Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Studiowerk

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Studiowerk

    Ik vroeg mij af wie van jullie fotos trekt in studios met een (extra) belichting. Of er extra en speciale eisen zijn die jullie stellen daarvoor (belichting) vanaf jullie met digitaal beginnen. En wat de gemiddelde kennis hierover is. Gewoon om een ideetje te krijgen van mijn theorie van belichting eens in praktijk te kunnen brengen en te toetsen aan de mening van anderen.



  • #2
    Wanneer men werkt met een digitaal toestel dat manueel kan ingesteld worden en dat voorzien is van een flitskabelcontact kan men in principe op dezelfde manier werken met de flitslichtinstallatie als met een analoog toestel.Voor toestellen zoals de Nikon DX1 of Canon D-30 is dit zondermeer zo.Voor de Fuji S1 moet men een flitsschoenadaptertje gebruiken om de flitskabel aan te sluiten en vind ik ook de gevoeligheid van ISO 320 te hoog:met mijn lampen op de laagste stand en zo ver mogelijk van het onderwerp kom ik nog op diafragma 16.Te veel scherptediepte voor een KB portret.(voor een middenformaat met zwartwit film was mijn flitsinstallatie eerder aan de slappe kant).
    Voor de digitale toestellen met 1/2" CCD heb je een bijkomend probleem nl. de focus van die lenzen zijn zodanig kort en hebben een navenant diafragma(volledig gediafragmeerd op opening 8)
    Er is echter een oplossing waarbij zelfs de allereenvoudigste automaatjes kunnen gebruikt worden in de studio:gewoon met de instellampen of met andere kunstlichtlampen.
    Ik hoop dat dit al een deel beantwoord van je vraag,Jean-Luc.


    Jean-Luc

    http://pbase.com/jle56/

    Comment


    • #3
      Bedankt das al een heel goed antwoord. Het zijn zulke dingen die ik zoek.

      Comment


      • #4
        Hallo DDICE,

        Indien nodig gebruik ik de twee studioflitsers van mijn fotohandelaar/fotograaf.
        Hebben een slave-unit aan boord en kunnen dus "draadloos" gestuurd worden.
        Dat kan bv. door een aan de camera gekoppeld flits indirect te gebruiken.
        Een andere mogelijkheid is via het x-contact als dat aanwezig is (is aanwezig op E-10/E20).
        Ik zo eens een groepsfoto gemaakt van een 100-tal personen met extra groothoeklens.
        FL-40 op de camera als invulflits en een studioflitser links en rechts.
        Perfect resultaat ondanks de grote groep.
        Thuis werk ik vaak met de Metz 45CL-4 en sca-adâpter die er een slave-flits van maak. Ik zet er dan de Metz "flitsparaplu" op en dat geeft goede resultaten.
        Ook weer in combinatie met de Oly FL-40 flits.
        Een andere opstelling zijn twee halogeenlampen. Sommige camera's hebben het moeilijk met de witbalans voor deze lampen, maar de E-10/E-20 heeft hier geen moeite mee. Levert voor dichtbij-opnames zeer goede resultaten waarbij je toch de grootste diafragma-openeing (2.0) kan gebruiken voor geringe scherptediepte.

        Jaja

        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

        Comment


        • #5
          Jean-Luc, we gebruiken een G1 in onze studio en hebben zelfs op 50asa en F8 (max. bereikbaar met G1) het probleem van overbelichting, zelfs als de flitslampen op laagste kracht staan. Wat denk je van hetvolgende: een ND4 of ND8 filter voor de lens... zou toch moeten werken... of desnoods een polarisatiefilter gebruiken, die komt toch al overeen met een ND4 ongeveer... Ik heb het zelf nog niet getest...

          groeten,
          Wim

          Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

          Comment


          • #6
            Ik had al tests gedaan met een polarisatiefilter voor portretfoto's en men kan inderdaad ongeveer 2 stops verder open fotograferen.In de praktijk komt het er meestal niet van om hem te gebruiken:het maakt de zoeker een stuk donkerder en vermits ik heel dikwijls zelf wil kiezen welk oog ik scherp wil...
            Er moet aan gedraaid worden want te veel glans van het aangezicht wegnemen vermindert tevens de levendigheid en volume.Een portret nemen is bij mij iets meer dan scherpstellen en afdrukken:interactie en wachten op het beslissend moment en hierbij een minimum aan andere handelingen en beslommeringen.
            Een ND filter heb ik nooit gehad :in 99% van de gevallen heb ik te kampen met te weinig licht.
            Toch bedankt voor de suggesties;ik zal toch nog eens uitvoeriger proberen met een polafilter zodat ik voorbereid ben voor gevallen waar ik echt grote openingen moet gebruiken.

            Jean-Luc

            Jean-Luc

            http://pbase.com/jle56/

            Comment


            • #7
              Ik verkies ook een ND filter boven een polarisatie, maar voor die ongelofelijke weinige gevallen dat ge teveel licht hebt.

              Comment

              Working...
              X