Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afrika lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Afrika lens

    Hallo mensen!

    Waarschijnlijk een zeer vervelende en misschien té open vraag; ik zoek een lens!
    Neen, echtwaar, ontzettend veel ken ik er niet van maar ik vertrek over een maand op rondreis naar Zuidelijk Afrika.

    Ik ben in het bezit van een Canon 350d, met de standaardkit 18-55, f3.5-5.6.
    Nu haal ik het in mijn hoofd dat ik misschien wel een groter zoombereik zou meenemen richting afrika, beesten enzo...
    Maar natuurlijk ben ik niet geintresseerd in zo'n witte joekel die ik later nooit meer kan gebruiken.

    Daarom heb ik al eens zitten kijken in de richting van:
    Canon EF 28-135/3.5-5.6 IS USM ø 72mm, da's trouwens binnen mijn budget.


    Kunnen jullie mij gericht tips of lensvoorkeuren geven?

  • #2
    Re: Afrika lens

    Van 55 mm naar 135 mm is in praktijk niet echt een uitbreiding hoor. Ik zou me niet té veel voorstellen van 135mm. Iets in de richting van 300mm lijkt me al meer aangewezen. Hoeft daarom niet zo duur te zijn, ik veronderstel dat je in Afrika licht genoeg hebt om geen 2.8 lens te moeten aanschaffen
    fotosite

    Comment


    • #3
      Re: Afrika lens

      Beste Villenier,

      Ik ben er nu een aantal maal geweest, en IMHO bestaat er maar 1 lens die je
      op je Afrika-reizen steeds bij moét hebben, en dat is simpelweg
      de BIGma 50-500mm.
      Mijn maat had een 70-200 2.8VR bij (Nikon), en hoewel dit een pracht van een lens is, is-ie meestal niet toereikend om de beesjes goed in beeld te krijgen. En zoals Elsan al zei: licht genoeg in Afrika!

      De beelden op de volgende site zijn haast allemaal met die BIGma getrokken:



      Have Fun!!!

      JJ
      My S3 was so slow I went to the hospital to take new baby pictures, the buffer cleared just in time for her wedding pictures.

      Comment


      • #4
        Re: Afrika lens

        Ik wou het niet zeggen, ze zouden hier zeggen hij is daar weer met zijn 50-500 , maar da's natuurlijk in mijn ogen het ideaal. Alleen is die mss wat groot en zwaar voor op reis ? 't Voordeel is natuurlijk dat je met de 50-500 en groothoeklens alles hebt wat je moet hebben.
        fotosite

        Comment


        • #5
          Re: Afrika lens

          Oorspronkelijk geplaatst door elsan
          Ik wou het niet zeggen, ze zouden hier zeggen hij is daar weer met zijn 50-500 , maar da's natuurlijk in mijn ogen het ideaal. Alleen is die mss wat groot en zwaar voor op reis ? 't Voordeel is natuurlijk dat je met de 50-500 en groothoeklens alles hebt wat je moet hebben.
          Ze is idd niet écht licht. Maar in feite is dat geen enkel bezwaar: de beestjes die je in zuidelijk Afrika te zien krijgt (de grotere exemplaren althans) bevinden zich hoofdzakelijk in de parken, en daar mag je toch niet uit je auto. Dus raampje open en je hebt altijd voldoende steun met je elleboog op het portier. En dat gewicht wordt je trouwens zeer snel gewoon.

          Het grote voordeel naast dat zoombereik is de snelle autofocus, en dát heb je in vele gevallen met die beesten zeker nodig.
          My S3 was so slow I went to the hospital to take new baby pictures, the buffer cleared just in time for her wedding pictures.

          Comment


          • #6
            Re: Afrika lens

            100-400l Is
            Canon eos 30D met L glas + Kodak z8612IS
            http://www.racenews.be

            Comment


            • #7
              Re: Afrika lens

              Oorspronkelijk geplaatst door villenier
              Daarom heb ik al eens zitten kijken in de richting van:
              Canon EF 28-135/3.5-5.6 IS USM ø 72mm, da's trouwens binnen mijn budget.


              Kunnen jullie mij gericht tips of lensvoorkeuren geven?
              Ik weet echter niet of de Bigma binnen Villenier zijn budget valt. We praten hier over een lens van 1000 Euro.
              Licht in Afrika? Bij het ochtendgloren zou je met f6.3 wel eens in de problemen kunnen raken...
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #8
                Re: Afrika lens

                Klopt, mijn budget laat een hap van 1000 euro niet toe. De helft ervan kan ik nog besteden aan lens. Want ik zal nog geheugenkaartje moeten bijkopen en zo'n autostekker ladar, aangezien het reizen gebeurd dmv een overlandtruck lijkt me dit handig.

                Ik moet eerlijk bekennen dat het waarschijnlijk nog een tiental jaren zal duren wanneer ik nog eens een keertje Afrika zal bezoeken. In die optiek wil ik mezelf een lens aankopen waarvan ik hier ook kan genieten, ...

                Comment


                • #9
                  Re: Afrika lens

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jayjay_T
                  Beste Villenier,

                  Ik ben er nu een aantal maal geweest, en IMHO bestaat er maar 1 lens die je
                  op je Afrika-reizen steeds bij moét hebben, en dat is simpelweg
                  de BIGma 50-500mm.
                  Mijn maat had een 70-200 2.8VR bij (Nikon), en hoewel dit een pracht van een lens is, is-ie meestal niet toereikend om de beesjes goed in beeld te krijgen. En zoals Elsan al zei: licht genoeg in Afrika!

                  De beelden op de volgende site zijn haast allemaal met die BIGma getrokken:



                  Have Fun!!!

                  JJ
                  JJ Ik vertrek binnen 3 weken naar Namibië. Was blij om jouw beelden te mogen zien, ze zijn de moeite en geven mijn de geruststelling naar een uniek land te mogen afreizen. Ik neem mijn 300/4 + 1.4 converter mee. Ik denk toch dat dit qua brandpunt (420mm) zou moeten volstaan.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Afrika lens

                    Als de prijs niet echt een rol speelt dan kan je de Canon 100-400 L IS kiezen. Dan heb je er ook wat aan als er eens wat minder licht is (als de beesten stil blijven zitten, anders helpt de beeldstabilisatie ook niet echt).

                    De Sigma 50-500 is (500-600 euro) goedkoper dan de 100-400, en heeft een nog groter zoombereik. Daar staat wel tegenover dat ze op 500mm (=f6,3, maar dat wordt aan de camera doorgegeven als f5,6 anders werkt de AF niet meer) nog iets minder lichtsterk is dan de 100-400L, en dat ze ook geen beeldstabilisatie heeft.

                    Voor een beperkter budget kan je kiezen voor de nieuwe Canon 70-300 IS, waarmee je wel wat minder ver kan inzoomen, maar dat je toch wel het voordeel van de beeldstabilisatie hebt in minder goede omstandigheden.

                    De goedkoopste oplossing is een Sigma 70-300 Macro, die heeft dan geen beeldstablisatie, maar ze is dan ook een heel pak goedkoper dan de andere lenzen, en je kan die ook nog gebruiken om 1:2 macro's te maken van kleinere dingen.

                    Een 28-135 is veel te kort om daar de beesten te fotograferen, voor de landschappen neem je toch de kitlens mee. Als je dan een "gat" hebt tussen de 18-55 en bijvoorbeeld een 70-300, dan is dat meestal niet echt een groot probleem.

                    Er is ook nog een Sigma 100-300 f4, de Sigma 80-400 OS (beeldstabilisatie) en de Sigma 120-300 f2,8 (die is lichtsterk, werkt prima met teleconverters, maar is ook enorm zwaar en duur), en voor het ideale zoombereik kan je ook een Canon 28-300 L IS kopen, maar die valt volgens mij zeker ver buiten je budget.


                    Nog een héél belangrijke tip:
                    Als je binnen een maand op reis vertrekt, bestel dan de lens zo snel mogelijk, en liefst op een plaats waar ze in voorraad is, anders zou je wel eens te laat kunnen zijn.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Afrika lens

                      Ik ben niet op de hoogte van Canon-lenzen, maar ben wel redelijk wat in de regio geweest. Voor safaris klopt het inderdaad dat je altijd meer zoombereik kan gebruiken en dan is een Bigma 'nice to have'. Je kan echter ook met een kleiner bereik schitterende foto's maken en je hebt nog altijd de optie om ze nadien nog een beetje te croppen. Ik zou echter niet onder 200mm gaan, wat met de cropfactor nog altijd zo'n 300mm is, een bereik waar men vroeger terecht al zeer tevreden mee was.

                      Onderschat zeker niet de benodigde lichtgevoeligheid. Overdag zal je idd vaak je diafragma moeten toeknijpen, maar net na zonsopgang en voor zonsondergang zijn de dieren het actiefst en dan is een lichtgevoelige lens een godsgeschenk.

                      Vergeet ook niet om een beanbag mee te nemen. Dit is een afsluitbare zak waarin je droge bonen (of eventueel rijst) kan steken. Het is de ideale steun voor je camera wanneer je vanuit een wagen fotografeert. Het is in Zuid-Afrika wel zo dat je niet met je hoofd boven het dak van de wagen mag uitkomen (ook niet door het zijraam), dus op het dak kan je die daar helaas niet gebruiken.

                      Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Afrika lens

                        Alle beelden in mijn handtekening, zijn gemaakt in Zuid Afrika, rond nieuwjaar laatstleden, met een Sony R1, lens 24-135 (kleinbeeldnorm), deze had ik meegenomen om niet teveel gewicht te moeten meeslepen, eerlijk gezegd vond ik het jammer dat ik mijn Nikon spullen niet bijhad, D2H met 70-200 AFS-VR f2.8 + TC14 maakt 420mm f4 (kleinbeeldnorm) dat is ongeveer 8,4 maal dichter dan de werkelijkheid.
                        Probleem, D2H + 70-200 + 17-55 + 12-24 + TC14 + SB800 + PD70X (externe HD) + laders en reservebatterijen + GPS en nog wat andere brol in lowepro rugzak = 11Kg daar krijg je na drie weken sleuren zo een kop van.
                        Het is er ook niet zo veilig om de helft van je spullen in je auto te laten liggen, maar moesten sommigen hier weten dat er zoiets in je auto zit.
                        Het was reeds het derde jaar naeen dat wij Zuid Afrika afreisden, en ik dacht om mij nu eens licht uit te rusten, maar wat heb ik mijn Nikon spullen gemist nu heb ik terug de moed om te sleuren
                        Die sony R1 was op gebied van beeldweergave zeker niet slecht, maar snelheid is op alle vlakken , en de externe flits trekt op geen ba...... twee weken vóór vertrek aangekocht, en twee weken na terugkeer terug verkocht, met 200 euro verlies, dus al bij al nog niet zo een slechte zaak, vroeger kon je geen 1.000 dia's maken voor 200 euro.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Afrika lens

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg
                          Het was reeds het derde jaar naeen dat wij Zuid Afrika afreisden, en ik dacht om mij nu eens licht uit te rusten, maar wat heb ik mijn Nikon spullen gemist nu heb ik terug de moed om te sleuren
                          Ik ben blij dat je er zo over denkt. Mijn fototas is klaar voor Namibië deze maand en ik kom ook aan 11 kg (D200, F100, 70-200, 28-105,20, 300/4, TC14E, image tank en nog wat rommel). Soms heb ik het gevoel dat dit te veel van het goeie is. Uw post sterkt mijn vertrouwen terug om heel het zootje toch maar mee te nemen.
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Afrika lens

                            Oorspronkelijk geplaatst door vantje
                            Ik ben blij dat je er zo over denkt. Mijn fototas is klaar voor Namibië deze maand en ik kom ook aan 11 kg (D200, F100, 70-200, 28-105,20, 300/4, TC14E, image tank en nog wat rommel). Soms heb ik het gevoel dat dit te veel van het goeie is. Uw post sterkt mijn vertrouwen terug om heel het zootje toch maar mee te nemen.
                            Je kan ook enkel de D200 + 300 of D200 + 70-200 meenemen, this lichter en beter dan niks, als ik weet ik veel welke shoot ga doen steek ik ook niet alles wat in de kast staat in mijn tas.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Afrika lens

                              Je kan ook enkel de D200 + 300 of D200 + 70-200 meenemen, this lichter en beter dan niks, als ik weet ik veel welke shoot ga doen steek ik ook niet alles wat in de kast staat in mijn tas.
                              Volledig mee eens, maar toch zal je vanalles missen

                              Comment

                              Working...
                              X