Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De cultuur van het bekijken van een foto

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De cultuur van het bekijken van een foto

    Iets wat ik mij al een hele tijd afvraag:

    Het is bekend: als westerlingen bekijken wij een foto van links naar rechts, dit is ons eigen, zoals wij ook van links naar rechts schrijven.
    Dit heeft gevolgen bij de composities van foto's bv. bij portretten zien we dat dikwijls het linker gedeelte van het gelaat getoond wordt.

    In andere culturen bv. de Arabische schrijft men van rechts naar links. Een Arabisch boek begint zo ook op (voor ons) de laatste bladzijde. Ik heb ooit eens een Arabisch stripverhaal van Kuifje gezien en dat is net zo. Alleen kan ik mij niet herinneren of de beelden ook daadwerkelijk gespiegeld waren.
    Zouden deze mensen ook een foto van rechts naar links bekijken, zo ja dan zou dit ook verschillen opleveren in de composities ?

    Iemand een idee ?

    Groeten,
    Pascal
    Saluti,

    Pascal

  • #2
    Leuke anekdote Pascal! Ik zal er eens op letten! Zelf denk ik niet zo te fotograferen en te kijken, maar ja, mischien onbewust toch? Je zou het op mijn site moeten kunnen zien...
    Mischien een idee om op PBASE eens te kijken van Japanners, die ook van links naar rechts schrijven, wie weet?

    mvg

    Menno
    Menno-E1/E20P/C5050z/E100RS

    Comment


    • #3
      Originally posted by Menno
      Mischien een idee om op PBASE eens te kijken van Japanners, die ook van links naar rechts schrijven, wie weet?
      Eh, Japanners schrijven van boven naar beneden én van rechts naar links. Ik kan me inderdaad voorstellen dat het uitmaakt voor fotocomposities. Dit vormt daarentegen wel een goed motief om van de gebaande paden af te wijken en er niet op te letten, maar gewoon een mooie foto te maken, ongeacht of ie van links naar rechts of andersom wordt "gelezen".

      Jacki
      Meer foto's op Mukblog

      Comment


      • #4
        Pascal,

        Wat ik wel weet is dat de jappanners b v met een handzaag met de tanden naar je toe, en wij met de tanden van ons af zagen!! Jacki ik ben het met je eens dat het zo zou moeten,wel al van tevoren weet ik dat de achterkant van de foto niet belangrijk is? Maar hoe en waar ik begin om een foto te bekijken, weet ik na het bekijken ook niet meer

        mvg Ad

        Nieuw album Majdanek klik op all galleries
        http://www.pbase.com/adman/floriade_2002

        Olympus E- 10 slr
        TCON-14B Tele Converter E 10 / E 20p 200mm
        MCON-35 Macrolens E 10 / E 20p 35mm
        B-10 LPB Battery pack E 10 / E 20p 4200 Mah
        Olympus 1400XL Metz 54 MZ 3
        Cullmann 3090
        Lowepro TLZ 2 topload

        Comment


        • #5
          Onze ogen zijn inderdaad getraind om van links naar rechts te kijken! Neem eens een foto met veel diepte, mooi opgebouwd van links naar rechts. Bekijk hem goed en spiegel eens. Je krijgt minder vat op de diepte! Dit gegeven kan je dus gebruiken om meer diepte te suggereren in je foto, voor westerlingen althans.
          fredje

          Comment


          • #6
            Als ik een mooie vrouw tegen kom bekijk ik haar niet van links naar rechts. En ja, ik kan lezen.
            Nu jullie weer.
            Jos
            http://www.jos-echelpoels.smugmug.com

            Comment


            • #7
              LOL !

              ... hangt er natuurlijk van af waar JOUW vrouw op dat moment loopt !
              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
              Si non, on devient bonbon
              Et les gens nous mangent !"

              Comment


              • #8
                Wel Igoforit, maar als je nu eens twee mooie vrouwen tegenkomt op net hetzelfde moment, de ene links en de andere rechts in beeld! Dat gaat ge toch eens moeten testen hoor.
                fredje.

                Comment


                • #9
                  linkeroog - linkervrouw
                  rechteroog - rechtervrouw

                  van boven naar onder en terug naar boven

                  Canon 650D + Canon 18-55 IS-II + Tamron 18-200 + Canon Nifty Fifty + Metz Mecablitz 36 C-2 + Tripod

                  Comment


                  • #10
                    Ik pas!
                    fredje

                    Comment

                    Working...
                    X