Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrolens ook geschikt voor portretten ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macrolens ook geschikt voor portretten ?

    ik ben op zoek naar een haarscherpe lens voor portretfotografie - buiten, studio en kerk - en m'n uiteindelijke keus zou de Tamron SP AF 90 mm F/2.8 DI Macro 2.8 1:1 zijn. Nu is m'n vraag of zo'n macrolens geschikt is voor portretfotografie ? Voordeel bij deze lens is dat ik ze ook kan gebruiken voor productfotografie ( meestal juwelen ) ik zou niet "groter" gaan dan 90 mm wegens plaatsgebrek binnenshuis. ( afstand tot onderwerp )

    Als tweede keus is er de Nikor 24-120 VR , voor de wijd/telezoom en de VR-funktie ! maar gaat dit objectief even scherp zijn als de macro ? en kan je hiermee juwelen beeldvullend fotograferen ?

    graag jullie ervaringen !
    groetjes, Bobke
    ________________________

  • #2
    Re: Macrolens ook geschikt voor portretten ?

    Ik gebruik een 150 macro, wijd open héél scherp, leuk voor portretten bij minder goeie omstandigheden waar tele nodig is (gebruik ze dus op huwelijken in de kerk wel veel) Ik fotografeer ook soms juwelen en ik vind 150 ideaal daarvoor, ik werk nu eenmaal graag heel close up, zo'n ring of een oorbel is meestal toch maar klein hé, je moet zien dat er nog plaats is voor licht te zetten. Ik weet ook niet als jij zo naar snelheid kijkt, is ook niet persé nodig bij portret maar de 150 is wel snel! Het nadeel is dat 150 lang is voor buiten gewone portretten te maken, maar zelfs 90 vind ik te lang daarvoor..

    Comment


    • #3
      Re: Macrolens ook geschikt voor portretten ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Rockin_Bobke
      ik ben op zoek naar een haarscherpe lens voor portretfotografie - buiten, studio en kerk - en m'n uiteindelijke keus zou de Tamron SP AF 90 mm F/2.8 DI Macro 2.8 1:1 zijn. Nu is m'n vraag of zo'n macrolens geschikt is voor portretfotografie ? Voordeel bij deze lens is dat ik ze ook kan gebruiken voor productfotografie ( meestal juwelen ) ik zou niet "groter" gaan dan 90 mm wegens plaatsgebrek binnenshuis. ( afstand tot onderwerp )

      Als tweede keus is er de Nikor 24-120 VR , voor de wijd/telezoom en de VR-funktie ! maar gaat dit objectief even scherp zijn als de macro ? en kan je hiermee juwelen beeldvullend fotograferen ?

      graag jullie ervaringen !
      Je kunt ook de nieuwe Nikon 105mm F2.8 AFS VR overwegen. Prima lens.

      Comment


      • #4
        Re: Macrolens ook geschikt voor portretten ?

        Ik gebruik ook voor portretten de Sigma 105 2.8 EX macro en dat gaat uitstekend
        fotosite

        Comment


        • #5
          Re: Macrolens ook geschikt voor portretten ?

          Die tamron is heel geschrikt voor portretten met zijn 2.8
          Olympus Om-d e-M1 Mark II, M.Zuiko Pro 12-40 F/2.8, M.Zuiko Pro 40-150 F/2.8, 1.4 converter, M.Zuiko 60mm F/2.8 macro

          Comment


          • #6
            Re: Macrolens ook geschikt voor portretten ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Rockin_Bobke
            Nu is m'n vraag of zo'n macrolens geschikt is voor portretfotografie ?

            graag jullie ervaringen !
            Ik gebruik zowel een 50/2.8 (Sigma) als een 100/2.8 (Minolta) Macrolens voor portretten.
            Voordeel: haarscherp, ook bij open diafragma. Kan soms een nadeel zijn: ook alle schoonheidsfoutjes (rimpeltjes, pukkeltjes, enz.) worden feilloos opgetekend. Niet iedereen is daar blij om, zodat postprocessen soms nodig is
            Nadeel: AF snelheid. Meestal minder kritisch bij statische modellen, maar kan poblemen geven bij rondspringende kinderen. Focuslimiter vermijdt dat lens te lang blijft zoeken.

            In praktijk is de 100/2.8 Macro mijn standaard lens voor portretten. Met de in-body AS van de KM7D is die gelijk gestabiliseerd :-))

            De Tamron SP AF 90 mm F/2.8 DI heeft een hele goede reputatie.

            Paul
            BD0776BE - Rari Minoltas in gurgite vasto

            Comment


            • #7
              Re: Macrolens ook geschikt voor portretten ?

              Oorspronkelijk geplaatst door elsan
              Ik gebruik ook voor portretten de Sigma 105 2.8 EX macro en dat gaat uitstekend
              Niet aan twijfelen,prachtige lens.
              'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

              Comment


              • #8
                Re: Macrolens ook geschikt voor portretten ?

                De voorgestelde Tamron 90/2.8 zal perfect uw noden invullen. Zeer goede optiek voor beide toepassingen en interessant brandpunt.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • #9
                  Re: Macrolens ook geschikt voor portretten ?

                  Zojuist een tweede hands Nikkor 60mm Micro f/2.8 gekocht.
                  Geweldig voor portretten en macro!

                  Ivo

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macrolens ook geschikt voor portretten ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door IvdP
                    Zojuist een tweede hands Nikkor 60mm Micro f/2.8 gekocht.
                    Geweldig voor portretten en macro!

                    Ivo
                    Dit is inderdaad een absolute topper! Eén van de scherpste lenzen ooit gemaakt door Nikon.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macrolens ook geschikt voor portretten ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T
                      Ik gebruik een 150 macro, wijd open héél scherp, leuk voor portretten bij minder goeie omstandigheden waar tele nodig is (gebruik ze dus op huwelijken in de kerk wel veel) Ik fotografeer ook soms juwelen en ik vind 150 ideaal daarvoor, ik werk nu eenmaal graag heel close up, zo'n ring of een oorbel is meestal toch maar klein hé, je moet zien dat er nog plaats is voor licht te zetten. Ik weet ook niet als jij zo naar snelheid kijkt, is ook niet persé nodig bij portret maar de 150 is wel snel! Het nadeel is dat 150 lang is voor buiten gewone portretten te maken, maar zelfs 90 vind ik te lang daarvoor..
                      Hoi Maarten, kan je het merk van de 150 macro die je gebruikt nog vermelden. Op je website staan een aantal mooei close-ups.
                      Greetz,
                      PhvB

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macrolens ook geschikt voor portretten ?

                        @ iedereen : bedankt voor de leerrijke reakties
                        heb nog 1 vraagje : is er toevallig iemand uit de buurt van Waregem die een 90 of 105 macro heeft ? zou er eens foto's willen van zien
                        groetjes, Bobke
                        ________________________

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macrolens ook geschikt voor portretten ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door PhvB
                          Hoi Maarten, kan je het merk van de 150 macro die je gebruikt nog vermelden. Op je website staan een aantal mooei close-ups.
                          Greetz,
                          PhvB
                          Sigma thx

                          Comment

                          Working...
                          X