Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belichtingsmeting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Belichtingsmeting

    Een vraagje over de belichtingsmeting. Laatst heb ik buiten wat familiefoto's gemaakt, gewoon even wat "snelle" foto's tussendoor. En deze waren allemaal wat flets, terwijl het toch een vrij normale belichting was buiten, geen felle zon, licht bewolkt. Nou zat ik me af te vragen hoe het eigenlijk zit met de belichtingsmeting. Ik kan in de camera namelijk 3 soorten instellen en heb eigenlijk nooit aan deze instelling gezeten, maar wellicht is de instelling die ik gebruik niet echt geweldig.
    Ik kan namelijk kiezen voor: puntmeting met gemiddelde van omgeving, het gemiddelde van de omgeving met prioritijd op het midden, of het algehele gemiddelde van de omgeving.
    Standaard heb ik deze op puntmeting staan met gemiddelde van de omgeving.
    Is dit inderdaad een goede keuze, en ik welke gevallen zou ik de andere dan moeten gebruiken ?

  • #2
    Re: Belichtingsmeting

    Dat hangt er ook maar weer van af wat je wil fotograferen. En hoe je dat dan doet. Als je onderwerp veel lichte of juist donkere partijen heeft gaat je lichtmeter toch ook weer de fout in. Het beste is nog steeds een losse licht meter. Maar inderdaad die dingen zijn best duur. Wat ik sinds kort gebruik voor modellen werk is een “grijskaart” maar dan in de uitvoering van een klein reflectiescherm van Lastolite 1250 reflector 12” EZY-balance. Deze heeft een grijze en witte kant. Dus handig om een licht meting te doen en je kamera te witten
    Canon EOS 7D mark II & EOS 40D | 50mm f1.8 | 24-70mm f2.8 | 70-200mm f4 | 300mm f4 | 1.4xII

    Comment

    Working...
    X