Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotomateriaal & douane?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotomateriaal & douane?

    vraagje...
    Ik moet binnenkort een fotoshoot gaan in in Roemenië. Dit zal de eerste keer zijn dat ik mijn fotomateriaal meeneem op't vliegtuig.
    Moeten daar speciale dingen voor gebeuren? Inklaren bij de douane? Moet dat materiaal aangegeven worden om te vermijden dat er gedacht wordt dat ik die lenzen ed in Roemenië gekocht zou hebben? Kwestie van geen uitvoerrechten te moeten betalen om bij terugkeer naar België.
    Of zijn de aankoopfacturen voldoende? Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

    Mvg,

    Wally
    www.YourConcertShots.com

  • #2
    Re: Fotomateriaal & douane?

    Kopie van de facturen moet voldoende zijn.

    Comment


    • #3
      Re: Fotomateriaal & douane?

      Voor een amateurcamera zou ik me niet druk maken, maar voor echt professionele apparatuur moet je vaak een tijdelijke invoervergunning aanvragen. Binnen de EU hoeft dat niet, maar men mag blijkbaar wel van je eisen dat je aantoont wat de herkomst van de spullen is. Ik heb geen informatie over de nederlandse douane, maar onlangs kreeg ik wel info van de Franse Ambasade, waarin ook het een en ander over zo'n tijdelijke invoervergunning staat vermeld. Afgezien van het adres zal de procedure voor andere landen min of meer hetzelfde zijn. De ambasade van het desbetreffende land kan je vast meer vertellen.

      Groeten, Miriam



      Invoer van materiaal
      Binnen de EU is er vrij verkeer voor journalisten en hun materiaal.
      Journalisten die uit landen komen van buiten de EU moeten eerst een tijdelijke invoervergunning aanvragen voor het materiaal. Of het nu om materiaal voor radio-televisie gaat of voor pers en fotografie. Deze aanvraag kan gericht worden aan de douane autoriteiten in de plaats, haven of op het vliegveld waar het materiaal de EU (geen transito) binnen komt.

      Vereenvoudigde aanvraag voor een tijdelijke invoervergunning (zogenaamd “Bona Fide” ).
      Het is beter deze aanvraag te doen met de hulp van de ambassade van het land van oorsprong. De formaliteiten zijn eenvoudig en kunnen door de journalist zelf worden uitgevoerd. Het duurt ongeveer een week.
      Afhankelijk van het vliegveld of de haven van aankomst moet u zich richten tot:
      Direction régionale des douanes de Roissy en France
      Service de la réglementation
      Tél. : 33 1 48 62 62 88
      Fax : 33 1 48 62 66 85

      Direction régionale des douanes de Marseille
      Service de la réglementation
      Tél. : 33 4 91 14 15 08
      Fax : 33 4 91 56 26 60

      Het is beter een schriftelijke aanvraag in te dienen waarop u de volgende informatie vermeldt:
      • de firmanaam van de aanvrager,
      • de aard van de opnames (geluidopnames, filmopnames,...),
      • de duur van het verblijf (datum en uur van aankomst en vertrek vermelden en vluchtnummer),
      • type materiaal : type, merk, serienummer en pro-forma waarde van elke uitrusting (de lijst kan niet meer worden gewijzigd na het deponeren),
      • de gegevens van een correspondent in Frankrijk (de ambassade bijvoorbeeld).


      De directie van de douane zal een tijdelijke invoervergunning verlenen (normale termijn: een week) Bij aankomst moeten de journalisten zich bij de douane van het vliegveld melden met deze vergunning, hun materiaal en een gedetailleerde lijst in twee exemplaren voor verificatie en visa. Een exemplaar van de lijst is bestemd voor de journalisten en het andere exemplaar wordt door de douane gehouden voor verificatie bij het vertrek.

      Comment


      • #4
        Re: Fotomateriaal & douane?

        Bedankt allen.

        Ik denk dat ik inderdaad maar eens ga checken met de ambassade van Roemenië. Dat gaat 't veiligste zijn.

        Wally
        Yourconcertshots.com
        www.YourConcertShots.com

        Comment

        Working...
        X