Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kilimanjaro - Kenia en Tanzania

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kilimanjaro - Kenia en Tanzania

    Volgende week dinsdag vertrek ik met vrienden voor 3 weken naar Tanzania en Kenia, waar we de Kilimanjaro zullen beklimmen en een tweetal safari's zullen doen.

    Ik heb volgend fotomateriaal voorzien: Nikon D2X, Nikkor 200-400 f/4, Nikkor 70-200 f/2.8, Nikkor 85 f/1.4, Nikkor 60mm Macro, Nikkor 12-24mm f/4 en Nikkor 28-70 f/2.8 + statief, flits, ... Dit alles weegt serieus wat, maar ik wil niet in een situatie komen waar ik merk dat ik essentieel fotomateriaal niet heb meegenomen wegens het hoge gewicht.

    Het spreekt vanzelf dat ik de 200-400 niet meeneem op de Kilimanjaro zelf. Zijn er hier mensen met ervaring die me kunnen adviseren? Alles meenemen of toch maar een paar lenzen thuis laten? En Welke?


    Dank alvast voor het advies

  • #2
    Re: Kilimanjaro - Kenia en Tanzania

    Het hangt ervan af wat voor een foto's je wilt maken.
    Lenzen die je in mijn ogen zeker kunt thuislaten zijn:
    200-400
    85
    60

    Ik zou in ieder geval de 12-24 meenemen (zonder twijfel!) en de 28-70. De 70-200 weegt teveel als je het zelf moet tillen en dat is voor de klim zelf niet zo handig. De flits zou ik ook niet meenemen, netzoals het statief; niet meenemen tijdens de klim.
    Fijne vakantie alvast. Ik ben zeker benieuwd naar de foto's.
    Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
    --------

    Comment


    • #3
      Re: Kilimanjaro - Kenia en Tanzania

      Oorspronkelijk geplaatst door JLP
      Het hangt ervan af wat voor een foto's je wilt maken.
      Lenzen die je in mijn ogen zeker kunt thuislaten zijn:
      200-400
      85
      60

      Ik zou in ieder geval de 12-24 meenemen (zonder twijfel!) en de 28-70. De 70-200 weegt teveel als je het zelf moet tillen en dat is voor de klim zelf niet zo handig. De flits zou ik ook niet meenemen, netzoals het statief; niet meenemen tijdens de klim.
      Fijne vakantie alvast. Ik ben zeker benieuwd naar de foto's.

      Euhm de 200-400 thuislaten? Ik heb die net gekocht voor de safari's ...

      Comment


      • #4
        Re: Kilimanjaro - Kenia en Tanzania

        Misschien kan je de primes thuis laten, maar al de rest zeker meenemen!


        Ik hoop dat je iets vindt om ze in het vliegtuig (handbagage zelf) kan meenemen, wordt geen sinecure alvast. Of anders heb je een prima koffer daarvoor?


        Als je de Kilimanjaro gaat beklimmen, heb je imho weinig aan een supertele, dat is meer voor de landschappen. Natuurlijk zal je dan ook een prachtfoto van een dier kunnen maken, maar ergens moet je kiezen. Op safari zal je nog meer en ook goede foto's kunnen maken van dieren...


        Als je er niet constant mee moet sleuren, alles meenemen naar ginder, je zal alles kunnen gebruiken!

        You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
        [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
        Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


        Comment


        • #5
          Re: Kilimanjaro - Kenia en Tanzania

          Ik vraag me af met welke maatschappij je vliegt, als je weet dat je aan handbagage (fototas) maar 10 Kgr en max een tas met afmetingen L+B+H niet groter mag gaan dan 115 cm in 't totaal, en dat ook nog in een "vak"moet passen. En vergeet je laders niet !
          Ook in dezelfde handbagage : je anti-malariapillen, hoogstnoodzakelijkste spullen enz......
          Nu je kan wel veel in je vestzakken stoppen, maar het blijft toch wel een probleem.....Statief zou je kunnen overwegen om het in de normale ruimtebagage te stoppen......Voor handbagage bij betalen is er niet bij het is ofwel mee, ofwel achterlaten of in het bagageruim (wat voor fotoapparatuur niet te riskeren is tenzij je het mogelijk kwijtspelen erbij wilt nemen).
          Een andere mogelijkheid is je bagage te verdelen onder je vrienden, als zij al zelf niet met datzelfde probleem zitten natuurlijk.
          Neem je geen reserve-body mee ? Heeft ook het voordeel dat je tijdens de safari minder moet wisselen. Neem in ieder geval ook reinigingsmateriaal mee, je zal het nodig hebben.

          Comment


          • #6
            Re: Kilimanjaro - Kenia en Tanzania

            Ik heb het puur over de klim, daarvoor heb je zeker geen 200-400 voor nodig. Zeker niet als je die zelf moet meetillen.
            Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
            --------

            Comment


            • #7
              Re: Kilimanjaro - Kenia en Tanzania

              Oorspronkelijk geplaatst door Digifo
              Ik vraag me af met welke maatschappij je vliegt, als je weet dat je aan handbagage (fototas) maar 10 Kgr en max een tas met afmetingen L+B+H niet groter mag gaan dan 115 cm in 't totaal, en dat ook nog in een "vak"moet passen. En vergeet je laders niet !
              Ook in dezelfde handbagage : je anti-malariapillen, hoogstnoodzakelijkste spullen enz......
              Nu je kan wel veel in je vestzakken stoppen, maar het blijft toch wel een probleem.....Statief zou je kunnen overwegen om het in de normale ruimtebagage te stoppen......Voor handbagage bij betalen is er niet bij het is ofwel mee, ofwel achterlaten of in het bagageruim (wat voor fotoapparatuur niet te riskeren is tenzij je het mogelijk kwijtspelen erbij wilt nemen).
              Een andere mogelijkheid is je bagage te verdelen onder je vrienden, als zij al zelf niet met datzelfde probleem zitten natuurlijk.
              Neem je geen reserve-body mee ? Heeft ook het voordeel dat je tijdens de safari minder moet wisselen. Neem in ieder geval ook reinigingsmateriaal mee, je zal het nodig hebben.
              Ik vlieg met SN ... heb gecheckt en handbagage mag 6 kg wegen (+ of - kilootje). Ik heb m'n body + de lenzen in een Lowepro gestopt en die weegt een kleine 8 kilo, dus niet echt een probleem. Dan zit ik nog met m'n 200-400 die apart gedragen wordt en ook meemoet in de cabine ... misschien even m'n charmanste glimlach bovenhalen bij het inchecken . De rest, zijnde batterijen, laders, statief, ... komt in de valies terecht - 30 kg toegelaten.

              Comment


              • #8
                Re: Kilimanjaro - Kenia en Tanzania

                Heb reeds enkele safaris meegemaakt en kan je zeker aanraden een tele te voorzien eerder dan een groothoek. Ideaal is ook 2 bodies te voorzien, zodat je lenswissel kan uitschakelen i.v.m. het vele stof die een safari met zich meebrengt.
                Akuna Matata

                Henri
                lidnummer: BD0435BE

                Comment


                • #9
                  Re: Kilimanjaro - Kenia en Tanzania

                  Hou er rekening mee dat de batterijen minder presteren op zo'n hoogte. mijn buurman heeft twee jaar geleden de kilimanjaro beklommen. Zijn Coolpix liet hem in de steek wanneer hij de top bereikt had. Nu gelooft niemand hem dat hij er geraakt is ...

                  Comment

                  Working...
                  X