Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

    ik zou graag de opleiding "fotograaf" doen zodat ik echt kan gaan werken als fotografe..... Ik krijg pas informatie over deze opleiding eind juli, maar ik zou nu al willen weten wat voor een toestel dat ik moet aanschaffen om de opleiding te kunnen doen.... Er wordt daar zeker met een analoog toestel gewerkt?
    Weet iemand hier meer van?
    Alle informatie over die opleiding is welkom!!!

    Thnks!!

    Bye

  • #2
    Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

    Ha, een Canon natuurlijk

    Comment


    • #3
      Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

      LOL, hans ...

      kiki_ke, je kunt toch zeker al informatie opvragen?
      welk toestel heb je nu?
      bel eens naar 't secretariaat van die school, en vraag of je contact mag nemen met een/de praktijkdocent?
      of ga er gewoon naar toe, en vraag het aan de mensen daar zelf?

      mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

      Comment


      • #4
        Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

        Hoewel de modules die ik gevolgd heb tot nu toe volledig toegankelijk zijn voor digitale reflex camera's, heb ik nog een analoge reflex moeten aankopen. Als toekomstig fotograaf of geinteresseerd hobbyist is het toch belangrijk om ook eens gewerkt te hebben zoals slechts enkele jaren terug nog de gewoonte was. Je kan de geschiedenis nu eenmaal niet zomaar achterwege laten. Naast het digitale werk heb ik dan ook verschillende uren in de donkere kamer gezeten.

        Ik denk niet dat het analoge volledig zal worden afgeschaft in de opleiding gedurende de eerstkomende jaren. Als je niet beide types wilt/kan aanschaffen, zou ik opteren voor een klassiek analoog toestel waarmee je perfect de volledige opleiding kan afronden. Achteraf kan je dan nog altijd een digitale reflex aankopen.

        Mvg,
        Johan

        Comment


        • #5
          Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

          @ MM, ik heb al verschillende mails gewtuurd naar het secretariaat maar ze verschaffen pas eind juli alle informatie, ik heb ook al gevraagd naar een eventueel emailadres van een docent maar dat geven ze ook niet vrij. Daarmee dat ik hier al even informatie kwam vragen...


          @ yowan-kenobi: thanks voor de informatie, ik dacht misschien dat je een bepaald type van toestel moest aanschaffen.
          Wel onnozel dat dat secretariaat nog geen informatie wil geven nu he?

          Heeft hier iemand die opleiding gedaan?

          Grtz

          Comment


          • #6
            Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

            Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi
            Als toekomstig fotograaf of geinteresseerd hobbyist is het toch belangrijk om ook eens gewerkt te hebben zoals slechts enkele jaren terug nog de gewoonte was. Je kan de geschiedenis nu eenmaal niet zomaar achterwege laten. Naast het digitale werk heb ik dan ook verschillende uren in de donkere kamer gezeten.
            Hahahahah!!!!! Die is nog leuker dan die van Hans. Als het aan jou lag zou iedereen die op kantoor of in de IT wil gaan werken eerst maar eens moeten leren werken met een schrijfmachine omdat dit stuk gereedschap vroeger nog werd zoveel werd gebruikt.

            Maar het is slechts een stuk gereedschap, niet meer dan dat. In een opleiding moet je een vak leren waarbij en passant ook wordt geleerd welke gereedschappen je bij dat vak nodig hebt.

            Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi
            Ik denk niet dat het analoge volledig zal worden afgeschaft in de opleiding gedurende de eerstkomende jaren.
            Dat zegt meer over de opleiding dan over het vak van fotograaf. Een opleiding die niet aansluit bij de praktijk is weinig zinvol - als je gaat werken kan je baas je direct gaan bijscholen...

            Bovendien denk ik dat het gemak waarmee je digitale foto's direct na de opname kunt bekijken, flink bijdraagt aan het versneld leren van de sterke en de zwakke kanten van je eigen fotografie. Het verhaal dat het geen kunst is om digitaal goede opnames af te kunnen leveren omdat je toch maar raak kunt knippen, gaat ervan uit dat je niets hebt aan al die andere foto's die (net) niet goed genoeg zijn. Wat mij betreft mag iedere fotograaf in de opleiding er digitaal op los schieten, want van je fouten leer je meer dan je successen.

            Groeten, Miriam

            PS, wie wil studeren aan een opleiding die de laatste tijd erg veel heeft gedaan aan de kwaliteit van haar opleidingen, moet beslist even een kijkje nemen bij de Nederlandse Fotovakschool.

            Comment


            • #7
              Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

              ik zou:

              1) tweede handstoestel kopen
              2) nietveel investeren
              3) slr kopen waar je alles kan instellen (volledige M modus). heb hier thuis een slr van men vader liggen. het heeft lichtmeting (nikon FE) maar als je ergens geen stroom hebt dan maak je volledig manueel en zonder elektriciteit foto's, imho ligt daar nog het voordeel van een slr.
              3) eventueel slr en dslr compatibel houde. zodanig dat je je lenzen kan blijven gebruiken.
              foto als spiegel of als venster?

              Comment


              • #8
                Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

                @miriam: de ervaring leert mij dat men in Nederland altijd wel enkele jaren voorsprong heeft op België, en dat geldt voor vele zaken, net zoals de opleiding fotografie schijnbaar. Hier is het nog altijd zo dat alle opleidingen (in avondonderwijs) die ik heb gevonden via het www nog altijd zeer veel belang hechten aan het analoge gebeuren. Laat ons zeggen dat hier de digitale revolutie nog zelfs niet voor 50% is doorgedrongen in het onderwijs.

                Over het onmiddellijk bekijken van je opnames: Leuk hé. Als je op die manier in de studio werkt, zal je nogal foto's maken en controleren eer je belichting goed zit. Telkens weer bijregelen, lampen verplaatsen, oei flitsynchro zit verkeerd... dat geeft pas een goede indruk van vakkennis, en duurt direct een pak langer. Ja zeker wij bekijken... het licht... en grijpen niet meteen naar de display om te zien of alles wel goed zit. Zeggen dat ik dit altijd zo doe zou een leugen zijn, maar ik probeer er me wel op toe te leggen.

                PS: ik voeg er nog graag aan toe dat ik bij het typen mijn 10 vingers gebruik, en dat heb ik geleerd op een typmachine, zonder zeveren, niet alleen typen maar ook pagina opmaak, wat tegenwoordig wel meer in Word ofzo gebeurd.

                Comment


                • #9
                  Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

                  Btw : voor 50 euro mag je een Nikon F801s van me hebben. Je doet maar een PM.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

                    een metser moet nog altijd zijne mortel met een schup kunnen maken,
                    en een architect leert in z'n opleiding nog altijd schetsen.
                    de dag dat je in de opleiding fotografie niet meer leert wat diafragma en sluitertijd zijn, (want je kunt het resultaat toch direct op't schermke zien)
                    denk ik dat ik rijp ben voor een levend museum ...

                    daarnaast echter (bijkomend! niet in plaats!) leren die metsers wel wat van sterkteleer en kan die architect ook wel redelijk overweg met renderings-software ... dus elementaire kennis van doka en ontwikkelbaden misstaat niet in een artistieke opleiding, toch?

                    mm
                    ∏__|_ ∏__|_
                    "no rules, great shots"
                    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

                      Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi
                      Over het onmiddellijk bekijken van je opnames: Leuk hé. Als je op die manier in de studio werkt, zal je nogal foto's maken en controleren eer je belichting goed zit. Telkens weer bijregelen, lampen verplaatsen, oei flitsynchro zit verkeerd... dat geeft pas een goede indruk van vakkennis, en duurt direct een pak langer.
                      Ooit gehoord van het gebruik van Polaroid in de studio? Zelfs als rug aan een Hasselblad of in een technische camera zelfs?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

                        aan kiki_ke,

                        ik zou gewqoon wat afwachten tot je door hebt wat ze in jouw opleiding gebruiken.
                        In september zijn er trouwens meestal goede zaken te doen van mensen die een supertoestel kochten voor het verlof, en dan na terugkomst vaststellen dat ze er niet mee kunnen werken en dat hun vakantie een beetje boven hun budget was.
                        Digitaal of analoog, pas je gewoon aan de opleidingsinstelling.
                        Waar ben je trouwens van plan om te gaan studeren?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

                          Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol
                          Ooit gehoord van het gebruik van Polaroid in de studio? Zelfs als rug aan een Hasselblad of in een technische camera zelfs?
                          Eigenlijk niet... maar als je wat meer uitleg geeft kan ik nog iets bijleren.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

                            Oorspronkelijk geplaatst door mm
                            een metser moet nog altijd zijne mortel met een schup kunnen maken,
                            en een architect leert in z'n opleiding nog altijd schetsen.
                            de dag dat je in de opleiding fotografie niet meer leert wat diafragma en sluitertijd zijn, (want je kunt het resultaat toch direct op't schermke zien)
                            denk ik dat ik rijp ben voor een levend museum ...

                            daarnaast echter (bijkomend! niet in plaats!) leren die metsers wel wat van sterkteleer en kan die architect ook wel redelijk overweg met renderings-software ... dus elementaire kennis van doka en ontwikkelbaden misstaat niet in een artistieke opleiding, toch?

                            mm
                            Wat is dit nu voor een onzinnige opmerking? Alsof je met een digitale camera niet zou kunnen leren wat sluitertijd en diafragma inhouden.

                            Overigens ben ik van mening dat het alleen maar uitgaan van techniek een opleiding tot een lagere of hooguit middelbare beroepsopleiding maakt.

                            Vergelijk het met schrijven: iemand die een tekstverwerker gebruikt om van alles en nog wat te schrijven, is een secretaresse - iemand die een tekstverwerker gebruikt om een boek te schrijven is een schrijver. Echte fotografen (lichtschrijvers) zien de techniek dan ook als het minstbelangrijke deel van hun werk en ondergeschikt aan de creativiteit. Dat laat onverlet dat er ook in de fotografie heel wat mensen rondlopen die het fotografische equivalent van de tikgeit zijn.

                            Groeten, Miriam

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

                              Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
                              Alsof je met een digitale camera niet zou kunnen leren wat sluitertijd en diafragma inhouden.
                              nu nog wel, ja, maar een afdruk maken bij jullie dus niet meer.
                              temperatuur van ontwikkelbad op afdruk ook al niet.
                              kleurtemperatuur van vergroterlamp ook al niet.
                              en dat vind ik persoonlijk een verlies (maar ik ben belg hé) ...

                              Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
                              Overigens ben ik van mening dat het alleen maar uitgaan van techniek een opleiding tot een lagere of hooguit middelbare beroepsopleiding maakt.
                              volledig akkoord, maar zonder lager en/of middelbare opleiding kun je ook geen hoger opleiding gaan volgen,
                              of kan dat bij jullie wel soms? en als het even kan nà de hogere opleiding nog een jaartje (of 2) stage in de praktijk.
                              pas dàn ben je er 'klaar' voor, en dan nog!
                              een architect die niet weet waarom een zuidelijke muur in putje zomer beter niet gemetst wordt, vertrouw ik niet echt ...

                              Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
                              [snip]Echte fotografen (lichtschrijvers) zien de techniek dan ook als het minstbelangrijke deel van hun werk en ondergeschikt aan de creativiteit.
                              maar jammer genoeg hebben ze die techniek wél nodig om hun creativiteit te uiten.
                              een "lichtschrijver" mag dan nog zó creatief zijn, zonder kennis van zaken komt hij er niet!
                              en hoe archaïscher het materiaal, hoe prikkelender voor de creativiteit, dikwijls ...

                              misschien zijn wij belgen maar wat ouderwets,
                              ach, het zij dan maar zo ...

                              mm
                              ∏__|_ ∏__|_
                              "no rules, great shots"
                              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                              Comment

                              Working...
                              X