Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hulp nodig bij groepsfoto maken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hulp nodig bij groepsfoto maken

    ik moet aanstaande zondag weer een groepsfoto maken
    het probleem is dat de camara zich op een bepaalde punt zich gaat scherpstellen en ik wil natuurlijk iedereen er scherp op hebben

    ik ben in het bezit van een canon eos 350 met standaard lens 18-55 en een tamrom 70-300 met macro f5,6 en een canon 70-200 f2,8 IS USM

    ik heb hier echt hulp bij nodig omdat dit in opdracht is voor iemand en ik natuurlijk de beste kwaliteit groepsfoto wil geven dat mogelijk is

    bvd

    Monique

  • #2
    Re: hulp nodig bij groepsfoto maken

    De 18-55 met héél klein diafragma (16 of 22) en op statief.
    Maak desnoods een belichtingstrapje.
    En zet de mensen niet met hun gezicht naar de zon, want dan staan ze er allemaal op met hun ogen dicht.

    Comment


    • #3
      Re: hulp nodig bij groepsfoto maken

      je kunt best je 18-55 gebruiken denk ik als je iedereen op de foto wil krijgen.
      en iedereen scherp, dat is niet zo moeilijk hoor, aangenomen dat ze in rijen netjes achter elkaar staan, heb je aan enkele meters scherptediepte al genoeg en zul je al flink je best moeten doen om met die lens een deel van de groep onscherp te hebben. Neem voor de zekerheid niet je kleinste opening maar iets van een f/11 of hoger bijvoorbeeld.
      dat zal zeker en vast wel lukken hoor

      Comment


      • #4
        Re: hulp nodig bij groepsfoto maken

        Topic verplaatst naar een meer passend forumonderdeel.
        Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
        --------

        Comment


        • #5
          Re: hulp nodig bij groepsfoto maken

          nu heb ik daar nog niet zoveel verstand van en hoop dat u mij er iets meer over wilt vertellen
          ik heb dus een eos 350

          Comment


          • #6
            Re: hulp nodig bij groepsfoto maken

            In een notendop waar ik zou mee beginnen:
            • camera op statief
            • geen automatische selectie van scherpstelpunt, maar vast instellen op het middelste (zie handleiding), en dit richten ergens op 1/3 tot het midden van de groep
            • starten met ISO 100
            • witbalans op auto
            • JPEG+RAW stand gebruiken, dan kan je eventueel nog vanaf de RAW vertrekken mocht de JPG niet aan de verwachtingen voldoen (belichting, scherpte, witbalans... hoewel RAW natuurlijk niet alle problemen kan oplossen)
            • stand Av gebruiken op f/11 of f/16 zoals hierboven aangegeven
            • sluiter half indrukken; als de sluitersnelheid die wordt aangegeven 1/125 of sneller is dan is het goed; zoniet zou het kunnen dat de mensen niet goed gaan kunnen blijven stilstaan, en schakel je best naar ISO 200

            O ja, en genoeg shots maken. Succes!
            Groeten, David

            Comment


            • #7
              Re: hulp nodig bij groepsfoto maken

              je gaat ook aardig wat licht nodig hebben..

              indien je onder 1/125 valt moet je je iso omhoog zetten.

              ik zou een diafragma van F/8 tot F/16 gebruiken.
              iso 200-800 afhankelijk van de plaats. (buiten, binnen, bewolkt, zon,...)
              spelen mee:
              bewegingsonscherpte: mensen die bewegen gaan er "bewogen" opstaan bij een lange sluitertijd
              scherptediepte: klein diafragma om genoeg scherptediepte te verkrijgen.
              (extreme)ruis: zal wel geen groot probleem zijn met een 350D maar genre 1600iso zou ik niet gebruiken. dus niet F/22, iso 3200 en 1/250ste instellen
              foto als spiegel of als venster?

              Comment


              • #8
                Re: hulp nodig bij groepsfoto maken

                [QUOTE=drd]In een notendop waar ik zou mee beginnen:[LIST]
                [*]geen automatische selectie van scherpstelpunt, maar vast instellen op het middelste (zie handleiding), en dit richten ergens op 1/3 tot het midden van de groep

                u bedoelt dat ik 1 af punt moet selecteren in het midden van de groep
                alle andere instellingen heb ik zo gedaan zoals u zei
                ik ga de groepsfoto buiten maken is die iso 100 dan voldoende

                ( ik ben nog niet zo goed thuis in jullie foto taal )

                Comment


                • #9
                  Re: hulp nodig bij groepsfoto maken

                  ISO 100 buiten moet voldoende zijn.
                  Dat scherpstelpunt moet je in je menu instellen dat je er maar 1 wilt en dat dat het middenste moet zijn.
                  Als je géén f11 haalt bij lichtmeting moet je je ISO omhoog stellen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: hulp nodig bij groepsfoto maken

                    Oorspronkelijk geplaatst door monique12
                    u bedoelt dat ik 1 af punt moet selecteren in het midden van de groep
                    alle andere instellingen heb ik zo gedaan zoals u zei
                    ik ga de groepsfoto buiten maken is die iso 100 dan voldoende
                    Ja, het middelste AF punt. Knopje rechtsboven achteraan op de 350D gebruiken voor AF punt selectie, maar lees dat idd. best es in de manual ook. Leer je meteen wat foto-taal bij (hoewel BD lezen veeeel beter is daarvoor)

                    Zoals pol parasol ook zei: ISO100 mag dan voldoende lijken, maar gelet op het diafragma en de sluitertijd die je zal moeten gebruiken zou het toch kunnen dat het niet volstaat. ISO200 kan je gebruiken, ISO400 misschien ook nog wel. Ik kan mij niet voorstellen dat je voor deze foto hoger zou nodig hebben.
                    Groeten, David

                    Comment

                    Working...
                    X