Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kom ik er met een lens van 18-55mm/ f3.5 5.6.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kom ik er met een lens van 18-55mm/ f3.5 5.6.

    Hoi allemaal,

    Eerste maal dat ik hier iets post.
    Ik zou foto's willen maken op 100 m hoogte. Van de haven van antwerpen. Ik heb namelijk enkel maar een kit lens van een nikon D50 namelijk 18-55mm/ f3.5 5.6. Kan ik al redelijke foto's maken met deze lens? Ik wil niet bepaald iets gaan inzoomen. Meer overzichten trekken. Hebben jullie ook voorstellen van lenzen die op mijn nikon D50 passen voor zo'n soort foto's !!!

    Groetjes

  • #2
    Re: Kom ik er met een lens van 18-55mm/ f3.5 5.6.

    Hoi,

    Moeilijke vraag: alles hangt af van wat je wil:een overzicht van de haven of de stad (al dan niet gedetailleerd ), of enkele sfeerbeelden?
    Met een breedhoek zoals de tamron 11-18mm Di II heb je een horizon van 103° maar wordt het beeld verder weg "geduwd" en is alles dus kleiner in tegenstelling tot een telelens die de horizon bijtrekt maar een kleinere beeldhoek heeft.
    Ik bezit trouwens die kitlens, maar tegenwoordig blijft de tamron op mijn d50 zitten omdat ik nogal graag landschappen vastleg.
    Vergeet niet dat een 18-55mm een 18-55mm blijft: de brandpuntsafstand verandert niet omdat je die lens op een digitale body gebruikt, maar het beeld dat je krijgt door die lens is het beeld alsof het met een 27- 82,5 mm gemaakt zou zijn wat de uitsnede of de croppingsfactor betreft!
    Ik zie met spanning uit naar je probeersels.

    Comment


    • #3
      Re: Kom ik er met een lens van 18-55mm/ f3.5 5.6.

      Ik kan me aansluiten bij cool50, het hangt een beetje af van wat je op de foto wil. Wil je dat één foto een zo groot mogelijk overzicht geeft van de haven, kies dan voor een groothoek. Toch denk ik dat je al aardige foto's kan maken met de kitlens. Indien ik alleen de kitlens ter beschikking zou hebben zou ik zeker een reeks foto's maken met een gedeeltelijke overlapping, zodat ik nadien nog verschillende foto's kan stitchen in de software (photoshop of autostitch zijn twee voorbeelden waarmee je dit kan doen). Deze bewerking kan wel een paar vervormingen met zich meebrengen, maar je kan wel een foto met een grote hoek bekomen, zonder over een echte groothoek lens te beschikken.

      Comment


      • #4
        Re: Kom ik er met een lens van 18-55mm/ f3.5 5.6.

        Als je foto's wil maken vanuit een vliegtuig (100m hoog), dan zal je die 18-55 heel goed kunnen gebruiken. Met een langere lens zal je dan inzoomen in veel te kleine stukken, en bovendien krijg je ook nog veel te gemakkelijk bewegingsonscherpte.

        Ik heb ook eens foto's gemaakt vanuit een sportvliegtuigje, en toen heb ik de 28-135 IS meestal op 28mm laten staan, de foto's waarbij ik probeerde in te zoomen hebben allemaal last van bewegingsonscherpte.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Kom ik er met een lens van 18-55mm/ f3.5 5.6.

          Ik zou die 18-55 gebruiken. Vanop 100 meter hoogte met een 10 mm zie ik nit echt zitten. Kun je bij wijze van spreken heel Antwerpen erop krijgen.
          fotosite

          Comment


          • #6
            Re: Kom ik er met een lens van 18-55mm/ f3.5 5.6.

            Oorspronkelijk geplaatst door elsan
            Ik zou die 18-55 gebruiken. Vanop 100 meter hoogte met een 10 mm zie ik nit echt zitten. Kun je bij wijze van spreken heel Antwerpen erop krijgen.
            + St. Anneke.

            Comment


            • #7
              Re: Kom ik er met een lens van 18-55mm/ f3.5 5.6.

              Merci mensen voor jullie reactie !!!
              Als ik de foto's heb genomen laat ik jullie nog wel iets weten nog even wachten op goed weeer nu. Maar nog nuttige info is nog altijd welkom!

              Groetjes

              Comment


              • #8
                Re: Kom ik er met een lens van 18-55mm/ f3.5 5.6.

                hmm ik zou heel graag ook wel fotos nemen van Antwerpen op hoge hoogte. Kan ik soms mee? Je mag mij ook altijd fotos van boven st-anneken doormailen, als wij op het strand liggen zullen wij eens wuiven !

                Comment

                Working...
                X