bg-E1 ; kitlens ;canon 100mm 2.0 en 50 mm 1,8 II ; Metz 54 MZ-3

            Comment


            • #7
              Re: Hoe fotografeer ik dit ?

              Hallo,

              Ik probeer ook regelmatig foto's van optredens te maken en zou in jouw geval de 24-70 2.8 nemen.

              Instellen op 800 iso of meer
              Sluitertijdvoorkeuze op 1/80

              Het is ook een kwestie van hoe goed je je camera stil kan houden.

              In bijgaand voorbeeld heb ik met een standaardzoom 28-200 op 200 mm en diafragma 5,6 (grootste opening) en op 800 iso gefotografeerd(in raw met een Nikon D70S en rawconvertor Capture one pro). De belichting bestond alleen maar uit een paar spots. Was een showcase van de platenmaatschappij.

              http://www.multipix.be/corinne/

              Comment


              • #8
                Re: Hoe fotografeer ik dit ?

                Een vaste sluitertijd houdt voor mij dus geen steek want als er veel licht is gaat hij dan enkel maar je diafragma toeknijpen terwijl je dan beter af bent met een kortere sluitertijd om meer kans op onbewogen shots te hebben!
                Bij mij staat ie dus meestal op A, in kritieke gevallen M.
                Aan je lenzen zal het niet liggen, die zijn geschikt voor "the job", en zoals je zelf al zegt zal je (zéér) dicht moeten staan als je ook wat close-ups wil.
                Flitsen tijdens concerten vind ik "not done", het verpest de sfeer van de belichting, en wordt door vele artiesten alsook publiek als erg storend ervaren.
                Als er niet veel licht is wordt het dan wel erg moeilijk maar dat is net de kick vind ik, er dan toch iets proberen van maken, en dan is een f1.8 soms wel een handig hulpmiddel!
                ISO probeer ik bij 400 te houden, hangt ook van je body af, vermoed dat jij met je 30D zeker nog hoger kan zonder de 'korrel' als storend te zien (soms is korrel uiteraard zelfs mooi!)

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe fotografeer ik dit ?

                  Bedankt heren,

                  Voor de feedback, heb ook ondertussen de raad opgevolgd om de search-engine van deze site te gebruiken en samen met jullie bevindingen heb ik alles genoteerd en voel ik me nu toch een beetje beter gewapend voor wat komen gaat komende zaterdag.

                  Zijn er nog bevindingen omtrend dit onderwerp? Ik ben één en al oor.

                  Mijn oprechte dank hiervoor.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe fotografeer ik dit ?

                    ofwel A-mode, hoge ISO (800 of meer afhankelijk van belichting), 2.8 of minder (bvb 50mm 1.8)

                    ofwel M-mode als je flits gebruikt (ik doe 't liever zonder), hoge ISO, 2.8 of minder, sluitertijd 1/60 of langer (dus 1/30 of zo hé)


                    zelf focusveld kiezen

                    spotmetering (staat ook op 30D geloof ik)
                    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe fotografeer ik dit ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71
                      spotmetering (staat ook op 30D geloof ik)
                      Zeker en vast! En meten op de gezichten. eventueel eerst meten, vastleggen en dan compositie maken.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe fotografeer ik dit ?

                        en, hoe is het gegaan?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe fotografeer ik dit ?

                          naar aanleiding van je topic ben ik ook naar Tervuren afgezakt.
                          Niet voor de fotootjes, wel voor Pragha Khan. Maurice & zijn meisjes waren !!
                          Toch enkele pics gemaakt (kon het niet laten) : niet teveel tralala : vanaf ± 100 meter afstand met een D70 + 50 mm f1.8 + iso 1600, uit de losse hand.
                          Méér mag je dan ook niet verwachten .








                          Groetjes,


                          marcus.
                          Last edited by marcus; 12 juli 2006, 21:41.
                          zwart & wit & kleur

                          flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe fotografeer ik dit ?

                            wel, midden vooraan stond nog iemand van dit forum (gezien op zijn neckstrap). Ik was eens benieuwd hoe zijn foto's er zouden uitzien. Hij heeft er ter plekke namelijk (in de vlugte) enkele getoond op het schermpje van het fototoestel en het zag er wel leuk uit.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoe fotografeer ik dit ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door marcus
                              vanaf ± 100 meter afstand met een D70 + 50 mm f1.8 + iso 1600, uit de losse hand.
                              Lijkt me erg straf vanop 100m hoor!?
                              Waarom staan ze naast het voetbalveld dan altijd met zo'n kanonnen?

                              Comment

                              Working...
                              X