Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleempje met belichting / UV-filter?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleempje met belichting / UV-filter?

    Heb me recentelijk de Nikon D50 aangeschaft.
    Onlangs kocht ik ook een UV-filter, vooral ter bescherming van de lens, en omdat men me zei dat dat de beeldkwaliteit toch ook wel ten goede zou komen.

    Vandaag, zonnige dag, heb ik diverse natuurfoto's getrokken, met de lens
    AF-S DX Zoom-Nikkor 55-200mm f/4-5.6G ED, en sommige foto's mèt, andere zonder zonnekap.
    Zowel foto's genomen op automatische stand, als enkele op stand 'Landschap'.

    Toch ligt er nu over alle foto's een lichte waas, alsof ze overbelicht zijn, en de kleuren lijken me helemaal niet zo 'helder' als ze realiteit waren.

    Kan dit door de UV-filter komen?
    Of doe ik iets verkeerd?

    (Had al eerder foto's getrokken in de natuur, in de zon, maar toen had ik nog geen UV-filter, en toen leken me de kleuren veel helderder en lag er geen 'overbelichte' waas over de foto's.)

    Hoe kan ik dit oplossen?

    Dank alvast voor de hulp

  • #2
    Re: Probleempje met belichting / UV-filter?

    Kan niemand me helpen?

    Comment


    • #3
      Re: Probleempje met belichting / UV-filter?

      Als je een goede UV filter hebt dan zal dat niet de reden zijn van de lichte waas of dat ze overbelicht lijken,maar post hier de foto met exif, dan kan er denk ik wel wat meer info gegeven worden(zit zelf te denken dat er aardig in de richting van de zon is gefotografeerd)
      D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
      www.langenacker.nl

      Comment


      • #4
        Re: Probleempje met belichting / UV-filter?

        Heb niet recht in de zon getrokken.

        De foto vind je hier:

        (genaamd: Testfoto)
        (Als je dubbelklikt op die foto, zie je ze in ware grote).
        De foto net voor 'Testfoto' is ook getrokken met zelfde lens, en mèt filter, en die lijkt me dan toch wel weer helderder?

        Ze is getrokken op de Automatische stand, maar ik kan niet meer terugvinden hoe bv de automatische f-waarde, sluitertijd enz. is, omdat ik het programma Pictureproject heb moeten verwijderen. Mijn PC blokkeerde steeds als ik dit programma gebruikte.

        Kan iemand iets meer vertellen waar de lichte waas vandaan komt?
        Voorheen (toen ik nog geen filter gebruikte), waren de kleuren altijd helder, en toen was het ook volle zon.

        Comment


        • #5
          Re: Probleempje met belichting / UV-filter?

          Een UV filter zal de beeldkwaliteit nooit ten goede komen, dat kon enkel met film (die UV gevoelig is, i.t.t. een digitale sensor) bv. in de bergen of aan zee het geval zijn.
          In het beste geval zie je geen effect van je filter, in het slechtste geval krijg je reflecties, lichtstrepen e.d. zelfs met dure filters. Sommigen hebben deze effecten nog niet zelf gezien en denken daarom dat ze niet bestaan.
          Ik zou de filter enkel gebruiken wanneer het écht nodig is en dan nog, alleen bij dure lenzen (dus niet bij een kitlens van 100 euro of zo).
          Als je een "search" doet ga je wel veel info vinden, Kris.

          Comment


          • #6
            Re: Probleempje met belichting / UV-filter?

            Eerste een goede raad : altijd de zonnekap erop, zowel binnen als buiten. De zonnekap is erop gebouwd de lichtinval te weren uit de lensopenening en op die manier lensflare te voorkomen.
            Een UV filter draagt in mijn ogen niks bij aan de kwaliteit van de foto en kan in sommige omstandigheden die zelfs negatief beïnvloeden. Het zal alleen de lens beschermen, maar dat doet een zonnekap in beperkte mate ook wel.
            Over de foto die je hier toont : jammer genoeg is de exif gewist uit je foto.
            In een ander topic kwam het probleem witbalans al eens aan de orde, dit is dus een goed voorbeeld hoe de witbalans op auto de kleuren beïnvloedten dan voornamelijk door een teveel aan blauw in de foto.
            Wat die waas betreft : vrij normaal bij het weertype dat we de laatste tijd gehad hebben. Relatieve vochtigheid met helle zon veroorzaakt een nevel in de lucht die je met open diafragma duidelijk terugvindt in je foto's. Hoe dichter je je diafragma gaat draaien, hoe minder nevel en hoe blauwer de lucht. Een andere oplossing hiervoor is een polarfilter die de reflectie wegneemt.
            fotosite

            Comment


            • #7
              Re: Probleempje met belichting / UV-filter?

              Ik gebruik ALTIJD uv-filter, dat is de oorzaak niet. Ik denk eerder bij deze foto dat de lichtmeting gedaan is op de aarde ipv het hele plaatje...

              Comment


              • #8
                Re: Probleempje met belichting / UV-filter?

                Dankuwel iedereen voor de hulp.

                Ik wist niet dat men àltijd de zonnekap moest gebruiken.
                Dacht dat dit de foto teveel zou 'verduisteren'?
                Heeft de flits dan nog voldoende effect?

                Wat de lichtmeting betreft: ik had de stand op 'Automatisch' gezet.
                Moet ik dan ivm de lichtmeting op iets specifiek richten?

                De 'waas' op de foto's heb ik voornamelijk als ik een landschap fotografeer.
                Als ik bv fel inzoom op plant of dier, is de waas niet echt te zien.

                Oef, moeilijk allemaal.
                Ik moet nog veel leren

                Comment


                • #9
                  Re: Probleempje met belichting / UV-filter?

                  Oorspronkelijk geplaatst door wiske
                  Wat de lichtmeting betreft: ik had de stand op 'Automatisch' gezet.
                  Denk dat je lichtmeting verward met witbalans...?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Probleempje met belichting / UV-filter?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tony smeT
                    Denk dat je lichtmeting verward met witbalans...?
                    Euhm...ik bedoel dus eigenlijk: in 'Automatische stand' hoeft men toch niks zelf in te stellen? Het toestel doet alles 'naar eigen goeddunken'?

                    Ivm lichtmeting, als ik bv die akker fotografeer (zoals dus op de testfoto te zien is), is het dan niet voldoende dat ik recht voor me richt om het toestel te laten scherpstellen en de correcte lichtmeting te laten doen? En dan te fotograferen?

                    Ik had zeker niet naar de grond gericht ivm de lichtmeting.
                    Ik had dezelfde waas ook als ik een landschap fotografeerde, vanuit een vogelkijkhut op grote hoogte. Toen had ik ook gewoon recht voor me uit gericht.

                    Volgende keer ga ik misschien beter 's proberen op 'Manueel stand'? En dan kleiner diafragma? (Heb nog nooit in 'Manueel stand' gewerkt).
                    En zal zeker ook altijd de zonnekap opzetten, vermits iedereen hier het er nogal over eens is dat dat echt wel noodzakelijk is

                    (Ik ben echt nog een groentje, maar ik heb heel veel aan jullie hulp, dankjewel )

                    Comment


                    • #11
                      Re: Probleempje met belichting / UV-filter?

                      Ik zou niet direkt naar manueel overstappen, maar probeer de A(v) stand misschien eens, dan stel je zelf diafragma in en past hij de sluitertijd automatisch aan, en dan kan je bepaalde dingen wel zelf instellen ... ik blijf er bij: wat je zelf doet doe je beter, je toestel moet namelijk al die parameters gokken adhv het beeld dat ie 'ziet'.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Probleempje met belichting / UV-filter?

                        Ok, ga ik 's proberen, bedankt

                        (Dus als ik het goed begrepen heb, moet ik 's proberen het diafragma iets meer dicht te zetten, opdat de lucht dan misschien iets blauwer wordt, maw dus de kleuren helderder?)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Probleempje met belichting / UV-filter?

                          Oorspronkelijk geplaatst door wiske
                          Ok, ga ik 's proberen, bedankt

                          (Dus als ik het goed begrepen heb, moet ik 's proberen het diafragma iets meer dicht te zetten, opdat de lucht dan misschien iets blauwer wordt, maw dus de kleuren helderder?)
                          Onder de omstandigheden dat je die foto nam had dat geholpen, vandaag dan weer niet Ik weet dat het niet makkelijk is
                          fotosite

                          Comment


                          • #14
                            Re: Probleempje met belichting / UV-filter?

                            Oef, inderdaad niet gemakkelijk

                            Zal misschien elke keer op mijn display moeten kijken dan hoe het beeld is, als ik net gefotografeerd heb?
                            Alhoewel dat ook niet altijd overeenkomt, vergeleken met de foto die achteraf op beeldscherm PC getoond wordt.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Probleempje met belichting / UV-filter?

                              Oorspronkelijk geplaatst door wiske
                              Oef, inderdaad niet gemakkelijk

                              Zal misschien elke keer op mijn display moeten kijken dan hoe het beeld is, als ik net gefotografeerd heb?
                              Alhoewel dat ook niet altijd overeenkomt, vergeleken met de foto die achteraf op beeldscherm PC getoond wordt.
                              Display zegt niet veel over de uiteindelijke foto, je histogram wel. Hier op het forum effe zoeken op histogram en je bent een ganse namiddag zoet met lezen

                              1. Zonnekap erop houden.
                              2. Witbalans zetten naargelang weertype of type van belichting.
                              3. Je belichting kiezen volgens wat je wil fotograferen : landschap = matrixmeting.
                              4. Diafragmavoorkeur (Astand van de knop PSAM) gebruiken ipv auto en voor landschap kiezen van een F9 tot een F11 (hangt wat van je lens af, voor een F2.8 maak je al goede scherpe landschappen met een F8)
                              5. 6. en 7. blijvenen oefenen
                              fotosite

                              Comment

                              Working...
                              X