Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

minimaal vereiste dpi voor afdruk

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • minimaal vereiste dpi voor afdruk

    weet er iemand tot welke dpi je mag zakken met een afdruk?
    300 dpi wordt gewoonlijk als norm genomen maar wat als ik een 3 MPixel (1440*2160 pixels) op 20*30 wil afdrukken?
    Op 300 dpi is dat 18*12 cm maar 20*30 geeft maar 182 dpi.
    is 182 dpi haalbaar op print?
    of is het beter pixels bij te maken en toch op 300 dpi te printen?
    of maakt dat geen fluit uit?

    allée, je begrijpt wat mijn probleem is.

    Jeroen
    www.vildaphoto.net

  • #2
    ipv de dpi te laten zakken, rek ik het bestand wel ooit.. (niet te fel uiteraard)

    liever bijgefantaseerde ps-pixels die fijner zijn, dan grote 'echt bestaande' pixels.

    Ik hoop dat je hier aan uit kunt.

    Ik probeer niet onder de 200 te gaan, that's all.

    In praktijk zie ik zeer weinig verschil (soms zie ik het gewoon niet), en bij grote formaten al helemaal..
    ToM.___ //Fuji s602.
    www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
    It goes to 11 you know? 1 louder.

    Comment


    • #3
      Niet verschieten hé! Dit is het aantal pixeltjes nodig om een aanvaardbare afdruk te krijgen bij Kodak Picturecenter.

      Resolutie van het
      beeld in pixels : 768 x 512 , 1024 x 768 , 1536 x 1024

      Mega-
      pixels : 0.4 , 0.8 , 1.6

      Formaat
      fotoafdruk : 10 x 15 , 13 x 18 , 20 x 30 cm

      Comment


      • #4
        Er is geen grens hoever je mag dalen met je dpi maar weet dat je kwaliteit steeds maar verder daalt als de dpi daalt. Wat voor de een nog goed is zal voor de andere ontoelaatbaar zijn.
        Ik maak de output file altijd voor 300 dpi omdat de afdruk resolutie van de machine 300 dpi is. Als je ze zelf niet op 300 dpi bengt zal de interface dat voor u doen, maar ik doe het liever zelf dan weet ik precies hoe ik het doe.
        Als je te weinig pixels hebt, tja dan moeten er via interpolatie bijgemaakt worden.
        Ik vind persoonlijk als je maar voor 200 dpi pixels hebt, het nog vrij behoorlijk overkomt na interpolatie naar 300 dpi.
        lager dan 150 zou ik niet gauw maken, uitzonderingen daargelaten.
        Met de D100 3000x2000 kan je met goede resultaten tot 4500x3000 pixels interpoleren wat een afdruk geeft van 15 inch of 381 mm
        In extreem geval tot 6000 pixels of 20 inch = 508 mm
        Maar ieder zal daar wel zijn eigen mening over hebben.....
        Er is wel duidelijk verschil in de gebruikte softwares om die interpolatie uit te voeren. De beste resultaten heb ik als ik die pixels in Capture 3.5 maak. Anders gebruikt ik photoshop en dit werkt ook behoorlijk.

        Groetes
        Frans

        Comment


        • #5
          even rekenen gaf me dat Kodak slechts 130 dpi vraagt om de afdruk te maken. dat zal dus wel +/- de grens van het aanvaardbare zijn.

          zelf bijmaken dus.
          www.vildaphoto.net

          Comment


          • #6
            je moet ook rekenen dat je naarmate de grootte van de afbeelding stijgt, ook de kijkafstand vergroot en het detail verlaagt. bv. De grote bushok-affiches die je ziet, zijn dan ook maar 100 à 150dpi.

            als je ze doorstuurt naar een centrale, maakt het volgens mij niet eens uit op wat je dpi staat ingesteld, de machine 'moet' een 15x10 maken en doet dat met de beschikbare pixels, of dat nu 800x533 is, of 3000x2000.. daarom zijn ze ook zo flexibel met die maten bij de afdrukcentrales. die minima zijn er waarschijnlijk enkel om hun goede naam hoog te houden. mensen die 300x200 doorsturen, zullen waarschijnlijk ook wel niet snappen dat de belabberde kwaliteit hun eigen schuld is.
            ToM.___ //Fuji s602.
            www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
            It goes to 11 you know? 1 louder.

            Comment

            Working...
            X