Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

titelbescherming

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • titelbescherming

    De titelbescherming fotograaf is een feit....gisteren goedgekeurd door de senaat... nu enkel nog publicatie in het Staatsblad...

    Enkel zij die ervoor studeerden mogen zich binnenkort dus nog fotograaf noemen...

    Wie weet komt de beroepsbescherming ook nog wel terug ...
    some toys 4 big boys
    http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

  • #2
    Re: titelbescherming

    Nog 2 jaar te gaan dus Eerste jaar vorige week afgerond!

    Comment


    • #3
      Re: titelbescherming

      En Yowan viel het mee?

      Ik heb ook het nieuws vernomen van Minister Sabine Laruelle

      Dit jaar studeer ik af als persfotograaf (allee eerst nog examens de komende weken).

      Groetjes, RonnyE

      Comment


      • #4
        Re: titelbescherming

        Oorspronkelijk geplaatst door RonnyE
        En Yowan viel het mee?

        Ik heb ook het nieuws vernomen van Minister Sabine Laruelle

        Dit jaar studeer ik af als persfotograaf (allee eerst nog examens de komende weken).

        Groetjes, RonnyE
        Tja, 't heeft eigenlijk niet veel gescheeld of ik had mijn examens niet meegedaan (over de redenen ga ik niet beginnen, maar ik had ze wel), maar een van de leraars had me opgebeld en wat gemotiveerd waardoor ik op de valreep toch nog alle in te dienen foto's heb kunnen afdrukken en de theorie wat kunnen doornemen heb. De resultaten heb ik nog niet, maar ik heb er goed oog in.

        Alvast veel succes met je examens ronny!
        PS: volg je die in avond- of dagonderwijs als ik mag vragen? en waar?

        Comment


        • #5
          Re: titelbescherming

          was daar niet sprake van dat dat diploma niet nodig was??? voor die naam?? of heb ik hier een tijd geleden voor niets op het forum dat allemaal gelezen over dat gedoe???
          -=- Light is the key...

          Comment


          • #6
            Re: titelbescherming

            @ Yowan => @ Syntra Hasselt in avondonderwijs. Zeer doelgerichte cursus gegeven door persfotografen die in de praktijk staan.

            @ de Lesse be => inderdaad diploma is afgeschaft, maar de titel wordt beschermd. Niemand mag de titel van 'fotograaf' voeren indien zij niet over het diploma beschikt.

            "Het idee dat door het ontwerp wordt verdedigd, bestaat er dus in het voeren van een titel enkel voor te behouden aan de geschoolde en/of ervaren beroepslui en aldus, dat ze niet meer de oneerlijke concurrentie ondergaan van personen die ten onrechte dezelfde titel voeren zonder zich op dezelfde opleiding en/of dezelfde ervaring te kunnen beroepen. Dit maakt het hen mogelijk deze duidelijk te onderscheiden ten opzichte van de verbruikers die de zekerheid zullen hebben op een geschoolde en bevoegde vakman een beroep te doen.

            "Zo bijvoorbeeld zal de titel van fotograaf of die van horlogemaker slechts kunnen worden gevoerd door de personen die aan de criteria qua diploma en/of beroepservaring beantwoorden. Deze criteria zijn in een in de Ministerraad beraadslaagd reglementeringbesluit voorzien

            Greetz, RonnyE

            Comment


            • #7
              Re: titelbescherming

              Oorspronkelijk geplaatst door RonnyE
              ... diploma en/of beroepservaring ...
              Dus toch niet alleen diploma?
              | Nikon D70 | Nikkor 18-70 3.5-4.5GED | Nikkor 70-300 4-5.6G | SB800 | PD70X | Manfrotto 680B | Velbon VS3 | Minolta Dynax7xi | Minolta AF28-105xi | Minolta 3500xi | Cokin filters | lampjes, softbox, parapluutjes | Appeltjes om te verwerken |

              Comment


              • #8
                Re: titelbescherming

                Oorspronkelijk geplaatst door Baron
                Dus toch niet alleen diploma?
                hoe ga je beroepservaring aantonen zonder diploma voor een beroep dat een half jaar geleden nog beschermd was?
                some toys 4 big boys
                http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

                Comment


                • #9
                  Re: titelbescherming

                  Oorspronkelijk geplaatst door Huggy
                  hoe ga je beroepservaring aantonen zonder diploma voor een beroep dat een half jaar geleden nog beschermd was?
                  Bij dergelijke wetten is er steeds een overgangsregeling voorzien. Bovendien is de loutere publicatie in het Staatsblad niet voldoende, zolang er geen uitvoeringsbesluiten terzake zijn.

                  Ook kunnen nevengebieden mee in de erkenning worden betrokken, vb. digitale beeldverwerking. We zullen nog even moeten afwachten.

                  Het doet me denken aan de erkenning van de titel van psycholoog. Bij wijze van overgangsmaatregel werden psychologisch assistenten (3 jaar hoger onderwijs) gelijkgesteld met klinische psychologen (7 jaar universiteit) als ze voldoende jaren ervaring konden bewijzen.

                  Nu valt te vrezen dat al dat gedoe een maat voor niets is. Via de geëigende Europese organisaties (CEDEFOP ed) wordt immers gestreefd naar harmonisatie van alle diploma's in de EU. Er zullen dus nieuwe kwalificaties komen en ongetwijfeld wordt in de toekomst nog een en ander herzien om een Europese erkenning van de titel van fotograaf te krijgen. Gewoonlijk betekent dit een nivellering naar omlaag (cfr de gelijkschakeling van Italiaanse verpleegsters, met een diploma dat bij ons nog niet toereikend zou zijn voor kinderverzorgsters).

                  Op dat moment zal de Belgische wetgeving worden aangepast. Maar het is niet voor morgen - men werkt er al jaren aan. De eerste stap was het hoger onderwijs (bachelor/master) met de akkoorden van Bologna. Wie weet komt er ooit een bachelorgraad in de fotografie?

                  Leon
                  Fullator
                  Fotostudio Candela Zone
                  website: http://www.chronax.be
                  website: http://www.marquisemodels.eu

                  Comment


                  • #10
                    Re: titelbescherming

                    Oorspronkelijk geplaatst door Fullator
                    Wie weet komt er ooit een bachelorgraad in de fotografie?
                    Volgens mij is die er al. Check this
                    En ik vind trouwens ook dat je je pas "Fotograaf" mag noemen als je effectief de opleiding ervoor gedaan hebt.. Het is bijvoorbeeld ook niet zo dat wanneer je 's avonds het eten maakt dat je jezelf "Kok" noemt he?
                    Canon EOS 350D - Canon EOS 300 - Canon EFS 18-55mm - Canon 28-80mm - Canon EF 75-300mm - Sigma 28-200mm Aspherical IF

                    Comment


                    • #11
                      Re: titelbescherming

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jebo
                      Volgens mij is die er al. Check this
                      En ik vind trouwens ook dat je je pas "Fotograaf" mag noemen als je effectief de opleiding ervoor gedaan hebt.. Het is bijvoorbeeld ook niet zo dat wanneer je 's avonds het eten maakt dat je jezelf "Kok" noemt he?
                      Een goede vergelijking! Maar er zijn ook heel goede amateurkoks hé. Mijn steak Stroganoff of boeuf bourguignonne al eens geprobeerd?
                      Fullator
                      Fotostudio Candela Zone
                      website: http://www.chronax.be
                      website: http://www.marquisemodels.eu

                      Comment


                      • #12
                        Re: titelbescherming

                        Oorspronkelijk geplaatst door Fullator
                        Een goede vergelijking! Maar er zijn ook heel goede amateurkoks hé. Mijn steak Stroganoff of boeuf bourguignonne al eens geprobeerd?
                        Hela, mijn Leuvense microwaved Colruyt lasagna's zijn ook culineair hoogstaand zenne
                        Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
                        Focaldesign

                        Comment


                        • #13
                          Re: titelbescherming

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jebo
                          Volgens mij is die er al. Check this
                          En ik vind trouwens ook dat je je pas "Fotograaf" mag noemen als je effectief de opleiding ervoor gedaan hebt.. Het is bijvoorbeeld ook niet zo dat wanneer je 's avonds het eten maakt dat je jezelf "Kok" noemt he?
                          Wat is opleiding?? is ervaring opdoen niet de beste opleiding? Er zijn al verschillende threads geweest rond dit onderwerp en er zijn heel uiteenlopende meningen rond.

                          Mijn mening is daar nog steeds niet in verandert. Wanneer je kan aantonen dat je het vak onder de knie hebt, met of zonder diploma dan zou je het moeten kunnen uitvoeren. Het is niet zo dat een fotograaf over mensen levens beslist (in tegenstelling tot sommige andere beschermde beroepen).

                          Ik zit dagelijks tussen mensen die zich informaticus noemen, terwijl slechts een enkeling ook daadwerkelijk een diploma in die zin heeft (ik wel trouwens).
                          Maar ik kan je verzekeren dat er heel wat goede informatici tussen zitten. Toegegeven er zitten er ook een aantal tussen die totaal niet weten waar ze mee bezig zijn en die zorgen wel eens voor de nodige frustratie. Maar over het algemeen beschouw ik de mensen zonder het juiste papiertje als een verrijking van onze sector, weet je wel: andere visie, invalshoek, normen, kwaliteiten, geen indoctrinatie ...

                          voila ik heb weeral meegedaan aan deze never ending story.
                          Anyone who has never made a mistake has never tried anything new. (Albert Einstein)

                          Comment


                          • #14
                            Re: titelbescherming

                            Oorspronkelijk geplaatst door flowojo
                            Wat is opleiding?? is ervaring opdoen niet de beste opleiding? Er zijn al verschillende threads geweest rond dit onderwerp en er zijn heel uiteenlopende meningen rond.

                            Mijn mening is daar nog steeds niet in verandert. Wanneer je kan aantonen dat je het vak onder de knie hebt, met of zonder diploma dan zou je het moeten kunnen uitvoeren.
                            En dat je het vak onder de knie hebt, kun je aantonen door een examen te doen (waarna je bij goed resultaat een diploma krijgt) Je mag foto's maken, je mag ze verkopen, maar als je jezelf fotograaf wilt noemen, moet je hebben aangetoond dat je het nodige weet en kunt. Daar is toch niks op tegen?

                            Groeten, Miriam (die zich al heel lang gediplomeerd fotograaf mag noemen)

                            Comment


                            • #15
                              Re: titelbescherming

                              Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
                              En dat je het vak onder de knie hebt, kun je aantonen door een examen te doen (waarna je bij goed resultaat een diploma krijgt) Je mag foto's maken, je mag ze verkopen, maar als je jezelf fotograaf wilt noemen, moet je hebben aangetoond dat je het nodige weet en kunt. Daar is toch niks op tegen?

                              Groeten, Miriam (die zich al heel lang gediplomeerd fotograaf mag noemen)
                              Absoluut niet, Het lijkt me zelfs een goed idee om dit naar alle beroepen door te trekken Dan onstaat er meteen weer een schaarste aan informatici, kan ik weer meer vragen en betere objectieven kopen.
                              Anyone who has never made a mistake has never tried anything new. (Albert Einstein)

                              Comment

                              Working...
                              X