Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale fotografie (het boek van erik)

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Digitale fotografie (het boek van erik)

    hey, ik ben van plan om morgen een boek te kopen als cadeau voor mijn grootvader,Ik zoek eigelijk een boek over Photoshop 7 maar nu dacht ik ook aan het boek van erik, omdat daar zowel informatie over photoshop als digitale fotografie in't algemeen in staat.

    Nu is mijn vraag, is dit boek ook nuttig voor mijn grootvader, die een Sony P7 heeft (=> geen sluitertijd, diafragma,.... instellingen) ? Of is het enkel nuttig voor mensen die bv. een G2 hebben waar je al deze instellingen kan veranderen en mensen die plannen zo'n digicam ooit te kopen? graag enige reactie van de mensen die het boek hebben of van de auteur zelf natuurlijk
    Canon 650D + Canon 18-55 IS-II + Tamron 18-200 + Canon Nifty Fifty + Metz Mecablitz 36 C-2 + Tripod

  • #2
    Ik heb het vorige week in de standaard in Hasselt eens goed doorgebladerd en het is een zeer degelijk allround boek, dat m.i. aspecten van de fotografie, het digitale, de instelmogelijkheden en de nabewerking achteraf mooi combineert.
    ToM.___ //Fuji s602.
    www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
    It goes to 11 you know? 1 louder.

    Comment


    • #3
      Yannick, dit boek kan voor alle Digitale fototoestellen van pas komen. Erik neemt in z'n boek enkele voorbeelden (Nikon).
      Maar het is zeer zeker van toepassing ook op Sony enz...
      Het merk speelt hier niet zozeer een belang maar het gaat hem om het digitale...
      Het boek behandeld 3 delen: één de camera en alles wat erbij hoort (asseccoires enz...)Met heel interessante tips.
      Twee: het fotograferen zelf: Sluitertijd, diafragma, witbalans, enfin de technieken van het fotograferen...
      En het derde stuk gaat over fotobewerking en alles wat daarmee te maken heeft, dus ook een foto corrigeren enzo...
      Het is een zeer interessant boek dat perfect als naslagwerk kan gebruikt worden. Of het nu om een sony, Nikon Oly of Canon gaat...

      Comment


      • #4
        bedankt voor de reactie, ik ga het er op wagen :-D

        als ik het boek kan vinden tenminste morgen, anders ga ik opzoek naar Photoshop 7 classroom in a book, schijnt geen slecht boek te zijn om te leren PS'en.
        Canon 650D + Canon 18-55 IS-II + Tamron 18-200 + Canon Nifty Fifty + Metz Mecablitz 36 C-2 + Tripod

        Comment


        • #5
          Bij ons In Genk en Hasselt ligt het in de Carrefour en in de Standaard boekhandel....

          Comment


          • #6
            Dag yannick,

            zoals tom314 en mic al aangeven gaat het boek over digitale fotografie in het algemeen (inclusief dus de bewerkingen in deel 3). Dit deel 3 richt zich dus op het bewerken van digitale foto's en is géén cursus Photoshop, maar meer een cursus fotobewerking (meestal PS, vanwege het feit dat dit toch het belangrijkste bewerkingsprogramma is, maar ook PSP bv). Zoek je een boek specifiek over het alles bij het werken met PS, kun je beter de PS-bible kopen. Maar die gaat niet specifiek op het bewerken van foto's in, dus zoek je een boek over het bewerken van foto's met PS, dat is nu precies mijn uitgangspunt geweest.

            En ondanks het feit dat ik ben uitgegaan van vnl de Nikon CP995, gaat dit boek niet over deze 995, maar is dit slechts het handvat dat ik in het boek gebruik. Zou ik al een boek gericht op de 995 hebben willen schrijven, dan zou de uitgever wel hebben geklaagd dat de doelgroep te klein zou zijn en het boek ruimer moest worden opgezet. Maar mijn bedoeling was om slechts één camera te kiezen (om te vermijden dat het boek meer een catalogus van beschikbare camera's zou worden) en deze camera als uitgangspunt te nemen. Er wordt dan ook vermeld dat ook de 995-gebruikers dit boek niet moeten zien als vervanging voor hun handleiding, het is een boek over digitale fotografie, ook al gebruik ik (toevallig) een Nikon-camera als gereedschap.

            Mocht je besluiten dit boek te kiezen, dan wens ik je grootvader er heel veel plezier mee (hee, maar ook met bv een PS Bible of PS in a classroom hoor )

            Comment


            • #7
              en ook nog knappe foto's van jacki heb ik gemerkt
              ToM.___ //Fuji s602.
              www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
              It goes to 11 you know? 1 louder.

              Comment


              • #8
                Ja, Foto's van Jacki....
                Maar er is één foto van Jacki die me mijn heel leven zal bijblijven.
                Die op blz. 62.( en 61)
                Waarom?
                Wel als ik in de "P" mode (alles automatisch) trek richt ik mijn zoeker op het onderwerp en druk af. Daardoor komt het soms voor dat de belichting van 't onderwerp of persoon, te licht of te donker is.
                Nu in Erik z'n boek staat op bladzijde 62 in het hoofdstuk belichting, dat je met je zoeker elders moet meten, dus op 't onderwerp, de ontspanknop in houden, zodat je deze instelling vasthoud en daarna weer naar het midden van je foto die je wil nemen en afdrukken.
                Dit heb ik in dit boek geleerd en gebruik in nu bijna dagelijks als ik in automatsch werk...
                Daarom denk ik steeds aan die foto van Jacki op blz 61 en 62.
                Op blz 61 zit de meting in het midden van de foto, waar dus de bureaulamp staat en het gezicht dus te donker is.
                Op blz 62 staat de foto hoe je op 't gezicht van Jacki de meting doet en dan deze meeting vasthoud en terug naar 't midden gaat en dan pas afdrukt.
                (Ik zou hier de foto kunnen bijzetten, maar dat mag niet denk ik... Copyright)
                En zo zijn er nog veel leerrijke voorbeelden...

                Comment


                • #9
                  Het is uiteindelijk Classroom in a book geworden, omdat het boek van erik niet beschikbaar was in Fnac, de slegte, standaard in Antwerpen en omdat ik geen tijd heb om ergens anders te gaan kopen of te bestellen (omdat het een cadeau is voor vanavond); Misschien voor z'n verjaardag dan :-D
                  Canon 650D + Canon 18-55 IS-II + Tamron 18-200 + Canon Nifty Fifty + Metz Mecablitz 36 C-2 + Tripod

                  Comment


                  • #10
                    Nou, ik ben blij dat ik je heb kunnen helpen de witmeting duidelijk te maken Mic .
                    Dit is een van de gebruikte foto's (of iig een die erop lijkt ).



                    Jacki
                    Meer foto's op Mukblog

                    Comment


                    • #11
                      Wel ik heb dit boek met de feesten ontvangen en alhoewel ik er nog niet veel in heb kunnen lezen ziet het er mij toch al absoluut de aankoop waard uit.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by slipstream
                        Wel ik heb dit boek met de feesten ontvangen en alhoewel ik er nog niet veel in heb kunnen lezen ziet het er mij toch al absoluut de aankoop waard uit.
                        Yep, het lag voor mij ook onder de eh... nieuwjaarsboom (kerst was al gepaseerd). Ben al volop aan het lezen.

                        Erik, je boek scheert hoge (verkoops-)toppen!

                        Nu nog signeren op de volgende BD-dag ;-)

                        Ciao,

                        J.
                        http://www.theafricabug.com

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Jacki
                          Nou, ik ben blij dat ik je heb kunnen helpen de witmeting duidelijk te maken Mic .
                          Dit is een van de gebruikte foto's (of iig een die erop lijkt ).


                          Jacki
                          Ja, Jacki, dat was de foto die ik voor had.
                          Door die twee foto's in 't boek wordt 't duidelijk hoe je moet meten.
                          Zo heb ik al veel foto's genomen...
                          Je toestel richten op het onderwerp,ontspanknop half indrukken en instelling vasthouden, camera verplaatsen en afdrukken. Perfect belichte foto.
                          En zo zijn er nog tig voorbeelden in Erik z'n boek...

                          Comment


                          • #14
                            Ik heb het een paar dagen geleden voor m'n nieuwjaar besteld bij Proxis!

                            Comment

                            Working...
                            X