Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe foto's bewaren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe foto's bewaren

    Ik ben nog maar recent overgestapt van analoog naar digitaal.
    Je kunt je foto's niet eeuwig op je computer houden. Hoe bewaren jullie die ?
    Heb je goede resultaten op DVD ? Om ze projecteren via dvd-speler en beamer of op TV ?
    Dank op voorhand.

    Velo

  • #2
    Re: Hoe foto's bewaren

    Is al meermaals aan bod geweest

    Op 2 externe hard disks en copy op gouden cdr's (Kodak Preservation disc).
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #3
      Re: Hoe foto's bewaren

      Mijn tactiek:

      - Ten eerste heb ik een vrij grote harde schijf in m'n pc zelf zitten (2x 160GB & 1x 300GB) die ik gebruik voor gewone opslag en voor direct gebruik

      - Daarnaast zet ik al mijn belangrijke data op DVD. Gewone Philips schijfjes, langzaam geschreven... Deze stop ik allemaal bij elkaar in zo'n hoes waar er 32 inpassen. Hier kom ik niet meer aan, die zijn echt puur en alleen voor als m'n HD het begeefd.

      - Als extraatje heb ik op mijn studentenkot nog zo'n zelfde hoes liggen, mocht er hier thuis brand uitbreken . Deze zijn op een ander merk schijfjes gebrand.

      Omdat ik toch altijd een beetje bang ben voor cd-rot enzo schrijf ik ééns per jaar heel m'n backup over naar verse schijfjes. Die dingen kosten nog maar een paar cent per stuk, in ieder geval minder dan m'n foto's voor mij waard zijn!

      Zie ook http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=110862
      One day, I would like to make nice pictures :-)
      www.lucaskoijen.nl

      Comment


      • #4
        Re: Hoe foto's bewaren

        Als systeembeheerder zou ik zeggen...

        Op je harddisk lokaal (om snel terug te grijpen), een backupprocedure naar 2 externe schijven (die je mappen spiegelt) - de 2 externe schijven wekelijks wisselen en eentje "off site" bewaren.

        De kopieprocedure liefst automatisch maken (manueel vergeet je toch) en iemand je laten controleren op het wekelijks wisselen van de externe schijven.

        Nog beter is een procedure waarbij je bij iedere ingreep op een foto een aantal oudere kopieën gaat bijhouden, maar dat wordt snel duur qua opslag...

        Comment

        Working...
        X