Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens voor D50

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lens voor D50

    Ik zou mij een nikon d50 willen aanschaffen.

    Ik heb nog een lens van mijn vorige nikon liggen, mijn vraag is nu of deze zou passen op de d50, dan zou ik mij enkel een body kopen

    vorige camera was een analoge f401s

    lens is 35-70 1.3 345

    graag een reactie

    Herman

  • #2
    Re: lens voor D50

    Deze topic hoort eerder thuis in de rubriek "objectieven".

    Comment


    • #3
      Re: lens voor D50

      De lens zal waarschijnlijk wel passen, maar als er geen AF in de benaming voorkomt, zal je manueel moeten focussen (en dat is toch niet zo evident met de relatief kleine zoeker van een D50 of D70).

      Bovendien moet je rekening houden met de cropfactor van een digitale camera vanwege het feit dat de sensor kleiner is dan het kleinbeeld filmformaat. Voor een D50 betekent dit dat je de brandpuntsafstanden moet vermenigvuldigen met 1,5, en dus zal je lens zich gedragen als een 52-105 mm. Ik vermoed dat je zo toch heel wat breedhoek gaat missen.

      Mijn advies: neem er voor een kleine meerprijs de kitlens AF-S 18-55 mm bij. Die gaat, rekening houdend met de cropfactor, ongeveer hetzelfde bereik geven als je vorige lens en dan ben je zeker van een goede autofocus. Geen topkwaliteit, maar zeker voldoende voor 'gewoon' gebruik. Prijs/kwaliteit een interessante aankoop.

      Gr's, Wim

      P.S. Nikon D50 is een goeie keuze!
      Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
      Fujifilm X100V - Sony RX100M3

      Comment


      • #4
        Re: lens voor D50

        Ik zou je de kitlens van de D70 aanraden, nl de Nikkor AF-S DX 18-70mm 3.5-4.5G. Wat meer bereik dan de 18-55 en ze presteert ook beter. Er staat er momenteel een in de koopjeshoek voor 180€.

        Comment


        • #5
          Re: lens voor D50

          Oorspronkelijk geplaatst door Heintje
          Ik zou mij een nikon d50 willen aanschaffen.

          Ik heb nog een lens van mijn vorige nikon liggen, mijn vraag is nu of deze zou passen op de d50, dan zou ik mij enkel een body kopen

          vorige camera was een analoge f401s

          lens is 35-70 1.3 345

          graag een reactie

          Herman
          Herman,
          Begin dit jaar kocht ik ook de D50 met kitlens 18-55 .
          Thuis bleek er nog ver weg in een kast ook de analoge F401s (kan ook 401x zijn ...) te liggen. Mijn ouders hadden die rond 1990 aangekocht en is enkel gebruikt voor de traditionele vakantie- en feestfoto's. En je raadt het al, op dit toestel stond diezelfde lens, althans deze versie , foto staat op mijn website, zie hier onderaan ... In tegenstelling tot wat Wivo dacht zit er dus wel AF op en verschilt hij in gebruiksgemak eigenlijk weinig van de kitlens, buiten het luidruchtig focussen.
          In het begin gebruikte ik deze lens om wat meer bereik te hebben dan de kitlens, maar ik was nooit tevreden over het resultaat... Ik vind ze weinig scherp, en zoals in de eerste link aangegeven zit er in de fotos erg weinig contrast... Enkel deze lens gebruiken raad ik af, zeker ook door het ontbreken van het wijde bereik onder de 35mm. Nu gebruik ik nog enkel de kitlens in combinatie van de ( ondertussen tweedehands aangekochte) sigma 70-300mm. Over beide lenzen ben ik wel zeer tevreden. Het bereik tussen 55 en 70 mm mis ik eigenlijk nooit ...
          Afhankelijk van je budget raad ik dan ook die kitlens of de door pol parasol gesuggereerde D70 kitlens aan om te starten...

          Groeten,
          R.
          Last edited by Rudus; 22 juni 2006, 14:25.

          Comment


          • #6
            Re: lens voor D50

            het is inderdaad dezelfde van op jouw site.

            als ik kijk naar prijzen op internet zijn er grote verschillen

            kan er iemand mij helpen om een betrouwbare site te vinden, wil wel een nederlandstalige handleiding

            ik zou het liever in de buurt kopen, ik ben van de streek aalst

            alvast bedankt voor jullie hulp

            Comment


            • #7
              Re: lens voor D50

              is er iemand die me kan helpen op mij vorig vraag voor het aankopen van een d50

              Comment


              • #8
                Re: lens voor D50

                denk dat je op deze site:

                nuttige info kan vinden ivm compatibiliteit tussen oudere lenzen en digitale reflex.
                Zit zelf met identiek "luxe"probleem...
                www.petervdg.net/Portfolio

                Comment

                Working...
                X