Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW formaat

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • RAW formaat

    De Canon Powershot 610 (en 620) zou niet kunnen opslaan in RAW formaat, wat het toestel ongeschikt maakt indien je aan fotobewerking met Photoshop wil gaan doen.
    Kan iemand dit uitleggen aub?
    Bedankt.

    K

  • #2
    Re: RAW formaat

    Dat betekent dat je camera het beeld direct in jpeg opslaat. Jpeg is meestal gecomprimeerd, zodat je al kwaliteitsverlies hebt. Een jp(e)g is ook nog een interpretatie van de kamera, bijvoorbeeld de witbalans, belichting, etc. Bij een RAW heb je nog alle informatie: dit is echt een beeld zoals het "is", terwijl bij jpg het een beeld is zoals de kamera het "ziet".
    Een RAW beeld kun je nog heel veel bewerken. Je kunt de witbalans aanpassen, je kunt bij een verkeerd belichtte foto het licht nog aanpassen (meer of minder belichten), en nog veel meer.

    Dit gezegd zijnde is het ook niet zo dat je een jpg niet kunt bewerken in Photoshop of enig ander programma, maar je hebt gewoon zoveel meer informatie in RAW. Als bewijs neem je maar gewoon de grootte van zo'n bestand. Bij de D70 is een RAW bestand zo'n 5 Mb groot, een jpg is dacht ik rond de 700 kb (afhankelijk van grootte en gekozen compressie, natuurlijk).

    Ik hoop dat deze uitleg een beetje duidelijk is, maar ben er van overtuigd dat andere BD-ers wel zullen aanvullen/corrigeren waar nodig
    ViV - Mijn foto's

    Comment


    • #3
      Re: RAW formaat

      Ah, dat maakt het idd al wat duidelijker, tx.

      Is dit zo bij de meeste compacte digi's?

      Comment


      • #4
        Re: RAW formaat

        Ik vermoed inderdaad dat de meeste compacte digi's alleen jpg hebben. Wat op zich niet slecht is, als je er niet te veel wilt uit halen. Met andere woorden: als je vroeger tevreden zou geweest zijn met een analoge compact, is er geen reden om nu digitaal iets anders te kopen.
        ViV - Mijn foto's

        Comment


        • #5
          Re: RAW formaat

          een raw moet je eerst omzetten naar jpeg of tiff vooraleer je in photoshop ook maar iéts kan beginnen doen!
          dus de bewering als zouden die cam's ongeschikt zijn vind ik nogal cru!

          hoeveel DSLR-shooters trekken trouwens niet sowieso in jpeg-formaat
          en bewerken naar hartelust in photoshop??

          waar haal je die bewering vandaan?

          mm
          ∏__|_ ∏__|_
          "no rules, great shots"
          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

          Comment


          • #6
            Re: RAW formaat

            JPG is niet ongeschikt om te bewerken in Photoshop, alleen is het minder geschikt dan de bewerkingen direct vanuit het RAW bestand uit te voeren.
            Vergelijk het met het bijmaken en corrigeren van een klassieke foto. Je kan dit doen uitgaande van het negatief of uitgaande van een andere foto. Wat zal het beste resultaat geven, denk je?
            Er zijn dacht ik toch RAW plug-ins te krijgen voor Photoshop (vanaf versie 3) voor de gangbare merken?
            Greetz Geert.
            Canon gerief...

            Comment


            • #7
              Re: RAW formaat

              Als beginner trek ik serieus mijn plan met jpg.

              Die zijn zeker te bewerken in Photshop.

              Comment


              • #8
                Re: RAW formaat

                Oorspronkelijk geplaatst door mm
                een raw moet je eerst omzetten naar jpeg of tiff vooraleer je in photoshop ook maar iéts kan beginnen doen!
                Waar haal je dat vandaan

                Comment


                • #9
                  Re: RAW formaat

                  Oorspronkelijk geplaatst door mm
                  een raw moet je eerst omzetten naar jpeg of tiff vooraleer je in ...
                  Oorspronkelijk geplaatst door Tony smeT
                  Waar haal je dat vandaan
                  oké, tony, ik heb me misschien wat zwaar uitgedrukt, maar ...

                  een raw-conversie doe je toch met adoba camera raw?
                  tenzij je natuurlijk de camera-eigen instellingen aanhoudt,
                  in welk geval je (in mijn ogen) evengoed bij jpeg kunt blijven.
                  dat is mijn gedacht hé.

                  mm
                  ∏__|_ ∏__|_
                  "no rules, great shots"
                  Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                  Comment


                  • #10
                    Re: RAW formaat

                    Oorspronkelijk geplaatst door mm
                    een raw-conversie doe je toch met adoba camera raw?
                    tenzij je natuurlijk de camera-eigen instellingen aanhoudt,
                    in welk geval je (in mijn ogen) evengoed bij jpeg kunt blijven.
                    dat is mijn gedacht hé.
                    Dat eerste klopt wel maar dat wil helemaal niet zeggen dat je dan al als JPG of TIFF opgeslagen hebt. Het grote voordeel van RAW is dat als je wat voor bewerking dan ook doet in Photoshop, je nog steeds met 15 bits werkt i.p.v. 8. En als je denkt dat dat weinig uit maakt, moet je in beide gevallen je histogram eens bekijken. Of je het verschil later op je afdruk ook daadwerkelijk kunt zien hangt onder meer af van het aantal en de sterkte van de aanpassingen (levels, curves, saturation, ...) die je doet. Dit heeft dus niets te maken met al dan niet aanpassingen doen in ACR.

                    Comment


                    • #11
                      Re: RAW formaat

                      en zo leert een mens elke dag iets bij hé.
                      'k dacht dat crw-files enkel via de acr-interface waren te verwerken?

                      nu, eenmaal mijn raw-convesies met acr zijn gemaakt, kom ik er eigenlijk niet meer aan.
                      vroeger wel, toen ik nog enkel met jpeg werkte,
                      dan ging ik gauw nog eens wat doordrukken en tegenhouden bijvoorbeeld.
                      of veschillende versies combineren.

                      eigenlijk ook een vraagje:
                      hoe open ik mijn crw-files in photoshop cs2?
                      dus niet met de acr-interface?

                      mm
                      ∏__|_ ∏__|_
                      "no rules, great shots"
                      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                      Comment


                      • #12
                        Re: RAW formaat

                        Oorspronkelijk geplaatst door mm
                        'k dacht dat crw-files enkel via de acr-interface waren te verwerken?
                        In ACR doe je dingen als belichting, witbalans e.d.. Contrast en saturation kun je daar ook doen maar alleen voor het hele plaatje tegelijk en in een lineair gamma. Als je dan op OK klikt kom je pas in Photoshop waar je alle normale bewerkingen kunt doen, maar ook nog eens lokaal (m.b.v. maskers). Maar belangrijk is dat je nog steeds in een 15/16-bits omgeving werkt. Dat raak je pas kwijt als je naar 8-bits omschakelt (om op te slaan als JPG, bijvoorbeeld).

                        Oorspronkelijk geplaatst door mm
                        eigenlijk ook een vraagje:
                        hoe open ik mijn crw-files in photoshop cs2?
                        dus niet met de acr-interface?
                        Niet, tenzij je de raw-conversie eerst in een ander programma doet en inleest als bestand dat Photoshop aankan. Maar waarom zou je dat willen doen?

                        Comment


                        • #13
                          Re: RAW formaat

                          Soms heb ik de indruk dat Raw een beetje overroepen is !!
                          Zo kun je achteraf nog belichten zoals je wenst en van die onzinnige opmerkingen
                          Ja! Je kan "iets" meer met een RAw dan met een JPG foto.
                          Als je een foto moet gaan belichten op uw PC vraag ik mij af waarom je dan nog een fototoestel nodig hebt
                          Je kan de witbalans achteraf nog aanpassen
                          Waarom pas je ze niet aan in uw toestel ?

                          Als ik dat allemaal lees is het zelfs niet nodig om door de zoeker te kijken als je in RAW fotografeerd, gewoon uw toestel een beetje in de juiste richting houden, op uw buik hangen en op de knop duwen !!!
                          Want, je kan toch thuis croppen om de compo te bepalen, je kan toch thuis de belichting kiezen, je kan thuis de witbalans kiezen, je moet zelfs niet scherpstellen want je kan thuis verscherpen !!!
                          Misschien moeten ze nog een Raw converter uitvinden waar je uw diafragma nog thuis kan aanpassen.

                          Ok! ik overdrijf misschien een klein beetje. Maar als je alles goed doet in uw toestel zal je snel merken dat 80 van uw foto's in JPG mochten genomen worden !!
                          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: RAW formaat

                            Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
                            Maar belangrijk is dat je nog steeds in een 15/16-bits omgeving werkt.
                            Kan je mij eens uitleggen hoe je aan een 16 bit foto komt met een canon ?
                            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: RAW formaat

                              Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens
                              Kan je mij eens uitleggen hoe je aan een 16 bit foto komt met een canon ?
                              Waar zeg ik dat er een 16-bits-foto uit een Canon zou komen? Ik heb gezegd dat je met 15 bits en / of in een 15-bits-omgeving werkt. Dus van de oorspronkelijke 12 bits blijft alles behouden, wat bij omzetting naar 8-bits niet het geval is.

                              Comment

                              Working...
                              X