Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

FourThirds system

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • FourThirds system

    Deze term duikt meer en meer op, maar wat houdt dat precies in ? En wat zijn de voor- of nadelen ?

  • #2
    Re: FourThirds system

    Zoek eens op Google...
    Het is een intiatief opgestart door een aantal (grote) fabrikanten: Olympus, Fuji, Kodak, etc... een van de bedoelingen was om DSLR's ook over te schakelen naar 4/3 formaat zoals de meeste compactjes (in tegenstelling tot 2/3 voor de meeste DSLR's. Een ander doel was het maken van een nieuwe gemeenschappelijke vatting zodat de lenzen tussen de merken vrij uitwisselbaar zijn... Tot nu toe zijn er nog niet veel met camera's op de markt gekomen (de Olympussen wel trouwens...)
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment


    • #3
      Re: FourThirds system

      Het grootste nadeel is dat het 4/3 formaat niet zo mooi oogt naar mijn mening. 2/3 sluit perfect aan op de gulden snede, hetgeen in de esthetica als meest harmonieuze verhouding geldt.

      Comment


      • #4
        Re: FourThirds system

        Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol
        2/3 sluit perfect aan op de gulden snede
        Nou, perfect zou ik het niet willen noemen. Maar in ieder geval beter dan 4/3, dat wel.

        Comment


        • #5
          Re: FourThirds system

          Ik begrijp deze keuze van enkele fabrikanten voor het 4/3 systeem totaal niet. Aanvankelijk nog verdedigbaar omdat zo foto's op een tv (of computer) scherm zonder vervorming of zwarte band te zien zijn. Maar dat zou dan enkel voor goedkopere compacttoestellen gelden. De ernstige amateur en beroepsfotografen zullen toch naar prints toe gaan.
          En blijkt dat de laatste jaren de tv toestellen en computerschermen steeds meer naar breedbeeld evolueren. Doe mij maar 2/3.
          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • #6
            Re: FourThirds system

            Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol
            Het grootste nadeel is dat het 4/3 formaat niet zo mooi oogt naar mijn mening. 2/3 sluit perfect aan op de gulden snede, hetgeen in de esthetica als meest harmonieuze verhouding geldt.
            Toen ik enkele jaren geleden een digitale videocamera (mini-DV) kocht, had ik ook al snel begrepen dat filmen in "breedbeeld" véél leuker was en veel mooiere resultaten opleverde dan filmen in 3/4. Het is net alsof alles dan beter op zijn plaats valt zonder dat er iets extra voor moet doen.
            Intussen ben ik wel gestopt met filmen, maar met fotografie merk ik hetzelfde. Vroeger fotografeerde ik analoog en wist ik niet beter. En toen ik vijf jaar geleden overstapte op een digitaal compactje met een 3/4 beeldverhouding viel het mij ook nog niet meteen op. Maar sinds ik een digitaal reflextoestel heb en dus opnieuw op 2/3 werk merk ik toch dat dit véél fijner werken is.
            Het menselijk zicht is ook veel breder dan hoog, en daar sluit de 2/3 beeldverhouding natuurlijk ook veel beter bij aan. Ik denk dat daar ook een mogelijke verklaring ligt voor mijn ervaringen.
            Denk maar eens aan de bioscoop, daar zijn de verhoudingen (ik ken de juiste cijfers niet) nog extremer.
            David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

            Comment


            • #7
              Re: FourThirds system

              Twee opmerkingen

              1. MF camera's zijn allemaal 1:1 van formaat, zo heilig is die 3:2 dus niet
              2. Net zoals voor MF belet niets je een deel te croppen achteraf

              sugar.
              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

              http://supermasj.zenfolio.com

              Comment


              • #8
                Re: FourThirds system

                Oorspronkelijk geplaatst door sugar
                Niets belet je een deel te croppen achteraf.
                Goed gezien , Sugar, heel slim, zou ik zelf nooit aan gedacht hebben .
                David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

                Comment


                • #9
                  Re: FourThirds system

                  Doordat het beeld meer naar het vierkant neigt dan 3:2 kunnen de lenzen kompakter gemaakt worden. Niet alles gaat naar breedbeeld, TFT schermen van 17 en 19 inch bijvoorbeeld hebben meestal ongeveer 5:4 verhouding, beter voor het surfen (minder scrollen)
                  Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

                  Comment


                  • #10
                    Re: FourThirds system

                    Oorspronkelijk geplaatst door sugar
                    1. MF camera's zijn allemaal 1:1 van formaat, zo heilig is die 3:2 dus niet
                    Ow? Is 645 geen middenformaat dan? Of 6x7? Of 6x9?

                    Maar goed, van de ideeen achter de 4/3 norm is vooral de uitwisselbaarheid van de objectieven als een (potentieel) voordeel - voor de consument dan

                    Comment


                    • #11
                      Re: FourThirds system

                      Oorspronkelijk geplaatst door Joost
                      Ow? Is 645 geen middenformaat dan? Of 6x7? Of 6x9?

                      Maar goed, van de ideeen achter de 4/3 norm is vooral de uitwisselbaarheid van de objectieven als een (potentieel) voordeel - voor de consument dan
                      4/3 is compact met vaste objetieven, wat ga je dan uitwisselen

                      Comment


                      • #12
                        Re: FourThirds system

                        Oorspronkelijk geplaatst door picasso
                        4/3 is compact met vaste objetieven, wat ga je dan uitwisselen
                        Ik weet niet welk systeem jij bedoelt, maar lees eerst http://www.four-thirds.org eens:
                        Oorspronkelijk geplaatst door four thirds
                        The Four Thirds system establishes a new common standard for digital cameras. Using a 4/3-type CCD or other image sensor, it will facilitate the development of dedicated digital camera lens systems for outstanding quality while also being smaller than their counterparts for 35 mm film SLRs. Furthermore, by creating a standard for camera body lens mounts, it lets photographers combine bodies and lenses from different manufacturers for a wider choice
                        Oftewel, 4/3 heeft alleen vaste objectieven als je te veel bisonkit gebruikt hebt

                        Comment

                        Working...
                        X