Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wisselen van lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • wisselen van lenzen

    Hallo,

    Ik heb een vraagje i.v.m. het wisselen van lenzen, op vakantie is het soms wel eens nodig dat je van lenzen moet verwisselen in een stofrijke omgeving.
    kan dit zonder veel problemen of moet je nog meer uitkijken dan de analoge voorganger?
    De eos 500 heb ik al jaren in gebruikt zonder noemenswaardige problemen.

    Groetjes Butcher.

  • #2
    Re: wisselen van lenzen

    Zeker moet je meer opletten voor stof in een digitaal met het wisselen van lenzen.
    Met analoog verschuift de film, dus mocht er wat stof op de film komen dan verschuift het met de film mee. Na de volgende opname heb je meestal weer een schoon stukje film. De sensor blijft op dezelfde plek en het stof blijft dus ook vastgekleefd op die plek. Digitaal is veel gevoeliger voor stof als analoog.
    Maar een goede blaaspeer doet wonderen.
    Mvg, drh

    "Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

    Comment


    • #3
      Re: wisselen van lenzen

      zo veel mogelijk in een niet stoffige ruimte wisselen.
      off topic: waar ga je heen met vakantie, grappig te lezen nl dat je juist in die tijd vaak lenzen moet wisselen in een stoffige omgeving.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: wisselen van lenzen

        Als je de lens wiselt hou dan de body OP DE KOP (lens naar beneden dus). Op deze wijze komt er sowieso minder stof in dan dat je de lens omhoog houdt.
        http://www.fotohans.eu

        Comment


        • #5
          Re: wisselen van lenzen

          Oorspronkelijk geplaatst door Hansel
          Als je de lens wiselt hou dan de body OP DE KOP (lens naar beneden dus). Op deze wijze komt er sowieso minder stof in dan dat je de lens omhoog houdt.
          En al het stof dat dan op je lens valt!!!

          Naar mijn mening is het beste de camera gewoon recht te houden, de kans is dan klein dat er stof in valt en ook klein dat er stof op de lens langs de camera kant valt.

          JMHO.

          Hubert
          Hubert

          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

          Comment


          • #6
            Re: wisselen van lenzen

            Om je terug wat moed te geven: mijn stofproblemen waren OVER toen ik van analoog (dia's) overstapte naar digitaal. En ik hou van stoffige bestemmingen en wissel heel dikwijls van lens (ik gebruik primes). Ik doe dat heel rap en zou zelfs niet weten of ik dan mijn camera naar beneden hou, of recht of wat dan ook.
            Gedaan de tijden van zandkorreltjes die een hele film (of meer) vakkundig van een zwarte kras voorzagen, gedaan de tijden van rondvliegend stof bij projecties,...
            Gewoon voor je vertrekt even kuisen en evt. op reis nog eens (stelt niks voor). En af en toe een "stof" foto maken (onscherp op het kleinste diafragma) - handig om de evt. stofjes later te weten zitten - en als je camera het toelaat een stofreferentiefoto, die toelaat om automatisch het stof te verwijderen (bij Nikon kan dat, andere merken dat weet ik niet).
            Don't worry over dat stof en geniet van uw vakantie!
            Kris

            Comment


            • #7
              Re: wisselen van lenzen

              wooow wat een reakties in zo'n korte tijd bedankt hiervoor,
              mijn vraag deed wel wat stof opwaaien ,om op je vraag te antwoorden Bouk, in december gaan mijn vrouw en ik 2 weken naar Zuid-Afrika hierdoor denk ik toch regelmatig te moeten verwisselen van lens en vandaar de stoffige vraag.
              dus als ik het goed versta is een blaaspeer geen overbodige luxe ook digitaal kan je deze goed gebruiken?

              Groetjes Butcher.

              Comment


              • #8
                Re: wisselen van lenzen

                Oorspronkelijk geplaatst door butcher
                wooow wat een reakties in zo'n korte tijd bedankt hiervoor,
                mijn vraag deed wel wat stof opwaaien ,om op je vraag te antwoorden Bouk, in december gaan mijn vrouw en ik 2 weken naar Zuid-Afrika hierdoor denk ik toch regelmatig te moeten verwisselen van lens en vandaar de stoffige vraag.
                dus als ik het goed versta is een blaaspeer geen overbodige luxe ook digitaal kan je deze goed gebruiken?

                Groetjes Butcher.
                Blaaspeer is zeker geen overbodige luxe.

                Voorzie je ook van een set om te reinigen, indien het noodlot toch toeslaat.

                Comment


                • #9
                  Re: wisselen van lenzen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Mister B

                  Voorzie je ook van een set om te reinigen, indien het noodlot toch toeslaat.
                  Dus gewoon aanschaffen, want dat slaat toe, zelfs als je geen lenzen wisselt...
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: wisselen van lenzen

                    Oorspronkelijk geplaatst door butcher
                    dus als ik het goed versta is een blaaspeer geen overbodige luxe ook digitaal kan je deze goed gebruiken?
                    Gebruik hier de zoekfunctie eens op "sensor kuisen". Stof genoeg
                    Zie maar dat je gedaan hebt met lezen eer je moet vertrekken
                    Greetz, Kariboe
                    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                    Comment


                    • #11
                      Re: wisselen van lenzen

                      Hallo allemaal,

                      Of 't echt werkt weet ik niet, maar ik zet mijn camera meestal uit wanneer ik mijn lens verwissel. In mijn geval heb ik daar meestal ook wel de tijd voor. (voor actiefoto's zou dat minder zijn)

                      Ik heb ooit ergens gelezen dat een de CCD statisch is wanneer het aan staat.

                      Groet, Don
                      Canon 300D met toebehoren, Sealife DC-600 met Flitser
                      http://dosaas.myjalbum.net

                      Comment


                      • #12
                        Re: wisselen van lenzen

                        Aan of uit... maakt geen verschil zolang de sluiter maar dicht zit.
                        Blaaspeer? Ik weet nog steeds niet welke gek daar iedere keer over begint maar een blaaspeer zuigt stofrijke lucht uit de omgeving en blaast die dan vervolgens tegen de sensor!
                        De kracht van de blaaspeer is te gering om iets te verwijderen, je krijgt alleen extra nieuwe narigheid.

                        Ik heb gisteren en vandaag de toestellen voor mij en collega zitten kuisen met scotchtape en opnieuw alles zeer helder gekregen. Slr/n, fuji S3 (2x), d200 (2x).
                        Ik heb hier nog 20 sensorswabs en 2 flesjes eclipse voor de liefhebbers....
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: wisselen van lenzen

                          Oorspronkelijk geplaatst door butcher
                          Hallo,

                          Ik heb een vraagje i.v.m. het wisselen van lenzen, op vakantie is het soms wel eens nodig dat je van lenzen moet verwisselen in een stofrijke omgeving.
                          kan dit zonder veel problemen of moet je nog meer uitkijken dan de analoge voorganger?
                          De eos 500 heb ik al jaren in gebruikt zonder noemenswaardige problemen.

                          Groetjes Butcher.
                          Ik weet niet of het onzin is maar een fotovakhandel adviseerde mij om voor het wisselen van de objectieven de batterij uit de kamera te halen.
                          Dat voorkomt volgens hem statischelading op de sensor.
                          Zelf volg ik zijn advies niet omdat ik deze handeling vrij absurd vind en dat ik toch mag aannemen dat in een Nikon D70 bij een uitgeschakelde kamera geen statische lading ontstaat.

                          Comment


                          • #14
                            Re: wisselen van lenzen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart
                            Aan of uit... maakt geen verschil zolang de sluiter maar dicht zit.
                            Blaaspeer? Ik weet nog steeds niet welke gek daar iedere keer over begint maar een blaaspeer zuigt stofrijke lucht uit de omgeving en blaast die dan vervolgens tegen de sensor!
                            De kracht van de blaaspeer is te gering om iets te verwijderen, je krijgt alleen extra nieuwe narigheid.

                            Ik heb gisteren en vandaag de toestellen voor mij en collega zitten kuisen met scotchtape en opnieuw alles zeer helder gekregen. Slr/n, fuji S3 (2x), d200 (2x).
                            Ik heb hier nog 20 sensorswabs en 2 flesjes eclipse voor de liefhebbers....
                            Ik heb ook een setje peperdure sensorswabs 54 Euro (Blijkt een stukje lenspapier om een plastic koffielepeltje gewikkeld) zonder resultaat gebruikt: je veegt het stof van de ene hoek naar de andere.
                            Ik vind het een grote tekortkoming dat kamerafabrikanten nog geen goede oplossing voor dat sensorstofprobleem gevonden hebben.
                            Een ing. van de TU Eindhoven heeft uit ergenis van deze tekortkoming een techniek ontwikkeld om sensors stofvrij te houden en heeft hiervoor reeds patent aangevraagd.

                            Comment


                            • #15
                              Re: wisselen van lenzen

                              Nieuwe Sony of Olympus E500 kopen, hebben goed systeemke
                              bedacht

                              Comment

                              Working...
                              X