Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Photosop en afdruk via een fotolabo ...

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Photosop en afdruk via een fotolabo ...

    Onlangs liet ik foto’s afdrukken via Prestoprint omdat ik tot nu toe steeds tevreden was maar nu viel het echt tegen. Wit was te wit (geen detail) en zwart was te zwart.
    Na uitleg bij m’n fotograaf die toen ook uitleg bij Prestoprint ging vragen kwam het omdat – indien bewerkt in PS 6.0 of 7.0 – verkeerde informatie meegestuurd wordt naar het labo.
    Hij raadde me aan om alle exif informatie uit te halen uit de foto ( via 1st opslaan naar BMP en dan terug naar jpg) ofwel PS upgraden naar 7.1 of 6.1.

    Nu volgende vragen…
    1-Klopt het dat er bugs inzitten in PS 6.0 en 7.0 ?
    Op hun website (adobe.com) zijn er inderdaad upgrades alsook 1 speciaal voor de exif info maar uitsluitend voor de Engelse PS 7.0.
    2-Mag ik een engelse upgrade gebruiken voor m’n Nederlandse PS 7.0 ?
    3-De tip die hij gaf om exif info te verwijderen werkt niet… Hoe kan ik dan wel die exif info verwijderen? (het klopt wel dat bij bewerking in PS er veel informatie bijkomt die waarschijnlijk door het labo gebruikt wordt).

    De reden die hij gaf klopte niet volledig, er waren foto’s bij die nooit via PS aangepast werden maar toch waren ze slecht. ( er waren opnames zowel genomen met de Olympus E-10 als met een Sony F-717).
    Foto’s werden hermaakt en toen waren ze gelijk ik het zag op m’n scherm…perfekt.

    Alvast bedankt voor de info
    daVinci
    www.pbase.com/davinci/ die spijtig genoeg niet meer ge-update wordt (tijd ....)

  • #2
    Hoi,

    Ik heb geen Photoshop, dus daar kan ik je niet mee helpen.

    Maar ik heb eens een foto uit de digitale camera van het werk moeten halen, waarvan ik de foto 90° moest draaien. Ik heb dat gedaan met het simpele MS photo editor. (de foto dan dus ook gesaved met dat programma) Toen ik de foto online zette op Pbase was die exif niet te zien op Pbase...

    Het heeft wel een halfuur geduurd voordat ik wist dat het aan MS photo editor lag Ik heb de zelfde bewerking dan nog eens gedaan (met het origineel dus) maar dan opgeslegen onder kwaliteit 10 en de exif waarde bleef weg.

    Groeten,

    PS: Met Photo editor gaat er misschien wel veel kwaliteit weg van de jpg, daar kan ik eigenlijk niet over oordelen...

    550D - Canon 15-85 f/3.5-5.6 IS USM - Tamron SP 90 mm F2.8 Di VC USD Macro 1:1 - Tamron SP 70 300 mm f4 5.6 di vc usd
    http://www.photos-by-gianni.be

    Comment


    • #3
      Ik had recent ook een slechte reeks van Presto Print.
      Mijn lichte grijze tinten hadden een roze tint.
      Volgens mij is er met PS niets aan de hand. Het lijkt erop dat ze tegenwoordig de EXIF informatie lezen om dan op basis van die informatie een ´correctie´ door te voeren. Dat zou je als gebruiker moeten kunnen afzetten.
      Ik probeer nu even Pixum, en dan bekijk ik het weer.
      Jos
      http://www.jos-echelpoels.smugmug.com

      Comment


      • #4
        Hi DaVinci,

        Er zit wel waarheid in de bewering dat het kan verkeerd aflopen met de exif data. Ik werk nu al 2 jaar samen met de fotograaf voor mijn afdrukken en met de omschakeling naar photoshop 7.0 waren er plots problemen dat de frontier fotomachine software vroeg om mijn foto's te mogen aanpassen wat voordien nooit het geval was omdat ik al mijn foto's op CD aflever en er nooit een bewerking mag gedaan worden. De enige oplossing na wat zoeken was inderdaad de files eens omzetten naar .bmp en dan waren die problemen opgelost. Het is wel zo dat de fotograaf dit kon oplossen door telkens per foto de voorgestelde bewerking af te vinken op de frontier maar dat verhinderde dat hij automatisch de CD files kon processen en telkens hij het eens vergat af te vinken was het natuurlijk verkeerd. Als er geen exif data aanwezig zit in de file kan de software geen eigen interpretatie uitvoeren. Sinsdien kunnen al mijn foto's automatisch verwerkt worden zonder enige update. Ik werk met een gecalibreerde Barco monitor de Calibrator 5 waardoor de look op de monitor ook overeenkomt met de afgeleverde foto's.
        Hoop dat dit kan helpen.
        Groetjes
        Frans

        Comment


        • #5
          Beste collega's, vooreerst prettige feestdagen gewenst.

          Voor de mensen die problemen hebben met de EXIF info en afdrukcentrales, en die eerst hun afbeeldingen omzetten bestaat er een handige tool.

          Deze is trouwens al eens aan bod gekomen in volgende topic:


          Daar vind je ook de link naar de JPEG-cleaner.

          Hopelijk kan je hiermee wat werk besparen.

          Groetjes
          Wat zou ik missen als ik er zelf niet was?

          Comment


          • #6
            Originally posted by frans_vdm
            Hi DaVinci,

            Er zit wel waarheid in de bewering dat het kan verkeerd aflopen met de exif data. Ik werk nu al 2 jaar samen met de fotograaf voor mijn afdrukken en met de omschakeling naar photoshop 7.0 waren er plots problemen dat de frontier fotomachine software vroeg om mijn foto's te mogen aanpassen wat voordien nooit het geval was omdat ik al mijn foto's op CD aflever en er nooit een bewerking mag gedaan worden. De enige oplossing na wat zoeken was inderdaad de files eens omzetten naar .bmp en dan waren die problemen opgelost. Het is wel zo dat de fotograaf dit kon oplossen door telkens per foto de voorgestelde bewerking af te vinken op de frontier maar dat verhinderde dat hij automatisch de CD files kon processen en telkens hij het eens vergat af te vinken was het natuurlijk verkeerd. Als er geen exif data aanwezig zit in de file kan de software geen eigen interpretatie uitvoeren. Sinsdien kunnen al mijn foto's automatisch verwerkt worden zonder enige update. Ik werk met een gecalibreerde Barco monitor de Calibrator 5 waardoor de look op de monitor ook overeenkomt met de afgeleverde foto's.
            Hoop dat dit kan helpen.
            Groetjes
            Frans
            Hoi Frank,
            Thanks voor de info...
            Als ik het goed begrijp zet je de foto's uitsluitend om naar BMP en niet terug naar jpg ?
            Doch een jpg file van 2.2 Mb wordt dan wel 12 Mb in bmp formaat en dat is wel iets te groot om door te zenden en daarbij vraagt men om jpg files te verzenden.
            'k heb vlug eens een test gedaan (jpg->bmp->jpg) maar exif info blijft (?)
            ('k zal deze avond nog eens checken)
            Of zend je de foto's nu zonder enige exif info en in jpg ???
            Monitor - werk wel niet optimaal daar ik nu gebruik maak van een TFT maar 'k had nog m'n Sony 17" en die gaf zelfde resultaat. Ook foto's meegenomen naar grafische afdeling op het werk om daar te checken en ook daar zag ik details die ik bij eerste afdruk niet tegenkwam.
            Nogmaals bedankt en een goede kerst toegewenst
            daVinci
            www.pbase.com/davinci/ die spijtig genoeg niet meer ge-update wordt (tijd ....)

            Comment


            • #7
              Originally posted by Exxosje
              Beste collega's, vooreerst prettige feestdagen gewenst.

              Voor de mensen die problemen hebben met de EXIF info en afdrukcentrales, en die eerst hun afbeeldingen omzetten bestaat er een handige tool.

              Deze is trouwens al eens aan bod gekomen in volgende topic:


              Daar vind je ook de link naar de JPEG-cleaner.

              Hopelijk kan je hiermee wat werk besparen.

              Groetjes
              Thanks Steven en ook een goede kerst...
              daVinci
              www.pbase.com/davinci/ die spijtig genoeg niet meer ge-update wordt (tijd ....)

              Comment


              • #8
                DaVinci,

                Omdat ik op CD werk en die direct aan mijn fotograaf geef, gewoon in mijn gemeente, heb ik dit probleem niet, maar je kunt zonder problemen terug naar jpeg formaat en dan zal die exif er ook uit zijn. Mijn origineel formaat vertrekt altijd van .nef = raw formaat. Via capture 3.5 maak ik de nodige aanpassingen en de output wordt een .tif formaat. In photoshop maakt ik nog wat aanpassingen en save in .bmp formaat. Dit laatste zet ik op CD, maar in jouw geval kun je na de .bmp de file terug openen om naar .jpg met gewenste compressie te gaan. Hiermee kun je dan wel uploaden.
                Ook nog een goede kerst toegewenst
                Frans

                Comment


                • #9
                  waarom omzetten naar bmp om dan terug te gaan naar jpg en zo aan kwaliteit in te boeten? haal gewoon de EXIF eruit zonder meer, probleem opgelost. er zijn genoeg programma's voor, bv http://www.users.bigpond.net.au/thomas/exif.html

                  Comment


                  • #10
                    waarom omzetten naar bmp om dan terug te gaan naar jpg en zo aan kwaliteit in te boeten? haal gewoon de EXIF eruit zonder meer, probleem opgelost. er zijn genoeg programma's voor
                    pieter jelle,
                    Ja inderdaad voor .jpg output is dit een eenvoudiger oplossing. Ik had hier niet aangedacht omdat ik .bmp formaat gebruik juist omwille van de kwaliteit. (maar ik heb wel het geluk een fotograaf te hebben op de gemeente die alles direct in zijn machineke stopt en als het zeer dringend is kan ik een paar minuutjes wachten tot ze gedaan zijn )
                    Frans

                    Comment


                    • #11
                      Frans, U bent blijkbaar erg tevreden over uw fotograaf. Ik heb geen enkele in m'n buurt die zich een beetje vrijmaakt voor vragen.

                      Oostrozebeke is eigenlijk vlakbij met de wagen, dus die vakman zou wel eens de man kunnen zijn die me verder wil/kan helpen.

                      Kan je mij even zijn gegevens doorsturen?

                      Alvast bedankt hoor.
                      Zalig kerstfeest.
                      Wat zou ik missen als ik er zelf niet was?

                      Comment


                      • #12
                        Hi Exxosje,

                        Ja inderdaad, daar ben ik heel tevreden mee. Ik heb wel afspraken gemaakt met hem over deze procedures ook voor aantallen en prijzen.
                        Het is Photo Bizz, stationsstraat in Oostrozebeke
                        Tel : 056 66 33 88
                        Het is David die al mijn foto's verwerkt.
                        S'morgens duw ik de CD in de bus, s'avonds ga ik achter de foto's.
                        Als het zeer dringend is, dan kan het in minder dan 1 uur.

                        Ook mijn beste kerst- en nieuwjaarswensen
                        Groetjes
                        Frans

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by pieter jelle
                          waarom omzetten naar bmp om dan terug te gaan naar jpg en zo aan kwaliteit in te boeten? haal gewoon de EXIF eruit zonder meer, probleem opgelost. er zijn genoeg programma's voor, bv http://www.users.bigpond.net.au/thomas/exif.html
                          Natuurlijk maar dat was ook de vraag, hoe op een eenvoudige manier de exif info verwijderen?? Het was de fotograaf die voorstelde om eerst naar bmp en dan terug naar jpg te gaan..
                          daVinci
                          www.pbase.com/davinci/ die spijtig genoeg niet meer ge-update wordt (tijd ....)

                          Comment

                          Working...
                          X