Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe hard slijt een lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe hard slijt een lens?

    Ik heb een lens op het oog die ong een jaar oud is.
    Nl. de Nikkor 17-55 AF-S.

    Mijn vraag is, de lens is zéér intensief gebruikt.
    Als hij er aan de buitenkant netjes uitziet (ik moet nog gaan kijken) kan het zijn dat zo'n lens toch wel wat geleden heeft?
    Of is zo'n lens kwaliteitief zo goed gebouwd dat er eigenlijk niets aan kapot kan?
    Hebben jullie tips waar ik op moet letten als ik de lens wil aankopen?

    Gr kees
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

  • #2
    Re: Hoe hard slijt een lens?

    17-55 AFS is een prof. lens, indien normaal gebruikt, zal deze niet versleten zijn, kan je toch zien aan de gebruiksporen, kijk of er geen krassen in het voorste en achterste lenselement zijn en of er niet teveel speling op de zoomring zit.
    Intensief gebruik in een studio, tegenover een persfotograaf achter op een motor in de wielrennerij is natuurlijk een groot verschil

    Comment


    • #3
      Re: Hoe hard slijt een lens?

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg
      17-55 AFS is een prof. lens, indien normaal gebruikt, zal deze niet versleten zijn, kan je toch zien aan de gebruiksporen, kijk of er geen krassen in het voorste en achterste lenselement zijn en of er niet teveel speling op de zoomring zit.
      Intensief gebruik in een studio, tegenover een persfotograaf achter op een motor in de wielrennerij is natuurlijk een groot verschil
      Die krassen moet je eigenlijk ook niet het grootste belang aan hechten, het toont misschien niet mooi maar je ziet het NIET op een foto, probeer maar eens. . . .

      mvg,

      Francis
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

      Comment


      • #4
        Re: Hoe hard slijt een lens?

        Demeyereg bedoeld waarschijnlijk het glas aan de buitenzijden Francis.

        Gr kees
        Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

        Comment


        • #5
          Re: Hoe hard slijt een lens?

          Oorspronkelijk geplaatst door 21kine
          Die krassen moet je eigenlijk ook niet het grootste belang aan hechten, het toont misschien niet mooi maar je ziet het NIET op een foto, probeer maar eens. . . .

          mvg,

          Francis
          @Francis,
          Ben je dan bereid dezelfde prijs tegeven voor een lens met krassen enzo, als voor een lens die er nog puntgaaf uitziet.
          Want op de foto's zie je het toch niet
          BD0497BE : Nikon body + glas
          www.RudyVerrijt.info

          Comment


          • #6
            Re: Hoe hard slijt een lens?

            Oorspronkelijk geplaatst door JePe
            @Francis,
            Ben je dan bereid dezelfde prijs tegeven voor een lens met krassen enzo, als voor een lens die er nog puntgaaf uitziet.
            Want op de foto's zie je het toch niet
            Jepe, dat beweer ik niet, ik zeg alleen maar dat krasjes op het glas vooraan niet direct tot paniek moet leiden. Intrinsiek zal die lens minder geldwaarde hebben omdat ze niet puntgaaf is maar de kwaliteit hoeft daarvoor echt niet minder te zijn. . . .
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • #7
              Re: Hoe hard slijt een lens?

              Oorspronkelijk geplaatst door JePe
              @Francis,
              Ben je dan bereid dezelfde prijs tegeven voor een lens met krassen enzo, als voor een lens die er nog puntgaaf uitziet.
              Want op de foto's zie je het toch niet
              Ik ben niet Francis, maar er moet voor zo'n lens ook niet dezelfde prijs gegeven worden. Het is toch 'leuk' om zo'n lensje op de kop te kunnen tikken. (als je met die krassen kan leven)

              Comment


              • #8
                Re: Hoe hard slijt een lens?

                Het is wel zo: er hangt nog altijd een fiks prijskaartje aan zo'n lens.
                Ik vind dat hij voor dat geld best wel gaaf mag zijn.

                maarja we dwalen af van mijn vraag.
                de buitenzijde kan ik allemaal zelf zien.
                Ik vroeg me alleen af wat er bij zo'n lens aan de binnenzijde kan slijten of stuk gaan.

                Kan ik bv op een of andere manier een test doen met bepaalde instellingen op mijn camera bv?
                Ik noem maar iets.

                Gr kees
                Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe hard slijt een lens?

                  Neem een laptop mee als je die hebt. Dan kun je in ieder geval goed controleren of de lens goed scherpstelt.
                  Daarnaast kijken of de focus licht loopt. Zo niet, dan bestaat er een kans dat hij op de voorkant gevallen is. De externe schade is dan erg beperkt, maar intern kan die deste groter zijn. De AFS motor wordt dan als het ware in elkaar geperst en zal zwaar gaan lopen en sluiting gaan maken. De kortsluiting hoeft zich niet meteen voor te doen heb ik helaas zelf ondervonden.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe hard slijt een lens?

                    Wat er allemaal kan aan verslijten weet ik niet, ik heb na 2 jaar intensief gebuik van deze lens nog niks kunnen verslijten
                    Wat ik wel weet.
                    Zo'n 17-55 zal uw beste investering ooit zijn.
                    Zeer goed glas, rete scherp.
                    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe hard slijt een lens?

                      Ik heb er ondertussen een.
                      Niet die waar ik het topic over begon.
                      Net voordat ik wilde gaan kijken zag ik er nog een op fotoapparatuur.nl staan.
                      Iemand uit antwerpen die vlak bij mij in Neerpelt werkt.
                      Hij had deze bij zich en ben hem meteen wezen halen.

                      Geweldige lens

                      Het was toch interessant om de reacties te lezen, ook voor aanstaande 2e hands lenzenkopers.


                      Gr kees
                      Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe hard slijt een lens?

                        Een kras op het frontelement is niet zichtbaar op de foto, maar kan bij wideangles wel problemen opleveren door reflectie van zonlicht bvb.

                        Bij krassen op het achterste element kun je de lens beter laten liggen.

                        Comment

                        Working...
                        X