Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kwaliteitsverlies jpg en 200KB norm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kwaliteitsverlies jpg en 200KB norm

    Ik wou volgende foto's op het forum posten:








    Maar het lukt me niet ze op aanvaardbare grootte (hoogte en breedte) en binnen de 200KB norm te posten. Allee het zou wel lukken maar dan is er toch duidelijk kwaliteitsverlies in de lucht en op de rozen. Heb hier bijna nooit een probleem bij gehad maar nu dus wel.

    Iemand tips? Of zijn dit gewoon de technische limitaties?
    Gallery: http://www.fotogallerij.be

  • #2
    Re: Kwaliteitsverlies jpg en 200KB norm

    Als ik het zo zie heb je de kleurverzadiging behoorlijk opgepept en de beelden lijken ook flink aangescherpt. Geen van beiden dragen bij aan een hoge beeldkwaliteit als je een JPEG-bestand van 200 KB wilt maken.

    Wat was je oorspronkelijke kleurruimte? AdobeRGB, sRGB of nog een andere kleurruimte. En hoe heb je deze kleine versies gemaakt? Als je die vragen beantwoord, kan ik misschien een meer specifiek antwoord geven op je vraag.

    groeten, Miriam

    Comment


    • #3
      Re: Kwaliteitsverlies jpg en 200KB norm

      Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
      Als ik het zo zie heb je de kleurverzadiging behoorlijk opgepept en de beelden lijken ook flink aangescherpt. Geen van beiden dragen bij aan een hoge beeldkwaliteit als je een JPEG-bestand van 200 KB wilt maken.

      Wat was je oorspronkelijke kleurruimte? AdobeRGB, sRGB of nog een andere kleurruimte. En hoe heb je deze kleine versies gemaakt? Als je die vragen beantwoord, kan ik misschien een meer specifiek antwoord geven op je vraag.
      Heb niet echt meer verzadigd of aangescherpt dan anders. De bloemen zijn al wel heel verzadigd op het origineel. En de lucht is ook al heel blauw (polarisatiefilter).

      Originele kleurruimte: sRGB. Kleine versies gemaakt door in photoshop te kiezen: automate => fit image.
      Gallery: http://www.fotogallerij.be

      Comment


      • #4
        Re: Kwaliteitsverlies jpg en 200KB norm

        195 Kb:



        Op mijn scherm lijken de verschillen minimaal te zijn. Vergeet ook niet dat gesaved is van jouw resized versie. Daar was al wat JPEG artifacten zichtbaar, en dat wordt nu versterkt. Ik vraag me af of rechtstreeks saven vanaf het origineel naar -200 Kb dit nog minder verschil zou geven?

        Geef maar een seintje als je de foto weg wil.
        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • #5
          Re: Kwaliteitsverlies jpg en 200KB norm

          Oorspronkelijk geplaatst door Hombre
          195 Kb:
          Op mijn scherm lijken de verschillen minimaal te zijn. Vergeet ook niet dat gesaved is van jouw resized versie. Daar was al wat JPEG artifacten zichtbaar, en dat wordt nu versterkt. Ik vraag me af of rechtstreeks saven vanaf het origineel naar -200 Kb dit nog minder verschil zou geven?

          Geef maar een seintje als je de foto weg wil.
          Ik zie toch duidelijke verschillen hoor, lucht is blokkerig, bloemen minder rood en achter aan de bomen komen blokskes (spikkels erond).

          Ik denk dat deze foto's moeilijk te compresseren zijn. Wachten tot jpeg2000 standaard wordt zeker
          Gallery: http://www.fotogallerij.be

          Comment


          • #6
            Re: Kwaliteitsverlies jpg en 200KB norm

            Het is dan ook een foto met erg veel detail, je merkt het direct aan de grootte van het fotobestand in de beste kwaliteit/compressie verhouding.
            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • #7
              Re: Kwaliteitsverlies jpg en 200KB norm

              Misschien wordt het eens tijd om de regels tegen het licht te houden. Ik kan hier in ieder geval zelden iets posten zonder de foto regelrecht stuk te comprimeren.
              Het idee dat 80% van de gebruikers op 600x800 schermen zit te koekeloeren stamt natuurlijk ook van 3 jaar terug en dat is in de pc wereld het stenen tijdperk.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: Kwaliteitsverlies jpg en 200KB norm

                ja in sommige gevallen (foto met veel kleur en detail) is die 200KB-grens limiterend
                Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                Comment


                • #9
                  Re: Kwaliteitsverlies jpg en 200KB norm

                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart
                  Misschien wordt het eens tijd om de regels tegen het licht te houden. Ik kan hier in ieder geval zelden iets posten zonder de foto regelrecht stuk te comprimeren.
                  Het idee dat 80% van de gebruikers op 600x800 schermen zit te koekeloeren stamt natuurlijk ook van 3 jaar terug en dat is in de pc wereld het stenen tijdperk.
                  Ik werk ook op 1280 *1024 en een foto van 600*900 (verticaal) past nog net mooi in mijn browser, ook omdat er nog koppelingen onder mijn adresbalk staan.
                  De 200k grens mag wel wat verhoogd worden vind ik persoonlijk, 300 zou al wat aangenamer zijn, bij mij is het vaak ook zo dat ik veel scherpteverlies heb met posten.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kwaliteitsverlies jpg en 200KB norm

                    135Kb


                    Toch niet teveel verschil met http://www.entrysoft.com/gallery/con.../DSC_0694S.jpg
                    Last edited by Jo; 15 juni 2006, 23:13.
                    Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kwaliteitsverlies jpg en 200KB norm

                      amai ge ziet direct een verschil aan die uitstekende tak
                      artefacten komen duidelijker te voorschijn, ook in lucht
                      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kwaliteitsverlies jpg en 200KB norm

                        Inderdaad, het verschil tussen de oorspronkelijke foto en het origineel is erg groot: artefacten hier, artefacten daar en overal

                        Ik gebruik in zo'n geval een paardenmiddel foto kleiner maken

                        Maar ook ben eerlijk gezegd van mening dat die 200 kb een beetje voorbijgestreefd is. 300 kb zou moeten kunnen, binnen de 600-900 beperking wel te verstaan. Ik vermoed dat 105% van de BD-ers met ADSL of telenet werken...

                        sugar
                        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                        http://supermasj.zenfolio.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kwaliteitsverlies jpg en 200KB norm

                          Oorspronkelijk geplaatst door sugar
                          Inderdaad, het verschil tussen de oorspronkelijke foto en het origineel is erg groot: artefacten hier, artefacten daar en overal

                          Ik gebruik in zo'n geval een paardenmiddel foto kleiner maken
                          Tja, Jo heeft hier ook wel het onderste uit de kan gehaald. Niet alleen teruggebracht naar 135 Kb ipv de max 200Kb, maar hij heeft de foto ook nog eens 100 pixels gróter gemaakt in de breedte en hoogte. Geen wonder dat er nu artifacten zichtbaar zijn.
                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kwaliteitsverlies jpg en 200KB norm

                            Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71
                            amai ge ziet direct een verschil aan die uitstekende tak
                            artefacten komen duidelijker te voorschijn, ook in lucht
                            Vind ik ook!!! Maar zoals hombre zegt is dit ook het uiterste.

                            Is er eigenlijk sprake binnen het BD bestuur om de 200KB limiet te verhogen? Voor mij persoonlijk zal dit niet veel wijzigen, de meeste foto's ga ik nog steeds onder de 200KB limiet posten (denk dat de meeste zoveel mogelijk webruimte wensen te sparen) maar af en toe zou dit wel zeer nuttig zijn.
                            Gallery: http://www.fotogallerij.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kwaliteitsverlies jpg en 200KB norm

                              Tja, Jo heeft hier ook wel het onderste uit de kan gehaald. Niet alleen teruggebracht naar 135 Kb ipv de max 200Kb, maar hij heeft de foto ook nog eens 100 pixels gróter gemaakt in de breedte en hoogte. Geen wonder dat er nu artifacten zichtbaar zijn.
                              Was ook maar om te laten zien wat nog mogelijk was hé .
                              (Ik was wel mijn smiley vergeten te plaatsen na de link)
                              Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

                              Comment

                              Working...
                              X