Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

prijs van een foto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • prijs van een foto

    Hallo beste bd-ers,

    Ben amateurfotograaf maar zeer actief in enkele verenigingen waar ik foto's maak van alle activiteiten.

    Onlangs kreeg ik volgende vraag van een redacteur van een lokaal krantje en streekpubliciteitsblaadje.
    Hun vaste fotograaf heeft een ziekte en blijkbaar vinden ze niet onmiddellijk een nieuwe vervanger.
    De vraag was: kun je foto's nemen voor onze krant? In het verleden heb ik er wel eens enkele gratis gegeven maar nu willen ze wel betalen op voorwaarde dat ik ga naar elke activiteit die zij mij aanwijzen.

    Mijn vraag nu:
    a: welke prijs vraag je voor een foto aan een streekkrantje?
    b: mag je dat zomaar doen; zal ik geen problemen krijgen met echte beroepsfotografen?
    c: is dat dan "free-lance" zoals ze zeggen?

    alvast bedankt,

    Serge

  • #2
    Re: prijs van een foto

    Goiing price voor lokaal werk is gemidd. € 10 / foto en € 20 als je foto + artikel schrijft.
    www.fotofolio.be

    Comment


    • #3
      Re: prijs van een foto

      volgens mij kun je wel degelijk problemen krijgen, tenzij je zelfstandige bent (free-lance), en je belastingen en zo betaalt...
      ViV - Mijn foto's

      Comment


      • #4
        Re: prijs van een foto

        Let maar op want voor je het weet ben je met sluikwerk bezig en dan kan je de
        economische inspectie op je dak krijgen indien je geen ondernemingsnummer
        hebt.
        Je weet maar nooit of niet iemand je graag aangeeft bij de overheid.
        Eerste boete is dan 200 euro (minnelijke schikking via het gerecht)
        Ik wil je niet doen panikeren maar ik ken iemand die als amateur computerstukken verkocht of ruilde om dan zijn eigen pc te upgraden en die
        aangedragen werd.

        De gevestigde beroepen kunnen hier achter zitten of ook eens een ontevreden
        mede-amateur.

        Intussen bloeit natuurlijk de drugshandel nog welig.Ik wil maar zeggen waar houden ze zich toch mee bezig!
        Flickr PBase
        Nikon D700 Nikkor 70-300mm Tamron 28-75mm.

        Comment


        • #5
          Re: prijs van een foto

          Oorspronkelijk geplaatst door wayerke
          Intussen bloeit natuurlijk de drugshandel nog welig.Ik wil maar zeggen waar houden ze zich toch mee bezig!
          Zo onbelangrijk vind ik dat persoonlijk ook niet hoor. Dit is uiteindelijk zwartwerk en oneerlijke concurrentie voor beroepsfotografen.

          De prijs van een amateur zal lager zijn want een beroeps dient ook nog: btw, sociale bijdragen, belastingen, aanvullend pensioen, verzekeringen ... te betalen. Een oneerlijke strijd dus.
          Gallery: http://www.fotogallerij.be

          Comment


          • #6
            Re: prijs van een foto

            Oorspronkelijk geplaatst door wayerke
            Let maar op want voor je het weet ben je met sluikwerk bezig en dan kan je de
            economische inspectie op je dak krijgen indien je geen ondernemingsnummer
            hebt.
            Je weet maar nooit of niet iemand je graag aangeeft bij de overheid.
            Eerste boete is dan 200 euro (minnelijke schikking via het gerecht)
            Ik wil je niet doen panikeren maar ik ken iemand die als amateur computerstukken verkocht of ruilde om dan zijn eigen pc te upgraden en die
            aangedragen werd.

            De gevestigde beroepen kunnen hier achter zitten of ook eens een ontevreden
            mede-amateur.
            Dan zal er toch wel net iets meer achtergezeten hebben, want dat is ongeveer hetzelfde als lenzen of ander fotomateriaal tweedehands verkopen om nieuwe (betere) spullen aan te schaffen, en daar heeft het gerecht niets mee te maken (het zou toch wel heel erg zijn als dat niet zou mogen ).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: prijs van een foto

              Geen paniek

              Over een alleenstaande prestatie gaat niemand vallen, niet de fiscus, niet de sociale inspectie.

              Alleen een jaloers haatdragend persoon die dan nog meestal anoniem een klacht indient.

              Bovendien worden anonieme klachten weinig serieus genomen (wat niet wil zeggen dat ze niet worden onderzocht). Niet anonieme klachten worden onderzocht, maar vooraleer daaruit een verborgen beroepsaciviteit resulteert ...

              Herhaling is een bepalende factor. En opzettelijke niet aangifte van activiteiten die in de beroepsfeer thuishoren ook.

              Vroeger (en nu ook nog denk ik, als ik het terugvind tenminste met al die nieuwe codes en van alles en nog wat) stond op de belastingaangifte een vak diverse inkomsten. En ook winstgevende bezigheden.
              Allez, denk nu toch eens na, wanneer heb je een winstgevende bezigheid?

              Overigens kan Vinstermik misschien wel iets concreter antwoorden als "stadsfotograaf van Hasselt" ?

              Comment


              • #8
                Re: prijs van een foto

                Nabi Winstgevend
                Dat is volgens mij geen criterium denk maar aan de vele zaken die failliet gingen.
                Er was een" handelsactiviteit" en de overheid (sociale wetten, belastingen)houden daar geen rekening mee.
                Flickr PBase
                Nikon D700 Nikkor 70-300mm Tamron 28-75mm.

                Comment


                • #9
                  Re: prijs van een foto

                  als je er geld voor krijgt: aangeven aan de belastingen..logisch!

                  tja.. je moet jezelf geen fotograaf noemen. je kan ook stellen dat je digitale beelden aflevert en daj je kunstenaar bent?!?

                  je kan ook een "klusjesman" inhuren om vanalles te doen.. die mag ook niet zeggen dat'm elektricien of stucador is
                  foto als spiegel of als venster?

                  Comment


                  • #10
                    Re: prijs van een foto

                    @ wayerke
                    winstgevend?
                    Ik snap wel dat niet iedere winkel winstgevend is, maar het doel van een handelaar is toch winst behalen door daden van koophandel (ik heb ooit nog opgelet tijdens de les economie ) te stellen?

                    Ik heb teruggevonden dat volgens cassatie er sprake is van een winstgevende bezigheid wanneer een geheel van verrichtingen voldoende talrijk en onderling verbonden zijn om een gewone en voortgezette bezigheid uit te maken.
                    Oef dat is eruit.

                    En voor een eenmalig iets is dat toch niet? Of wel? Anderzijds is Serge gevraagd om meermaals in te vallen.

                    En dan denk ik dat vadertje staat wel zijn deel van de koek wil. Maar daarom is dat nog geen winst in de betekenis van winst uit een zelfstandige activiteit, maar wel de winstgevende toevallige bezigheid die ik in mijn vorige post bedoelde.

                    Vraag is nu concreter: wanneer moet je het aangeven aan de belastingen en waar in de aangifte?
                    Volgens mij niet te snel aangeven (pas bij herhaling) en als en wanneer, in deel 2, eerst als divers inkomen in code 1200/2200 na aftrek van kosten (fototoestel, lenzen, geheugenkaartjes, verplaatsing, ..........), daarna als winst (of baten?).
                    En na aftrek van kosten. Als dat negatief is en blijft, sluit je vanzelf je winkel.

                    Comment


                    • #11
                      Re: prijs van een foto

                      Hoi Serge,

                      Ik werk 'freelance' voor een hondenmagazine.

                      Heel veel middelen heeft het magazine niet. Met 23 000 lezers en wat reclame kom je niet ver....

                      Het magazine betaalt me 6.5 euro / gepubliceerde foto (ongeacht het afdrukformaat of de plaats) voor de artikels betalen ze 119 euro voor een klein artikel (max 2 blz) en 191 voor een dossier (max 5 blz). Dwz dat ik doorgaans meer verdien aan de artikels dan aan men foto's. Deze deal was te nemen of te laten. Geen vette, maar het betaald op langere termijn toch mijn materiaal terug.

                      Als jij met de plaatselijke krant meer in de wacht kan slepen zou ik dat zeker doen! Zeker wat betreft de prijs van de foto.

                      Wat betreft de fiscaliteit van de verdienste:
                      Ik krijg jaarlijks een fiscaal attest 280.50 voor occasionele inkomsten. Dit attest is echter niet verplicht.
                      In elk geval moet je de occasionele inkomsten die je met fotografie hebt verdiend ingeven in Rubriek IV Vak C post 200 op je belastingsaangifte.
                      Let wel, de fiscus aanvaard zonder bewijs tot 20% van het verdiende bedrag als onkosten (moet je dan ingeven in vak 201). Op de overige 80% betaal je 33% belastingen maar geen RSZ.

                      Als kosten kan je net zo veel inbrengen als een zelfstandige of een zelfstandige in bijberoep (indien bewijs). Dus Internet en telefoon (gedeeltelijk, want je gebruikt dat ook privé), kantoorbenodigdheden (volledig) en hardware als camera, objectieven, en computermateriaal (Op 3 jaar. Dus aankoopprijs / 3).

                      Als je maar enkele tientallen euro's verdiend zou ik het zeker niet aangeven. In mijn geval gaat het al snel over 1000 euro. Ik geef het dus wel aan.

                      Ik hoop dat dit wat duidelijkheid brengt. Ook betreffende het fiscale gedeelte. De profs zitten vaak te snel op hun zwartwerk stokpaardje...
                      I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                      Comment


                      • #12
                        Re: prijs van een foto

                        Oorspronkelijk geplaatst door kpas
                        Wat betreft de fiscaliteit van de verdienste:
                        Ik krijg jaarlijks een fiscaal attest 280.50 voor occasionele inkomsten. Dit attest is echter niet verplicht.
                        In elk geval moet je de occasionele inkomsten die je met fotografie hebt verdiend ingeven in Rubriek IV Vak C post 200 op je belastingsaangifte.
                        Let wel, de fiscus aanvaard zonder bewijs tot 20% van het verdiende bedrag als onkosten (moet je dan ingeven in vak 201). Op de overige 80% betaal je 33% belastingen maar geen RSZ.

                        Als kosten kan je net zo veel inbrengen als een zelfstandige of een zelfstandige in bijberoep (indien bewijs). Dus Internet en telefoon (gedeeltelijk, want je gebruikt dat ook privé), kantoorbenodigdheden (volledig) en hardware als camera, objectieven, en computermateriaal (Op 3 jaar. Dus aankoopprijs / 3).
                        Ik veronderstel dat die "occasionele inkomsten" ook een maximum jaarlijks bedrag niet mogen overschrijden?

                        Greetz
                        Jim

                        Comment

                        Working...
                        X