Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke zijn mijn rechten als consument?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke zijn mijn rechten als consument?

    Wie kan mij raad geven omtrent volgend probleem :

    Op 8 augustus 2005 kocht ik bij de Vanden Borre winkelketen een digitaal fototoestel van het merk Canon,
    type EOS 350D. In begin april van dit jaar stelde ik een vlek vast op al mijn foto's. Bijgevolg heb ik het toestel
    onmiddellijk ingeleverd ter herstelling (het ging hier niet om een stofvlek). Twee weken na inlevering mocht ik het zogenaamde herstelde toestel terug
    afhalen. Helaas constateerde ik dat het toestel in slechtere staat verkeerde dan wanneer ik het had ingeleverd.
    Het toestel moest bijgevolg onmiddellijk terug ingeleverd worden voor een nieuwe herstelling. Twee weken later
    mocht ik het toestel terug gaan afhalen. Opnieuw moest ik echter vaststellen dat het probleem nog niet opgelost was. Ondanks
    verscheidene e-mails en telefoons naar de consumentendienst van Vanden Borre konden (wilden?) ze mij niet verderhelpen en was ik verplicht om
    het toestel voor een derde maal in de winkel te laten, daar het nog steeds niet hersteld was.
    Ondertussen ben ik het fototoestel reeds anderhalve maand kwijt, heb ik reeds meerdere malen nodeloos naar de winkel moeten rijden
    om telkens te moeten vaststellen dat het toestel nog niet naar behoren hersteld was, en wanneer ik naar een definitieve oplossing vraag
    bij de consumentendienst van Vanden Borre, dan krijg ik enkel te horen dat ik het toestel (opnieuw!) dien binnen te brengen ter herstelling. Helaas
    heb ik dit reeds tot drie maal toe gedaan, zonder bevredigend resultaat.
    Ik weet ondertussen geen kant meer uit :

    - bij de consumentendienst van Vanden Borre is het net alsof je tegen een muur praat
    - bij Canon verwijzen ze u door naar een betalend telefoonnummer voor verder informatie (aan 1,20 euro per minuut )
    - bij ETB-ASS en de Franse tegenhanger (waarnaar Vanden Borre zogezegd het toestel heeft doorgestuurd) krijg ik gewoon geen antwoord op mijn mails

    Alvast bedankt voor jullie hulp.

    Misschien kan deze informatie nog andere mensen helpen...
    meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

  • #2
    Re: Welke zijn mijn rechten als consument?

    Erg vind ik dat...

    Vanden Borre, met hun akte van vertrouwen... laat me nie lachen... akte van wantrouwen ja

    't Is zeer spijtig te moeten vaststellen dat men blijkbaar betere service krijgt van (buitenlandse) on-line winkels dan van sommige 'echte' Belgische winkels. En dan nog maar te zwijgen over het prijsverschil...

    Moest ik u zijn zou ik Canon Belgie of ETBASS toch eens opbellen hierover.

    Comment


    • #3
      Re: Welke zijn mijn rechten als consument?

      Bij sommigen is het sturen van aangetekende brieven en/of ingebrekestellingen, al dan niet vanwege de advokaat, het enige dat effectief werkt. In elk geval Canon minstens een kopietje, sturen zou ik zeggen.
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #4
        Re: Welke zijn mijn rechten als consument?

        Een soortgelijk verhaal met de aftersales van Canon (was toen via fnac) heeft mij een zeer tevreden Nikonian gemaakt na 2 jaar hel met de herstelling van m'n Canon camera: zogenaamd hersteld onder waarborg, en ofwel niet hersteld, dus retour, ofwel zelfde defect binnen een paar dagen en dus terug retour. steeds camera 8 weken kwijt per "poging" om te herstellen.

        Bij mij hielp het om aangetekend Canon in gebreke te stellen met een schadeclaim, op hoofdingpapier van m'n advokaat .. twee dagen later had ik m'n nieuwe body. Onmiddelijk al mijn gerief van Canon verkocht .. en voortaan schiet ik met Nikon

        Comment


        • #5
          Re: Welke zijn mijn rechten als consument?

          van den borre zelf, toch nog geen slechte ervaringen. ll nog een friteuse gekocht. Was reeds betaald en al, toen de verkoper vernoemde dat ik in die friteuse geen vaste blokken mocht gebruiken, maar alleen olie... Waarop ik met een eeeeeeeuhhh gezicht, gij weet niet hoe je goede friet klaarmaakt zeker, in ieder geval niet met olie. Verkoper heeft me direct mij geld weergegeven. In sommige winkels zou het meer moeite kosten, ja gekocht is gekocht.

          Gebeurt de fout bij hen, of bij canon belgie ? Zulke zaken zijn meestal ook afhankelijk van hun toeleveranciers.
          To make your dreams come true, wake up

          Comment


          • #6
            Re: Welke zijn mijn rechten als consument?

            De service van VDB is goed voor zaken waar ze zelf over kunnen beslissen.
            Een slecht kabelke, een slechte koptelefoon of micro ... het zal allemaal wel direkt geregeld zijn zonder al te veel problemen.

            Als ze echter iets moeten regelen waar een ander moet beslissen (zoals met Canon-materiaal), dan is het een heel pak minder. Ze kunnen niets, ze mogen niets en ze durven niets beslissen. Zelf hebben ze geen contact met de leverancier maar alles moet naar hun centraal punt en van daaruit wordt alles geregeld. Alles gaat dus via via via ...

            Zoiets riskeer je ook met andere zaken in dergelijke winkels. Wil je zeker zijn, koop dan in de Makro, daar hebben ze nog minder controle of info om u te helpen.

            Waarom komt dit? Omdat het bedienden zijn die elk hun eigen taak krijgen en voor de rest van niet veel (mogen) afweten. Ze hebben er zelf ook geen baat bij als ze u verder kunnen helpen of niet.

            Bij een kleine zelfstandige die moet leven van een kleiner aantal klanten en vooral van terugkerende klanten zal je in het algemeen een veel betere opvolging mogen verwachten ... al zijn er ook schoemmeleers tussen

            Waar ik het bij VDB van krijg is dat ze u zo stoem kunnen bekijken en uit de lucht vallen alsof het de eerste keer is dat ze van iets horen spreken.

            Laatste keer was ik daar een kwartier voor sluiting om snel een kleinigheid te kopen waarvan ik al vooraf wist welk type en zo ... geen tijdverlies.
            Eerste vraag (zonder verwelkoming of zo) : Het gaat toch niet te lang duren hé mijnheer want anders kan u beter een andere keer terugkomen ... ik zou graag op tijd naar huis gaan.
            Als antwoord zei ik dat ik op een kwartier wel tot aan de kassa zou geraken zekers. Leuke van al, het toestel dat ik wou stond achteraan in de stock.
            Diene gast dit met een gezicht tot op grond dat gaan halen ... duurde even en ondertussen stond er al iemand anders om, te zeggen dat het tijd werd om voort te gaan.
            Nog leuker werd het dan ... diene gast komt met die doos af net "na" het voorziene sluitingsuur. Heb dan maar gezegd dat het ondertussen al "echt" sluitingstijd was en dat ik hem niet verder wou ophouden ... zal het wel gesnapt hebben.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Welke zijn mijn rechten als consument?

              Oorspronkelijk geplaatst door flitske
              Wie kan mij raad geven omtrent volgend probleem :

              Op 8 augustus 2005 kocht ik bij de Vanden Borre winkelketen een digitaal fototoestel van het merk Canon,
              type EOS 350D. In begin april van dit jaar stelde ik een vlek vast op al mijn foto's. Bijgevolg heb ik het toestel
              onmiddellijk ingeleverd ter herstelling (het ging hier niet om een stofvlek). Twee weken na inlevering mocht ik het zogenaamde herstelde toestel terug
              afhalen. Helaas constateerde ik dat het toestel in slechtere staat verkeerde dan wanneer ik het had ingeleverd.
              Het toestel moest bijgevolg onmiddellijk terug ingeleverd worden voor een nieuwe herstelling. Twee weken later
              mocht ik het toestel terug gaan afhalen. Opnieuw moest ik echter vaststellen dat het probleem nog niet opgelost was. Ondanks
              verscheidene e-mails en telefoons naar de consumentendienst van Vanden Borre konden (wilden?) ze mij niet verderhelpen en was ik verplicht om
              het toestel voor een derde maal in de winkel te laten, daar het nog steeds niet hersteld was.
              Ondertussen ben ik het fototoestel reeds anderhalve maand kwijt, heb ik reeds meerdere malen nodeloos naar de winkel moeten rijden
              om telkens te moeten vaststellen dat het toestel nog niet naar behoren hersteld was, en wanneer ik naar een definitieve oplossing vraag
              bij de consumentendienst van Vanden Borre, dan krijg ik enkel te horen dat ik het toestel (opnieuw!) dien binnen te brengen ter herstelling. Helaas
              heb ik dit reeds tot drie maal toe gedaan, zonder bevredigend resultaat.
              Ik weet ondertussen geen kant meer uit :

              - bij de consumentendienst van Vanden Borre is het net alsof je tegen een muur praat
              - bij Canon verwijzen ze u door naar een betalend telefoonnummer voor verder informatie (aan 1,20 euro per minuut )
              - bij ETB-ASS en de Franse tegenhanger (waarnaar Vanden Borre zogezegd het toestel heeft doorgestuurd) krijg ik gewoon geen antwoord op mijn mails

              Alvast bedankt voor jullie hulp.

              Misschien kan deze informatie nog andere mensen helpen...
              Begin dit jaar een laptop bij hen in herstelling gehad, na enige tijd een kleine e-mail gestuurd naar hun hersteldienst (service@...) met hoe het nu juist zat en prompt -telefonisch- antwoord(en) gekregen en daarna prompte opvolging. Maw ik ben daar zeer tevreden over.

              In u geval zou ik de e-mail uitdrukkelijk benoemen als "Klacht" en er ook in vermelden dat ze tot (bv.) 1 juni hebben om een duidelijk antwoord en een oplossing te geven. Verder duidelijk in vermelden dat er anders een aangetekend schrijven gaat naar hun grote baas persoonlijk, met copie aan Canon, test aankoop en de minister van consumentenzaken. (Wat je dan ook wel moet doen.)

              Vergeet wel niet je telefoonnr te vermelden waar je bereikbaar bent...

              PS. Als vdb geen goede service bij Canon kan krijgen, moeten ze de apparatuur ook niet verkopen. Maw dat is geen excuus voor vdb.

              Alain

              Comment


              • #8
                Re: Welke zijn mijn rechten als consument?

                Begin dit jaar een laptop bij hen in herstelling gehad, na enige tijd een kleine e-mail gestuurd naar hun hersteldienst (service@...) met hoe het nu juist zat en prompt -telefonisch- antwoord(en) gekregen en daarna prompte opvolging. Maw ik ben daar zeer tevreden over.

                In u geval zou ik de e-mail uitdrukkelijk benoemen als "Klacht" en er ook in vermelden dat ze tot (bv.) 1 juni hebben om een duidelijk antwoord en een oplossing te geven. Verder duidelijk in vermelden dat er anders een aangetekend schrijven gaat naar hun grote baas persoonlijk, met copie aan Canon, test aankoop en de minister van consumentenzaken. (Wat je dan ook wel moet doen.)

                Vergeet wel niet je telefoonnr te vermelden waar je bereikbaar bent...

                PS. Als vdb geen goede service bij Canon kan krijgen, moeten ze de apparatuur ook niet verkopen. Maw dat is geen excuus voor vdb.

                Alain
                Helaas, dit heb ik allemaal reeds gedaan. 'k Heb eventjes al mijn mails geteld. In totaal werden er al 26 mails verstuurd naar VDB. Eerst heel vriendelijk...maar de laatste mails waren stukken 'strenger', met o.a. ook de melding dat ik test-aankoop en het ministerie van economische zaken zou contacteren. Zonder succes. Daar liggen ze blijkbaar niet van wakker. 'k Heb ook Canon zelf al gemaild, en de Canon hersteldienst in Frankrijk. Die geven zelfs geen antwoord!
                Op mijn vraag waar ik terecht kon met klachten betreffende de service van de consumentendienst, konden zij me evenmin antwoorden. Ik zit hier dus blijkbaar in een pat-stelling.
                'k Heb alvast een voorbeeldbrief van een schadeclaim en een ingebrekestelling afgehaald van internet. Als het toestel volgende week nog niet in orde is, dan stuur ik naar VDB zo'n brief via aangetekende zending. Maar ik vrees dat dit echter het laatste is dat ik nog kan doen...en dat dit niet veel zal veranderen aan de situatie(tenzij ik een advocaat inschakel, maar dat zou me wel eens veel duurder kunnen kosten dan een EOS 350D )

                P.S. : Wat test-aankoop betreft, daar vind ik nergens het mail-adres van. Blijkbaar kunnen enkel abonnees via mail advies vragen.
                meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

                Comment


                • #9
                  Re: Welke zijn mijn rechten als consument?

                  Oorspronkelijk geplaatst door flitske

                  P.S. : Wat test-aankoop betreft, daar vind ik nergens het mail-adres van. Blijkbaar kunnen enkel abonnees via mail advies vragen.

                  yeps, testaankoop is ook maar een commerciele onderneming, dat centen moet binnenkrijgen.
                  To make your dreams come true, wake up

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke zijn mijn rechten als consument?

                    Oorspronkelijk geplaatst door flitske
                    Maar ik vrees dat dit echter het laatste is dat ik nog kan doen
                    je kan echt veel meer dan simpel een briefje sturen .. er zijn zelf bedrijven die niet reageren op email, enkel op papieren post, omdat papieren post bewijst dat het je menens is, een email is een te lage drempel om te bewijzen dat het je menens is.

                    na je aangetekende zending ga je een stapje verder:, voor 25 tot 50 euro kan je je brief die je zelf opstelde door je advokaat laten nalezen, en op zijn hoofdingpapier laten verzenden .. dat heeft nog veel meer impact dan een gewone aangetekende zending (met bewijs van ontvangst)

                    de aangetekende brief copy conform sturen naar diverse managementsleden in de firma helpt ook ... die bedrijven kennen zeker bedrijfspolitiek .. en dan is de kans veel lager dat je brief onbehandeld "op den hoop" komt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke zijn mijn rechten als consument?

                      Oorspronkelijk geplaatst door jdm
                      yeps, testaankoop is ook maar een commerciele onderneming, dat centen moet binnenkrijgen.
                      ta abo is eerder juridische bijstand die je betaalt hee
                      foto als spiegel of als venster?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke zijn mijn rechten als consument?

                        Oorspronkelijk geplaatst door flitske
                        Helaas, dit heb ik allemaal reeds gedaan. 'k Heb eventjes al mijn mails geteld. In totaal werden er al 26 mails verstuurd naar VDB. Eerst heel vriendelijk...maar de laatste mails waren stukken 'strenger', met o.a. ook de melding dat ik test-aankoop en het ministerie van economische zaken zou contacteren. Zonder succes. Daar liggen ze blijkbaar niet van wakker. 'k Heb ook Canon zelf al gemaild, en de Canon hersteldienst in Frankrijk. Die geven zelfs geen antwoord!
                        Op mijn vraag waar ik terecht kon met klachten betreffende de service van de consumentendienst, konden zij me evenmin antwoorden. Ik zit hier dus blijkbaar in een pat-stelling.
                        'k Heb alvast een voorbeeldbrief van een schadeclaim en een ingebrekestelling afgehaald van internet. Als het toestel volgende week nog niet in orde is, dan stuur ik naar VDB zo'n brief via aangetekende zending. Maar ik vrees dat dit echter het laatste is dat ik nog kan doen...en dat dit niet veel zal veranderen aan de situatie(tenzij ik een advocaat inschakel, maar dat zou me wel eens veel duurder kunnen kosten dan een EOS 350D )

                        P.S. : Wat test-aankoop betreft, daar vind ik nergens het mail-adres van. Blijkbaar kunnen enkel abonnees via mail advies vragen.
                        Niet twijfelen aangetekende brief tav de CEO van VandenBorre schrijven, hij/zij is uiteindelijk verantwoordelijk (en met copies van alle e-mails). Ofwel stuur je ineens copies naar lijstje, postzegels zijn niet duur, ofwel meldt je gewoon dat je dat zal doen binnen de 14 dagen (effectieve datum vermelden). (Laatste is voor hen vervelender -tenminste als je dat al niet gedaan hebt-: Als de CEO de brief al behandeld heeft en geen respect heeft voor de klant...)

                        Op volgende website kun je trouwens ook klacht indienen (en daar kan je ook naar verwijzen natuurlijk): econ. zaken consumentenbescherming


                        PS. Naar de pers stappen kan ook helpen, maar dat moet je willen doen. En dan best na een aangetekende brief aan de CEO, lijkt mij dan een leuker verhaal.

                        PS2. Je kan in de brief uiteraard een billijke vergoeding voor de geleden schade en kosten vragen. Het is niet normaal dat je zulke inspanningen moet doen en jouw uren zijn ook geld waard (en meer dan je zo zou denken). Een lijstje maken met uren en km's mag toch geen probleem zijn en verplaatsingstijd zijn ook uren.

                        Alain

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke zijn mijn rechten als consument?

                          Van Den Borre is a big nono. De verkopers zijn er incompetent en de service is verre ondermaats. Qua foto- en videomateriaal hebben ze geen enkele ernstige opleiding. Je kan net zo goed je apparatuur in een frituur proberen te kopen.

                          Je kan altijd een bemiddeling via het vredegerecht aanvragen, indien de schade beneden de 2000€ blijft. Dat kost niets. Het is een soort arbitrage-verzoeningsprocedure. Gewoon naar de Griffie van het Vredegerecht stappen en je laten voorlichten. Zorg dat je alle nuttige documenten en bewijsstukken bij elkaar hebt.
                          Fullator
                          Fotostudio Candela Zone
                          website: http://www.chronax.be
                          website: http://www.marquisemodels.eu

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke zijn mijn rechten als consument?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Fullator
                            ...

                            Je kan altijd een bemiddeling via het vredegerecht aanvragen, indien de schade beneden de 2000€ blijft. Dat kost niets. Het is een soort arbitrage-verzoeningsprocedure. Gewoon naar de Griffie van het Vredegerecht stappen en je laten voorlichten. Zorg dat je alle nuttige documenten en bewijsstukken bij elkaar hebt.
                            Da's misschien nog een goede om te vermelden in een brief. "Als er geen voor mij aanvaardbare regeling tot stand komt, overweeg ik ..."

                            Nadeel is dan wel dat je dossier kan verhuizen van een commerciële afdeling naar een juridische. Volgens mij met mate te behandelen, maar in een "laatste" brief is het volgens mij een argument. Nu is een "verhuis" van afdeling niet noodzakelijk slecht, die komen (soms) immers niet goed overeen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke zijn mijn rechten als consument?

                              Misschien een goeie les Flitske: koop bij voorkeur niet bij de absolute prijsbrekers: zij verkopen met zó weinig winst dat er maar één regel overblijft: ge hebt het gekocht en laat ons nu gerust, want elke eurocent die we in service moeten steken is er één teveel.
                              En de robotjes die daar werken zijn misschien stomverbaasd dat er "vlekken" uit zo'n camera kunnen komen: hun snelcursus verkoopstechniek vermeldt waarschijnlijk alleen "foto's".
                              En zo'n "lastige" klant zijn ze de volgende keer liever kwijt dan rijk.
                              Maar de wat duurdere fotowinkel (met service) om de hoek mag wel zijn deuren sluiten.....
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment

                              Working...
                              X