Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 135 2.0 DC

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 135 2.0 DC

    Beste mede-digitaaltjes,

    Heb onlangs een Nikon Defocus Control kunnen kopen. Echter heb wel wat problemen om de juiste toepassing te vinden met die aparte diafragmaring. Heeft iemand ervaringen met die lens of gehad ? en kan mij hier op weg helpen ?

    Dank bij voorbaat voor jullie medewerking.
    Dirre - dirkcatteeuw@telenet.be
    ----------------------------------------------
    Nikon-spul en een beetje glas in een Tamrac zakske

  • #2
    Re: Nikon 135 2.0 DC

    Gefeliciteerd met deze prachtige maar moeilijke lens!
    Om te beginnen moet je de lens callibreren, want de 0 stand op de instelring geeft niet bij alle lenzen/camera combinaties de allerbeste scherpte.
    Eigenlijk pas je dus op de lens de front of backfocus aan.
    Daarna kan het spelen beginnen, waarbij je er rekening mee moet houden dat als je buiten de aangegeven waarden gaat je een prachtig soft-focus effect kunt krijgen.
    Daarbij moet ik opmerken dat ik de lens voor DC gebruik op een body met crop 1.5 aan de lange kant vind. DC gebruik ik voornamelijk (en dat is niet al te vaak) op de Kodak 14n. Verder is het natuurlijk ook een haarscherpe 135x1.5=200mm (2.0!!!) op andere digitale bodies.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 135 2.0 DC

      Nog iemand ervaringen ?
      Dirre - dirkcatteeuw@telenet.be
      ----------------------------------------------
      Nikon-spul en een beetje glas in een Tamrac zakske

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 135 2.0 DC

        Jij ondertussen?
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 135 2.0 DC

          Ikzelf heb deze lens ook in mijn bezit gehad, evenals de 105 f2 DC gewoon een prachtlens , maar wel een lens waar je zelf ervaring moet mee opdoen, wil je de functie van de defocus control leren kennen, jammer genoeg heb ik deze weg gedaan, anders had ik nu op digitaal een 200mm f2, jij mag nog van geluk spreken dat je deze lens op een digitaal toestel kan leren kennen, want ikzelf heb ze alleen gebruikt op een F4 en een F5 analoog toestel, en moest dus telkens terug wachten tot na de ontwikkeling om het opgenomen resultaat de zien, digitaal kan dat omzeggens meteen, maar de effectwerking van de DC zal ook met een factor 1,5 minder zijn.
          Het is inderdaad geen makkelijke lens om te gebruiken, door de zoeker kan je het resultaat ook moeilijk inschatten, en wil je de DC functie gebruiken, dan stel je het best manueel scherp.
          Ik heb deze lens verkocht omdat ik 135mm als portretlens wat aan de lange kant vond, op digitaal kan je deze lens wel een andere functie geven, want dan is 200mm zeker te lang als portretlens, maar zelfs op f2 is deze lens VLIJMSCHERP
          Ikzelf zou deze lens (zeker met het digitale van nu crop 1,5) momenteel liever zien verschijnen met dezelfde optiek maar in de plaats van DC, met AFS,en mischien ook VR.
          Eerlijk gezegd vond ik de DC functie wat overbodig, daar deze lens reeds zulke goede resultaten geeft met wijd open diafragma, 135mm F2 is reeds zo beperkt in scherptediepte, dat ik het niet nodig vind om dan ook nog eens dat scherpstelveld te kunnen verleggen, ikzelf heb ze dan ook voor 95% gebruikt met de DC op stand 0.
          Maar ik blijf erbij NU EN OP DIGITAAL zal het waarschijnlijk een prachtlens zijn, maar geen portretlens ,
          Bv. de ideale lens voor bepaalde zaalsporten, waar je veel lichtsterkte kan gebruiken

          Hier ook nog een oordeel: http://www.imagepower.de/IMAGES/imgE...NT/D_AF135.htm
          Last edited by Guest42; 28 mei 2006, 11:01.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 135 2.0 DC

            Bedankt voor de uitvoerige reacties van zowel Spanjaart als Demeyer
            Dirre - dirkcatteeuw@telenet.be
            ----------------------------------------------
            Nikon-spul en een beetje glas in een Tamrac zakske

            Comment

            Working...
            X