Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geld verdienen met fotosessies: de legale kwestie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Geld verdienen met fotosessies: de legale kwestie

    Ik doe al een tijdje fotosessies voor modellen en doe dat gratis. Ik ben me echter de laatste tijd meer en meer aan het verdiepen in digitale fotografie en zou graag geld willen gaan vragen om meer professioneel apparatuur te kunnen kopen. Ik weet echter niet wat de mogelijkheden zijn om op een legale manier een financiële vergoeding te vragen.

    Dus mijn vraag is tweevoudig:
    1) MOET je een BTW-nummer hebben om geld te vragen? Zijn er geen uitzonderingen (bijvoorbeeld als je onder de 2 000 euro per jaar er mee verdient ofzo?).
    2) Wat zijn de dingen die je nodig hebt (handelsregisternummer, btw-nummer, ...?) om legaal geld te verdienen met fotografie en hoeveel moet je er in steken om legaal in orde te zijn?

    Het is maar een vraag uit nieuwsgierigheid hoor, ben nog niet van plan om een zaak te beginnen ofzo ... kben gewoon eens benieuwd naar de mogelijkheden ...
    http://www.dennisclaes.be

  • #2
    Re: Geld verdienen met fotosessies: de legale kwestie

    eerst investeren, dan terug verdienen ...
    ik denk dat het afhankelijk is van hoe je jezelf als 'fotograaf' profileert.
    misschien bestaat er zoiets als een 'kunstenaarsstatuut' voor fotografen?
    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: Geld verdienen met fotosessies: de legale kwestie

      Mja, ik profileer me als amateurfotograaf, zeker niet als professional. Persoonlijk vind ik dat ik nog in mijn kinderschoenen sta als fotograaf (ondanks 7 jaar ervaring met een digitale compact), maar veel mensen vinden mijn foto's heel goed en gaven me het idee om het als bijverdienste te doen.

      Dus dat is ook het sleutelwoord: bijverdienste. Kvraag me dus af of er geen uitzonderingen zijn op de wet, want als je 3000 euro kwijt bent aan inschrijvingen hier en papierwerk daar en je verdient er maar 2000 euro aan .... waar zijn we dan mee bezig?
      http://www.dennisclaes.be

      Comment


      • #4
        Re: Geld verdienen met fotosessies: de legale kwestie

        ben je van België of Nederland ? indien van België kan ik u wel een woordje uitleg geven, heb mezelf in februari laten "registreren"
        groetjes, Bobke
        ________________________

        Comment


        • #5
          Re: Geld verdienen met fotosessies: de legale kwestie

          In België. Ik zou de informatie heel erg appreciëren.
          http://www.dennisclaes.be

          Comment


          • #6
            Re: Geld verdienen met fotosessies: de legale kwestie

            't is belangrijk om eerst uit te maken of je jezelf goed genoeg vindt om er geld voor te vragen...waarom zouden mensen naar jou komen en niet naar een ander? 't is niet omdat je't al "effe" doet...dat ze 'r ook geld voor gaan geven hè

            ik doe zelf al 5 jaar modellen...nog nooit één enkele euro voor gevraagd... 'k vind me d'r nog nie goed genoeg voor als ik de rest zie...

            maar bon...

            't is in alle geval niet simpel om met alles in orde te zijn zonder bijberoep...DAT weet ik wel...
            some toys 4 big boys
            http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

            Comment


            • #7
              Re: Geld verdienen met fotosessies: de legale kwestie

              Kvind mijn foto's wel goed genoeg voor het "algemene publiek". Kheb er alleszins al zeer goede commentaren over gekregen, zelfs in de fotodiscussie hier op't forum, waar foto's toch wel kritisch bekeken worden. Natuurlijk heb ik nog veel bij te leren en ik wil mezelf in de verste verte niet vergelijken met veel mensen hier op het forum, maar als het model zelf al verwacht dat ze iets moet betalen, dan lijkt het me geen slecht idee om er een kleine vergoeding voor te vragen. Ik heb het hier nu over 30 euro ofzo, niet de 400 euro die je ergens anders al snel betaald. Het model weet dan ook wel dat ze niet dezelfde kwaliteit krijgt als bij een professionele fotograaf.

              Enfin ja ... tgaat 'm er ook niet om hoeveel ik zou vragen en of ik het überhaupt ga doen, ik zou gewoon graag weten wat de mogelijkheden zijn ALS ik het zou doen. Wat ik moet doen, hoeveel ik moet betalen, met wat ik in orde moet zijn, ...
              http://www.dennisclaes.be

              Comment


              • #8
                Re: Geld verdienen met fotosessies: de legale kwestie

                Oorspronkelijk geplaatst door s5034454
                ik zou gewoon graag weten wat de mogelijkheden zijn ALS ik het zou doen. Wat ik moet doen, hoeveel ik moet betalen, met wat ik in orde moet zijn, ...
                Stap eens naar een unizo kantoor in je buurt.

                Comment


                • #9
                  Re: Geld verdienen met fotosessies: de legale kwestie

                  Je kan op de RVA een formulier halen waarmee je vrijwilligers werk aanvraagd. Hierbij mag je inderaad niet meer dan 2000€ / jaar verdienen. Ik weet wel niet als dit gaat zonder werkgever.

                  Een zelfstandige heeft denk ik altijd een btw nummer nodig en ik denk niet dat je er op één of andere manier ronduit komt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Geld verdienen met fotosessies: de legale kwestie

                    Ben "het" zelf geweest in bijberoep.

                    Je bent BTW-plichtig, dus je moet een nummer aanvragen. In principe ook een vestigingsattest bij kamer van koophandel, maar dat is laatst gwijzigd dacht ik.

                    Wat de BTW betreft even kort :

                    1. Je verwacht dat je inkomen niet te hoog gaat liggen, toen lag de max grans op 250.000 Befr. per jaar , dan kan je vrijstelling van btw-aangifte vragen, je hebt dan echter ook GEEN AFTREKMOGELIJHEDEN ( )

                    2. Je doet gewoon je driemaandelijkse aangiften en je kan al je prof materiaal inbrengen en de BTW recupereren, wat natuurlijk wel interessant is.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Geld verdienen met fotosessies: de legale kwestie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T
                      Je kan op de RVA een formulier halen waarmee je vrijwilligers werk aanvraagd. Hierbij mag je inderaad niet meer dan 2000€ / jaar verdienen. Ik weet wel niet als dit gaat zonder werkgever.

                      Een zelfstandige heeft denk ik altijd een btw nummer nodig en ik denk niet dat je er op één of andere manier ronduit komt.
                      Daar zijn uitzonderingen op : bv vrije beroepen, ambachten en kunstenaars.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Geld verdienen met fotosessies: de legale kwestie

                        Bedankt voor de reacties. Kan er ook iemand even een schatting geven van hoeveel het kost om een BTW-nummer aan te vragen? (het is maar om te weten of het dan wel de moeite waard is ... )
                        http://www.dennisclaes.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Geld verdienen met fotosessies: de legale kwestie

                          Ik dacht een 75€ en je moet een financieel plan hebben dacht ik in jou geval zal dat mss anders zijn. Je moet niet vergeten dat je ook een boekhouding moet doen hé

                          Comment


                          • #14
                            Re: Geld verdienen met fotosessies: de legale kwestie

                            Mja, 75 euro per jaar valt nog goed mee, veel minder dan ik dacht, maar ja ... financieel plan ... boekhouding ... da's al wat minder. Kweet ook niet juist wat dat inhoudt ... (ok, wel beperkt, kheb 6 jaar geleden Handel gestudeerd, maar ja ... lang geleden. )
                            http://www.dennisclaes.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Geld verdienen met fotosessies: de legale kwestie

                              Dit is een raad die je best opvolgt:
                              Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi
                              Stap eens naar een unizo kantoor in je buurt.

                              hesy.be
                              BD0319BE

                              Comment

                              Working...
                              X