Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

focus - diafragma DOF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • focus - diafragma DOF

    Ik zit met een groot vraagprobleem. Download eventjes deze foto's: www.villenier.be/tmp/testers.zip

    De eerste drie foto's zijn genomen met de scherpstelling op de kaars. En met verschillende diafragma standen.
    De volgende foto's zijn scherpstelt op de muur, net boven het varkentje, naast de plant.

    Als je de exif info raadpleegt dan zal je mijn probleem begrijpen.
    Mijn logica;
    bij f3.5 wordt alles dichtbij scherp ... maar als je foto 2047 vergelijkt met 2044 (zelfde diafragma) dan lijkt het alsof hij zijn kont veegt aan de fstop maar volledig de focus volgt...

    Dat is nu net hetgeen mij altijd verbaasd... In mijn verstand klopt foto 2044 en bij foto 2047 zou ook de vaas moeten scherp zijn en niet de muur, die veel verder gelegen is...

    Iemand een antwoord?

  • #2
    Re: focus - diafragma DOF

    Ik snap het probleem niet? Waarom zou je niet willen dat hij focussed op het geen je wilt? Als je scherp stelt op de muur is het toch logisch dat deze scherp is ?

    Ik denk dat je het effect van het diafragma niet goed begrijpt. Hoe groter je diafragma opening, des te kleiner is je scherptediepte. Dit wil niet zeggen dat alles dichtbij scherp is, maar dat het scherpe gebied rond het punt waarop je scherp stelt kleiner is dan bij een kleiner diafragma.

    dus F3,5 > kleine scherptediepte
    f11 > grote scherptediepte

    Comment


    • #3
      Re: focus - diafragma DOF

      Topic verplaatst naar een meer passend forumonderdeel.
      Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
      --------

      Comment


      • #4
        Re: focus - diafragma DOF

        Oorspronkelijk geplaatst door Tijntje
        Ik snap het probleem niet? Waarom zou je niet willen dat hij focussed op het geen je wilt? Als je scherp stelt op de muur is het toch logisch dat deze scherp is ?

        Ik denk dat je het effect van het diafragma niet goed begrijpt. Hoe groter je diafragma opening, des te kleiner is je scherptediepte. Dit wil niet zeggen dat alles dichtbij scherp is, maar dat het scherpe gebied rond het punt waarop je scherp stelt kleiner is dan bij een kleiner diafragma.

        dus F3,5 > kleine scherptediepte
        f11 > grote scherptediepte
        Hmmm, ik begin iets voor mij te zien. Misschien bekijk ik alles teveel in perspectief. Ik ga er inderdaad vanuit dat als ik een f3.5 gebruik dat alles dicht bijmezelf scherp zal zijn, en alles wat ver van mij staat onscherp wordt.
        Moet je het vlak bekijken? als je bijvoorbeeldscherp stelt op de muur, met een f3.5 dat hij een kleine cirkel zal omschrijven rond het focuspunt, en alles in die kleine cirkel scherp zal stelllen? Neem je een grotere f-stop dan zal die cirkel groter zijn?

        Comment


        • #5
          Re: focus - diafragma DOF

          Oorspronkelijk geplaatst door villenier
          Hmmm, ik begin iets voor mij te zien. Misschien bekijk ik alles teveel in perspectief. Ik ga er inderdaad vanuit dat als ik een f3.5 gebruik dat alles dicht bijmezelf scherp zal zijn, en alles wat ver van mij staat onscherp wordt.
          Moet je het vlak bekijken? als je bijvoorbeeldscherp stelt op de muur, met een f3.5 dat hij een kleine cirkel zal omschrijven rond het focuspunt, en alles in die kleine cirkel scherp zal stelllen? Neem je een grotere f-stop dan zal die cirkel groter zijn?
          Nee, je zit nog niet helemaal goed. Je focust op een voorwerp. Dat voorwerp is dan (als het goed is) als het ware scherp. Maar ook voorwerpen die iets dichterbij de camera liggen en voorwerpen die iets verder weg gelegen zijn, kunnen als scherp worden ervaren. Hoe groot dat scherptegebied is, hangt o.a. af van het diafragma dat gebruikt wordt.

          C--------------------ssssVssssss-------------

          of

          C----------------ssssssssVsssssssssss--------

          C = camera
          V = voorwerp
          s = gebied dat scherp is
          - = onscherp

          Het eerste is genomen met een groter diafragma, de tweede met een kleiner.

          Dat gebied is echter geen plat vlak maar meer een segment van een bol, met de camera als middelpunt.
          Last edited by Leonidas; 8 juni 2006, 07:37.

          Comment


          • #6
            Re: focus - diafragma DOF

            Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
            Hoe groot dat scherptegebied is, hangt o.a. af van het diafragma dat gebruikt wordt.
            Scherptediepte hangt af van:
            • brandpuntsfastand
            • afstand van camera tot voorwerp
            • diafragma

            Typ eens DOF in de zoekfunctie, en je zal nog allerhande formules vinden waarmee je de scherptediepte kan berekenen.

            Gr's, Wim
            Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
            Fujifilm X100V - Sony RX100M3

            Comment


            • #7
              Re: focus - diafragma DOF

              Ja, dat weet ik allemaal wel, maar ik wil het niet meteen te ingewikkeld maken. Daarom schrijf ik ook 'onder andere'. Je vergeet trouwens de cropfactor.
              Last edited by Leonidas; 8 juni 2006, 08:10.

              Comment


              • #8
                Re: focus - diafragma DOF

                Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
                Ja, dat weet ik allemaal wel, maar ik wil het niet meteen te ingewikkeld maken. Daarom schrijf ik ook 'onder andere'. Je vergeet trouwens de cropfactor.
                Mij antwoord was niet direct aan jou gericht, ik had het lijstje volledig gemaakt ten behoeve van de topicstarter. En idd, de cropfactor speelt ook een rol, maar dat is een constante die je niet kan beïnvloeden (als je tenminste niet van camera wisselt).

                Gr's, Wim
                Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                Comment


                • #9
                  Re: focus - diafragma DOF

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wivo
                  Mij antwoord was niet direct aan jou gericht
                  Ah, OK. Ik dacht het door die quote.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wivo
                  maar dat is een constante die je niet kan beïnvloeden (als je tenminste niet van camera wisselt).
                  Maar datzelfde geldt dan voor de brandpuntsafstand (als je tenminste niet zoomt of van lens wisselt).

                  Er zijn trouwens camera's waar je als het ware de cropfactor in kan stellen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: focus - diafragma DOF

                    Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
                    Je vergeet trouwens de cropfactor.
                    Weer die discussie...

                    Cropfactor beïnvloed afstand tot onderwerp of brandpuntafstand, niet (rechtstreeks) dof!

                    Comment


                    • #11
                      Re: focus - diafragma DOF

                      Oorspronkelijk geplaatst door Geert1845
                      Weer die discussie...
                      Dat is omdat er nog steeds eigenwijze mensen als jij zijn.
                      Oorspronkelijk geplaatst door Geert1845
                      Cropfactor beïnvloed afstand tot onderwerp of brandpuntafstand, niet (rechtstreeks) dof!
                      Dat is een rare voorstelling van zaken. De afstand tot het onderwerp wordt toch niet bepaald door welke camera je in je handen hebt? En over de brandpuntsafstand:
                      Lens Focal Length:

                      "Light from a subject point at infinity produces parallel rays which are refracted by the lens to focus at a single point. The distance from the lens to this point is the focal length of the lens."
                      The focal length is fixed and independent of the ‘film’ format.
                      Bron: http://www.luminous-landscape.com/tu...dslr-mag.shtml
                      Last edited by Leonidas; 8 juni 2006, 11:14. Reden: Op verzoek woordje 'Bron' toegevoegd. :rolleyes:

                      Comment


                      • #12
                        Re: focus - diafragma DOF

                        Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
                        Dat is een rare voorstelling van zaken.
                        Na een beetje meer opzoeken ... je hebt gelijk, voor een deel.

                        Als je dezelfde foto (beeldhoek)wil nemen met een FF camera of een APS-C camera, zal je ofwel de afstand tot het onderwerp, ofwel de brandpuntsafstand moeten veranderen. Hierdoor verandert de scherptediepte alleen onrechtstreeks.

                        Er is wel nog een andere factor die scherptediepte bepaalt, namelijk de Circle of Confusion. Dit hangt los samen met het sensorformaat, maar is voornamelijk een subjectieve ervaring van wanneer een punt op de foto niet meer scherp is.

                        Je kan dus zeggen dat via de CoC, de dof rechtstreeks wordt beïnvloed door het formaat van de sensor. Maar dan moet je er uiteraard mee rekening houden dat je niet meer met objectief meetbare dof zit maar met een subjectieve interpretatie ervan, die gaat verschillen afhankelijk van hoe groot de afbeelding wordt weergegeven, hoe goed jouw ogen zijn, hoe ver je van de afbeelding staat, enz.

                        Dit brengt de discussie natuurlijk veel te ver wag van het originele onderwerp, en waarschijnlijk alleen maar de OP (verder) verwarren.

                        edit: als je je post gaat aanpassen terwijl ik een antwoord ben aan het typen...

                        Uiteraard is branpuntsafstand onafhankelijk van het formaat van de sensor, maar als je dezelfde beeldhoek wil behouden, zal je ofwel de brandpuntsafstand ofwel de afstand tot je onderwerp moeten veranderen, waardoor dof verandert.
                        Last edited by Geert1845; 8 juni 2006, 10:11.

                        Comment


                        • #13
                          Re: focus - diafragma DOF

                          Oorspronkelijk geplaatst door Geert1845
                          Na een beetje meer opzoeken ... je hebt gelijk, voor een deel.
                          Welk deel dan niet?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Geert1845
                          Als je dezelfde foto (beeldhoek)wil nemen met een FF camera of een APS-C camera, zal je ofwel de afstand tot het onderwerp, ofwel de brandpuntsafstand moeten veranderen. Hierdoor verandert de scherptediepte alleen onrechtstreeks.
                          Ja, zie ook http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=107312 Er zit dus wel een addertje on het gras.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Geert1845
                          Er is wel nog een andere factor die scherptediepte bepaalt, namelijk de Circle of Confusion. Dit hangt los samen met het sensorformaat, maar is voornamelijk een subjectieve ervaring van wanneer een punt op de foto niet meer scherp is.

                          Je kan dus zeggen dat via de CoC, de dof rechtstreeks wordt beïnvloed door het formaat van de sensor. Maar dan moet je er uiteraard mee rekening houden dat je niet meer met objectief meetbare dof zit maar met een subjectieve interpretatie ervan, die gaat verschillen afhankelijk van hoe groot de afbeelding wordt weergegeven, hoe goed jouw ogen zijn, hoe ver je van de afbeelding staat, enz.
                          DOF is altijd een subjectief iets. CoC bepaalt niet de scherptediepte, het is een poging het mathematisch voor te stellen en berekenbaar te maken. DOF is dan ook nooit objectief meetbaar. Er is namelijk geen vaste grens van scherp naar onscherp, maar het is een geleidelijke overgang. Om tot een min of meer geaccepteerde grens te komen is de CoC in het leven geroepen.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Geert1845
                          Dit brengt de discussie natuurlijk veel te ver wag van het originele onderwerp, en waarschijnlijk alleen maar de OP (verder) verwarren.
                          Tja, dat is nu toch al te laat.

                          Comment


                          • #14
                            Re: focus - diafragma DOF

                            Eventjes de eenvoudige theorie.

                            Het punt waarop je scherpstelt is scherp (logisch)
                            Door te diafragmeren (diafragma toedraaien groter getal dus) vergroot je je scherpte diepte. En dit als volgt: de scherpte neemt toe met 1/3 voor het onderwerp en met 2/3 achter het onderwerp.

                            Hopelijk ben je hier iets mee.

                            Groeten,
                            Steven

                            Comment


                            • #15
                              Re: focus - diafragma DOF

                              Oorspronkelijk geplaatst door Geert1845
                              edit: als je je post gaat aanpassen terwijl ik een antwoord ben aan het typen...
                              Dat doe jij toch ook?
                              Oorspronkelijk geplaatst door Geert1845
                              Laatst aangepast door Geert1845 : Vandaag om 11:11.

                              Comment

                              Working...
                              X