Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke filters op de lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke filters op de lens?

    Daar ik binnenkort mijn digitale set ga aanschaffen, ter vervanging van mijn analoge spiegelreflex, ben ik benieuwd welke filters er gebruikt worden om de lens te beschermen?

    Ik had begrepen dat een UV filter de foto kan verslechteren omdat de sensor de UV stralen toch niet oppikt, zoals bij de oude film?

    Doordat ik dit te horen kreeg vroeg ik me ook af of een polarisatiefilter dan zin heeft?

    Als bovenstaande geen zin heeft, bestaat er dan zoiets als een gewoon glas dat je op je objectief kan schoeven?

    Dit is de set die waarschijnlijk aangeschaft gaat worden:
    Body Canon EOS 5D
    Canon EF 100 mm F2.8 MAKRO USM ø 58mm
    Canon EF 24-70/2.8 L USM ø 77mm
    Canon EF 70-200 mm F2,8 L USM ø 77mm

    Alvast bedankt.
    Canon eos5D, 24-70mm ( f2,8 ), 70-200mm ( f2,8 ) en 100mm ( f2,8 ) macro, 580 ex flitser, Lowe Pro dry-zone, B&W uv filters, 4GB sandisk extreme III.

  • #2
    Re: Welke filters op de lens?

    Ik heb er UV-filters van goede kwaliteit op zitten.
    Nergens last van.

    Ik lees en hoor ook wel eens dat de lenzen van tegenwoordig stevig genoeg zijn. Op mijn 50/1.8 heb ik geen filter... maar die is ook maar 100 euro.

    Comment


    • #3
      Re: Welke filters op de lens?

      Oorspronkelijk geplaatst door TheLastHero
      Ik had begrepen dat een UV filter de foto kan verslechteren omdat de sensor de UV stralen toch niet oppikt, zoals bij de oude film?
      Dit is geen reden waarom een UV fikter de foto zou verslechteren. Dit is een reden om te besluiten dat het zinloos is om een UV filter te gebruiken. Een UV filter wordt echter gebruikt om de frontlens van dure lenzen te beschermen. En hier zijn de meningen verdeeld:
      - er zijn er die zeggen dat dit reflecties in de lens kan veroorzaken
      - er zijn er die zeggen dat dit geen invloed heeft.
      Ikzelf heb er nog geen last van gehad maar met de zoek funktie kun je de ellenlange discuties hierover wel terug vinden en je eigen oordeel vellen.

      Hubert
      Hubert

      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

      Comment


      • #4
        Re: Welke filters op de lens?

        Een UV filter heeft buiten een kleine bescherming geen zin. Het UV licht speelt namelijk pas een rol op 1200 meter en hoger.

        De bescherming en het nadeel.
        Leg hem eens op een wit fel papier. Zie je dan een kleuring dan ziet je camera die ook.
        http://www.fotohans.eu

        Comment


        • #5
          Re: Welke filters op de lens?

          Ik gebruik alleen een filter op de lens als er iets te vrezen valt van opspattende deeltjes, stof, zand, enz bijvoorbeeld Rally of motocross;
          Anders met de blote lens in de aanval!

          MVG, Jeff
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Re: Welke filters op de lens?

            Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
            Ik gebruik alleen een filter op de lens als er iets te vrezen valt van opspattende deeltjes, stof, zand, enz bijvoorbeeld Rally of motocross;
            Anders met de blote lens in de aanval!

            MVG, Jeff
            Zet hem op

            Hubert
            Hubert

            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

            Comment


            • #7
              Re: Welke filters op de lens?

              Doordat ik dit te horen kreeg vroeg ik me ook af of een polarisatiefilter dan zin heeft?
              Een polarisatie filter heeft natuurlijk zijn om reflectief weg te halen(alleen niet metalen voorwerpen) en een mooie blauwe lucht te krijgen bij een hoge zon.

              Als bovenstaande geen zin heeft, bestaat er dan zoiets als een gewoon glas dat je op je objectief kan schoeven
              Eigenlijk is een UV-filter dat, maar dan van goede kwaliteit, paralelle vlakken en coating. Waarom zou je een lens kopen met allerlei dure coatings tegen reflecties en dan gewoon gals erop zetten dat weer wel reflecteerd?
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Welke filters op de lens?

                Bovenstaande set is het geworden met de volgende filters B&W UV MRC en een 580EX flitser. Ben benieuwd hoe het me gaat bevallen t.o.v. analoog.

                Tevens de vraag voor zwart/wit fotografie of de filters die software matig in de body zitten net zo goed zijn als dat wanneer ze op de lens zouden zitten?
                Canon eos5D, 24-70mm ( f2,8 ), 70-200mm ( f2,8 ) en 100mm ( f2,8 ) macro, 580 ex flitser, Lowe Pro dry-zone, B&W uv filters, 4GB sandisk extreme III.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke filters op de lens?

                  Niemand een antwoord?
                  Canon eos5D, 24-70mm ( f2,8 ), 70-200mm ( f2,8 ) en 100mm ( f2,8 ) macro, 580 ex flitser, Lowe Pro dry-zone, B&W uv filters, 4GB sandisk extreme III.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke filters op de lens?

                    Ik ben geen expert in het omzetten van digitale files naar zwartwit maar heb toch een beetje ervaring...
                    - trek zeker in RAW
                    - één goede optie: doe je ZW conversie bij het omzetten van de RAW
                    - een tweede optie voor het omzetten die ikzelf ook graag doe, is een kleurenconversie doen vanuit raw, maar zeker naar een 16-bits file (liefst adobe RGB). Dan bv. in Photoshop met de "channel mixer". Dit geeft zeer goede resultaten en kan je vergelijken met het meezeulen van een zak vol echte (glazen) filters, je kan à volonté het rood, groen of blauw mengen (en toch steeds op grijswaarden uitkomen).

                    Maar er vallen boeken vol te schrijven over dit omzetten. Maar je analoog graag met zwartwit werkt neem ik aan dat je het wel plezant vindt om veel te "foefelen" en te "spelen" tot je je eigen toverrecept hebt gevonden
                    Kris

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke filters op de lens?

                      http://www.outdooreyes.com/photo73.php3

                      Goed artikel over B&W conversie in Photoshop. Dit laat meer creativiteit en flexibiliteit toe dan simpelweg 'convert to gray'...

                      Comment

                      Working...
                      X