Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lensdoppen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lensdoppen

    Goedemorgen,

    ik wist niet goed dit te posten bij objectieven of accessoires, dus indien verkeerd mag dit gerust verplaatst worden...

    Op mijn Nikkor lens heb ik een lensdop staan die heel makkelijk kan verwijderd worden met de lenskap erop...
    Op mijn Sigma lens echter moet ik eerst de lenskap eraf draaien alvorens ik de lensdop kan verwijderen, dit is verschrikkelijk irriterend, zeker als je snel moet zijn...
    Bestaan er Sigma lensdoppen zoals die van Nikon? Zoja, waar kan ik deze vinden?
    Tommy
    My homepage : www.digitalviolence.be

  • #2
    Re: Lensdoppen

    De lensdoppen van Nikon passen gewoon op je Sigma, als je er ééntje gebruikt met dezelfde maat (de maat van de schroefdraad = de maat van de dop).

    Of er dan Canon, Nikon, Sigma, Tamron... opstaat, dat maakt niet uit.
    Zoek dan een Nikon-dop (of een Tamron, op mijn 28-75 stond ook zo'n dop) van de juiste maat.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Lensdoppen

      Ik denk dat ik het door heb, je bedoelt niet de lensdop aan de achterkant(die is van Nikon ook een stuk prettiger als die Sigma), maar de lensdop aan de voorkant, die je er niet afkrijgt als de zonnekap erop zit. Die kan je gewoon van Hama kopen voor een lage prijs of van Nikon voor een belachelijke hoge prijs.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Lensdoppen

        Ok, thanx, dan ga ik me er zo één van Hama zoeken... Sorry voor mijn ietwat verwarde uitleg maar wist nie hoe ik het beter kon verwoorden...
        Tommy
        My homepage : www.digitalviolence.be

        Comment


        • #5
          Re: Lensdoppen

          Enkele maanden terug heb ik zo een Hama lensdop van een paar euro gekocht toen ik deze van mijn macro ergens verloor. Achteraf had ik er spijt van omdat dat kreng nooit echt goed vastzat en mijn mooie Sigma 180 mm daardoor de indruk gaf een goedkoop brol-lenske te zijn..... alsof je zetelhoezen van de Wibra in een Ferrari gebruikt. Ik heb dan maar terug een originele Sigma lensdop gekocht. Goedkoop was in dit geval duurkoop - misschien had ik beter dadelijk een dure Nikon dop gekocht want die kan je zelfs met hood nog verwijderen.

          Moraal: laat een stomme lensdop niet het gebruiksplezier van een goede lens verbrodden. Het is de 'kleine' luxe die soms het meeste voldoening geeft.
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

          Comment


          • #6
            Re: Lensdoppen

            Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
            Enkele maanden terug heb ik zo een Hama lensdop van een paar euro gekocht toen ik deze van mijn macro ergens verloor. Achteraf had ik er spijt van omdat dat kreng nooit echt goed vastzat en mijn mooie Sigma 180 mm daardoor de indruk gaf een goedkoop brol-lenske te zijn..... alsof je zetelhoezen van de Wibra in een Ferrari gebruikt. Ik heb dan maar terug een originele Sigma lensdop gekocht. Goedkoop was in dit geval duurkoop - misschien had ik beter dadelijk een dure Nikon dop gekocht want die kan je zelfs met hood nog verwijderen.

            Moraal: laat een stomme lensdop niet het gebruiksplezier van een goede lens verbrodden. Het is de 'kleine' luxe die soms het meeste voldoening geeft.
            Ok, thanx for the advice...
            Tommy
            My homepage : www.digitalviolence.be

            Comment


            • #7
              Re: Lensdoppen

              Ik vrees dat ik met de Hama front lenscaps hetzelfde probleem ga hebben...

              Bij Nikon lens caps werken ze met een "center pinch" mechanisme (in het midden knijpen om lensdop te verwijderen) en dit is precies wat ik nodig heb voor mijn Sigma lens, zodat ik de hood kan laten zitten om de lenscap er af te halen en terug op te zetten...
              Nu, ik heb voor mijn 50-500 een 86mm lenscap nodig, en deze vind ik precies niet...
              Iemand een tip?
              Tommy
              My homepage : www.digitalviolence.be

              Comment


              • #8
                Re: Lensdoppen

                Die van tamron werken net zo.
                Kijk een op eBay
                Olympus Om-d e-M1 Mark II, M.Zuiko Pro 12-40 F/2.8, M.Zuiko Pro 40-150 F/2.8, 1.4 converter, M.Zuiko 60mm F/2.8 macro

                Comment

                Working...
                X