Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotografische overpeinzing. (waar zijn we mee bezig)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotografische overpeinzing. (waar zijn we mee bezig)

    Ik vraag me al enige tijd af,

    In hoeverre zijn we bezig met langlopende fotoprojekten? (is dat interessant voor de zgn. 'amateur' of moeten is dat echt weggelegd voor de 'pro`s'!)

    Tegenwoordig worden er onzettend veel digitale camera`s verkocht en daarmee veel foto`s/beelden gemaakt. Maken we alleen foto`s zgn. voor het ‘familiealbum’ of gebruiken we de camera om, weloverwogen, een tijdsbeeld te registeren waarvan de waarden over een langere periode zichtbaar wordt? (denkend aan een vorm van straatfotografie, van tijd tot tijd zie je bijv. het modebeeld, architectuur, of design veranderen)

    Het valt me op dat ik hiervan vrijwel niets terug vindt op de diverse fotofora. Het zijn veelal de letterlijke momentopname die je op een forum terugziet, men ziet iets moois, interessants of whatever, maakt er een foto van en laat het beeld, waar de maker met recht, trots op is, aan de wereld zien.

    Zijn er nog mensen bezig, op amateurbasis die het de moeite vinden om energie en tijd te steken in zo`n langlopend project, om voor hun eigen de verandering van de leefomgeving, in wat voor vorm dan ook, te registreren.


    In hoeverre gebruiken we de fotografie om de langzame verandering te registreren?

    Hebben we daar nog geduld voor of is het dat we daadwerkelijk willen "scoren" op de korte termijn. Denkend aan een foto geplaats krijgen in een zgn. HOF.

    Is het zinvol om te concentreren op dit soort projekten, willen we dat, of nog sterker zijn we dat niet verplicht, met de kennis en apparatuurbeheersing, om een zo iets te bewerkstelligen.

    Zomaar een overpeinzing waar ik al een tijdje mee rond loop. Het lijkt me wel interessant om eens te weten hoe de overige fotografen erover denken, beginneling of gevorderde. Laat je licht er eens over schijnen.

  • #2
    Re: Fotografische overpeinzing. (waar zijn we mee bezig)

    Dit is werkelijk ongeloofelijk. Op het moment dat ik mijn idee min of meer concreet op papier heb staan, dan opend er iemand een topic over

    Dit jaar in Oktober start ik met een minstens 1-jarig durend project. Natuurlijk ga ik niet verklappen over wat het hier gaat, maar ik hoop dat het de moeite gaat worden.

    Feit is wel dat zoiets moeilijker is omdat je nergens steun krijgt en alles volledig zelf moet doen, maar dat vindi k niet zo'n probleem.

    Dus ja, er zijn wel degelijk amateurs die ook fotos maken die niet in een familie-album horen, en gelukkig maar.

    See you....next year

    Comment


    • #3
      Re: Fotografische overpeinzing. (waar zijn we mee bezig)

      Wat is een langlopend fotoproject? Bij mijn weten zijn fotos altijd momentopnames. Bedoel je vanop dezelfde plaats hetzelfde onderwerp fotograferen op verschillende tijdstippen gespreid over verschillende jaren?

      Comment


      • #4
        Re: Fotografische overpeinzing. (waar zijn we mee bezig)

        Een projectje, eender wat...
        Zelfde zaken maanden/jaren later. Of kijken of zaken plaatsgebonden zijn, zoals die jonge Brit die het voetbal wereldwijd in kaart (lees foto) brengt, ...
        Uiteraard momentopnames, maar kaderend in een project.


        Ik vind het in alle geval altijd leuk om te bekijken, zulke projecten. Zelf eraan beginnen wil ik ook wel eens, maar meestal stuit je op tijd- en geldproblemen en andere prioriteiten.


        Zelf heb je toch ook al eens iets gezegd van zo'n klein projectje dat je wilde doen, wel dat is haalbaar en gebeurt imho inderdaad te weinig!!!!

        You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
        [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
        Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


        Comment


        • #5
          Re: Fotografische overpeinzing. (waar zijn we mee bezig)

          Een fotoalbum is het langst lopende project, dat mogelijk is bij een mens... En het is ook de bedoeling om de veranderingen te registreren. Van baby tot oude vrouw/man. Iedere rimpel in het gezicht, is terug te vinden in het album. Welke omgeving ? Welke mensen rondom u ? Ervaringen,...

          Comment


          • #6
            Re: Fotografische overpeinzing. (waar zijn we mee bezig)

            'k Heb al 2 jaar een mapje 'vier seizoenen' en daarin stop ik al mijn foto's die op dezelfde plaats/plaatsen bij ons in de buurt genomen zijn maar in een ander seizoen of bij ander weer. Soms als ik niets intressant aan 'momentopnamen' heb dan laat op het forum daar een reeks van zien.
            Nu ben ik sinds kort met een mapje 'nummers en huisnummers' begonnen dus als ik op vakantie of in een stad ben, kijk ik uit naar speciale huisnummers. 'k Hoop daar later een kleurrijke collage van te maken.
            Van 'deuren en ramen' heb ik ook al een hele verzameling.
            Mijn volgende idee is 'het alfabet' maar dan samengesteld uit elementen van gebouwen en de natuur.
            Dat zijn in het kort mijn langlopende projekten.
            Groetjes Vicky

            Comment


            • #7
              Re: Fotografische overpeinzing. (waar zijn we mee bezig)

              Op dit moment heb ik maar 1 groot project, en dat is alle reptielen en amfibiën op de foto zetten, en dan natuurlijk niet alleen registratie maar ook echt een goede foto ervan te kunnen maken. Ik ben begonnen met de reptielen. De Adder foto staat op dit moment in de HOF.... Dus het begin is goed

              Comment


              • #8
                Re: Fotografische overpeinzing. (waar zijn we mee bezig)

                Oorspronkelijk geplaatst door marc
                Ik vraag me al enige tijd af,

                In hoeverre zijn we bezig met langlopende fotoprojekten? (is dat interessant voor de zgn. 'amateur' of moeten is dat echt weggelegd voor de 'pro`s'!)

                Tegenwoordig worden er onzettend veel digitale camera`s verkocht en daarmee veel foto`s/beelden gemaakt. Maken we alleen foto`s zgn. voor het ‘familiealbum’ of gebruiken we de camera om, weloverwogen, een tijdsbeeld te registeren waarvan de waarden over een langere periode zichtbaar wordt? (denkend aan een vorm van straatfotografie, van tijd tot tijd zie je bijv. het modebeeld, architectuur, of design veranderen)

                Het valt me op dat ik hiervan vrijwel niets terug vindt op de diverse fotofora. Het zijn veelal de letterlijke momentopname die je op een forum terugziet, men ziet iets moois, interessants of whatever, maakt er een foto van en laat het beeld, waar de maker met recht, trots op is, aan de wereld zien.

                Zijn er nog mensen bezig, op amateurbasis die het de moeite vinden om energie en tijd te steken in zo`n langlopend project, om voor hun eigen de verandering van de leefomgeving, in wat voor vorm dan ook, te registreren.


                In hoeverre gebruiken we de fotografie om de langzame verandering te registreren?

                Hebben we daar nog geduld voor of is het dat we daadwerkelijk willen "scoren" op de korte termijn. Denkend aan een foto geplaats krijgen in een zgn. HOF.

                Is het zinvol om te concentreren op dit soort projekten, willen we dat, of nog sterker zijn we dat niet verplicht, met de kennis en apparatuurbeheersing, om een zo iets te bewerkstelligen.

                Zomaar een overpeinzing waar ik al een tijdje mee rond loop. Het lijkt me wel interessant om eens te weten hoe de overige fotografen erover denken, beginneling of gevorderde. Laat je licht er eens over schijnen.
                Ik ben het volledig met je eens. Fotografie kan en moet ten dienste staan voor het vastleggen van veranderingen in de maatschappij.
                Zo den ik er over om vanaf nu gewoon bepaalde plaatsen, gebouwen mensen uit mijn dorp vast te leggen op de digitale plaat. Want wat zien we in onze dorpen gebeuren ? Eeen mooi oud kafeetje word afgebroken en wat komt er in de plaat ? ...een apartementsgebouw ! Daarmee verandert zeer ingrijpend het typische dorpsbeeld !
                O ja ik weet het , dit is je reinste nostalgie, maar wat is daar mis mee ?

                Comment


                • #9
                  Re: Fotografische overpeinzing. (waar zijn we mee bezig)

                  Ik doe vrij veel langlopende projecten. Het in beeld brengen bijvoorbeeld van de bouw van mijn huis was een project van 3 jaar. Uiteindelijk kwam daar een diashow uit van vier minuutjes. En hoewel ik m'n best gedaan heb vooral speciale beelden te maken vind ik de individuele beelden daarvan niet interessant voor een fotoforum.

                  Een ander project waar ik aan werk is het veranderende gezicht van de plek waar ik woon. Tot een jaar of vijf terug was dat mooi en onbedorven boerenland, nu verrijst er een moderne woonwijk met 11000 huishoudens (een compleet dorp dus!), inclusief treinstation, winkelcentrum, bedrijventerreinen, sportfaciliteiten en wat al niet meer. Op de individuele plaatjes echter zit toch niemand te wachten?

                  Als onderdeel van al dat werk maak ik ook nog kortere series. Over de bouwvakkers bijvoorbeeld die het allemaal mogelijk maken. Deze serie zou nog wel geschikt zijn om te tonen, ware het niet dat ze op analoog middenformaat geschoten wordt (met een stokoude Mamiya C220) en ik de mogelijkheid noch de wil heb die negatieven te scannen.

                  En zo zijn er nog meer langlopende projecten waar ik aan werk. Juist dit soort werk (en het werk voor de kranten waar ik voor bezig ben) leent zich m.i. niet voor dit (of enig ander) forum. Snel scoren kun je er niet mee, dat was de nagel op z'n kop denk ik...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotografische overpeinzing. (waar zijn we mee bezig)

                    Zelfde hier bij mij.

                    Mijn interesse gaat naar natuur en vogels.

                    Niet één maal een vogeltje fotograferen, maar terug gaan op een andere dag en opnieuw dat vogeltje fotograferen en de week erna nog eens terug gaan etc.

                    Zo heb ik distelvinken van ergens in november 2005 tot ergens in april 2006 gevolgt. Het begon met een groep van een 20 tal vogeltjes tot op het laatst er nog een 6 tal overbleven. Honderden foto's heb ik hiervan.

                    De o zo schuwe vlaamse gaai heb ik ook een tijd gevolgt totdat hij/zij begon te broeden. Maar achter een tijdje ga ik hem terug oppikken.

                    Zo ook "rusty" de eekhoorn heb ik zo een tijd gevolgd. Maar verleden week vond ik haar langs de weg, overreden door een auto. Jammer.

                    Nu ben ik een buizerd aan het volgen die alle dagen de restjes aan een vosseburcht komt halen.

                    En natuurlijk de vossen zelf ook, maar dit is tot nu toe het moeilijkste wat ik ooit heb gedaan. Het is niet voor niets een vos.

                    Een koppeltje boomklevers die een +-10 cm lang stokje gebruiken in hun nest.

                    Waarvoor weet ik (nog ) niet. Maar ik heb al een paar maal dit gebruik gezien en 1 maal op plaat kunnen zetten. Het stokje wordt na gebruik op een hogere plaats in de boom terug verstopt.

                    Dit vindt ik veel interesanter dan rap een shot maken en dan verder gaan.

                    Maar inderdaad, hier kruipt veel tijd in. En die heb ik alleen maar in de weekends.

                    En om de kerk in het midden te houden zijn dat dan halve weekends.

                    Dus ik kan of mag wel zeggen dat ik een paar langlopende projecten heb.

                    Je ziet dit niet altijd of iemand met een langlopend project bezig is maar ik denk toch dat je zou verbaasd zijn als je wist hoeveel er met iets dergelijks bezig zijn.
                    Groetjes
                    ----JO

                    Comment

                    Working...
                    X