Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginner met vragen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beginner met vragen

    Ik ben een beginner die de Nikon D200 met volgende lenzen bezit;( Na wekenlange vergelijkingen tussen Canon 30D en de Nikon D200).
    - Tamron AF180/3.5 DI LD IF Macro
    - Sigma 70-200/2.8 EX DG APO HSM
    - Sigma 50-500 F4 6.3 EX DG HSM APO ( met uitbreiding naar 200-1000)
    - CP filter FF CP 11 CPL
    - Uv Filter FF CP 11 NC
    - Flitser SB 800
    Is dit een goede combinatie?
    Welke kanten kan ik hiermee uit?
    Wil zo uitgebreid mogelijk fotograferen.
    Ben wel een groentje en heb mij via dit forum ingelicht over mijn toch wel
    dure aankoop.
    nu, ik ben van het principe, dure koop is goede koop.
    Heb ik mij miskocht en had ik beter de Canon genomen of is het een goede keuze?
    Greetz,
    Dirk
    Johnneke, D200, Bigma 50-500, Nikkor 18/70,Tamron 180/3.5 macro, SB800 flitserke en nogh wa filterkes allemaal in een Lowepro draagtaske

  • #2
    Re: Beginner met vragen

    Das ineens een smak materiaal om mee te beginnen. Aan het materiaal zal het dus niet liggen als de foto's niet lukken. Tijd om er effectief ook mee aan de slag te gaan. Gewoon doen ipv forums lezen, nu!

    Smt.
    Nikon met enkele bijhorende vensters (op de wereld) Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Beginner met vragen

      Ehm, ik kan mij vergissen, maar volgens mij is uw grootste 'groothoek' momenteel 75mm (50x1.5) en ik denk dat je daar dus wel het een en ander mist, ik ken niet zo veel van Nikon, maar hebben die niet nog een of ander goed 17-35 2.8 lensje ofzo? En dan eventueel nog een 12-24 erbij en je kunt echt alle kanten uit (wou dat ik zo'n beginbudget had )

      Groeten,
      Koen
      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

      Comment


      • #4
        Re: Beginner met vragen

        Ge hebt u goed ingespannen
        Je mist idd groothoek en een meer algemeen bereik. Persoonlijk echt ik ook minder belang aan groothoek, maar soms kun je er niet vantussen. Een landschapje, een gebouw, familiefoto's, feestje,... Met 70mm en de cropfactor van de camera erbij heb je op het ogenblik alleen tele. Persoonlijk zou ik dit aanvullen met de Sigma 24-70 2.8 EX.
        En als er dan nog centen over zijn een tokina 12.24 PRO. Dan heb je de hele range aan goede lichtsterke objectieven.
        Belangrijkste nu is je aankoop in praktijk laten renderen. Het zal niet in één, twee drie lukken met dit materiaal, je zult wat tijd moeten investeren Vooral de 50-500 is een eigenzinnige dame : je kan er veel van gedaan krijgen maar je moet weten hoe je ze moet aanpakken
        fotosite

        Comment


        • #5
          Re: Beginner met vragen

          Je zegt zelf "ik ben een groentje", maar je bezit dan toch wel zelfvertrouwen genoeg om deze aankoop te doen, maar nu kom je vragen of je een goede aankoop deed. Ik vind dit een rare en erg onlogische manier van werken, maar gelukkig zijn we allemaal verschillend.

          Wat me opvalt, je kiest voor Nikon, erg degelijk maar qua optiek ga je dan toch voor merken als Sigma en Tamron ? Kiest zelfs voor een 2X extender op de Bigma ???

          Nu even mijn mening:

          - D200 kan je niet aan misdoen degelijk toestel van "de grote merken" dus alles OK.

          Wat je mist is "groothoek" want 70mm met een crop van 1,5 is de beeldhoek van een 105 mm het bereik dat het meest gebruikt wordt heb je niet in huis!

          De Tamron 180mm Macro zal wel voldoen maar heb je voldoende ervaring om je aan Macrofotografie te wagen ? Dit is wel een erg moeilijke tak van de fotografie.

          De Sigma 70-200 mm is ook een lens die zijn sporen heeft verdiend en is momenteel de enige lens waar je echt gebruik gaat van maken IMHO.

          De Bigma 50-500 is een compromis, voor mij een zwaar compromis want je eindigt met F6.3 wat tegen de grens van een werkbare autofocus is, de 2X extender is voor mij part onbruikbaar, wegens teveel lichtverlies en teveel kwaliteitsverlies, vergeet niet dat een verlenging van je brandpunt ook een verhoging van je sluitersnelheid vraagt om bewegingsonscherpte uit te sluiten . Je belichting gaat op den duur niet meer mogelijk zijn door deze vereisten inzake snelheid en lichtsterkte .

          Nu je alles in huis hebt moet je starten met ervaring op te doen, als je al wat ervaring had voor de aankoop zou je meer de mogelijkeden en beperkingen van de optiek kunne inschatten, en waarschijnlijk had je dan andere optiek gekozen.

          MVG, Jeff
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Re: Beginner met vragen

            De Bigma 50-500 is een compromis, voor mij een zwaar compromis want je eindigt met F6.3 wat tegen de grens van een werkbare autofocus is
            Hier had ik graag eens wat meer uitleg bij gehad ?
            fotosite

            Comment


            • #7
              Re: Beginner met vragen

              Oorspronkelijk geplaatst door elsan
              Hier had ik graag eens wat meer uitleg bij gehad ?

              De werkbare autofocus is bij mijn weten F 5.6 voor de APS sized camera's en F8 voor de Profbody's, ik spreek hier wel van Canon body's.

              Maar misschien door de D200 het beter? Dat weet ik niet .


              MVg, Jeff
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

              Comment


              • #8
                Re: Beginner met vragen

                Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
                De werkbare autofocus is bij mijn weten F 5.6 voor de APS sized camera's en F8 voor de Profbody's, ik spreek hier wel van Canon body's.

                Maar misschien door de D200 het beter? Dat weet ik niet .


                MVg, Jeff
                Wat bedoel je eigenlijk met werkbare autofocus ? Da's eigenlijk mijn vraag. Ik snap niet zo goed waar je naartoe wilt. Dat ze minder lichtsterk is weten we allemaal, dat ze door de F6.3 niet werkt met de EX convectors weet ik ook ( al werkt ze dan weer wel met een Tamron converter). Maar ik snap gewoon niet waar je naartoe wil met werkbare AF.
                fotosite

                Comment


                • #9
                  Re: Beginner met vragen

                  Hij bedoelt dat APS camera's AF behouden tot f5.6 en Probody's tot F8
                  Daarboven krijg je MF
                  bij sommige lenzen heeft sigma het voor elkaar gekregen dat er f5.6 ipv 6.3 wordt doorgegeven naar de cam waardoor je toch nog AF behoud
                  [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beginner met vragen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat
                    Hij bedoelt dat APS camera's AF behouden tot f5.6 en Probody's tot F8
                    Daarboven krijg je MF
                    bij sommige lenzen heeft sigma het voor elkaar gekregen dat er f5.6 ipv 6.3 wordt doorgegeven naar de cam waardoor je toch nog AF behoud
                    Ik geloof dat ik begin te snappen wat je bedoelt ('t is maandag hoor). Een lens die op haar wijdste opening en op haar grootste brandpuntafstand een waarde heeft boven de F5.6 autofocust normaal niet meer, is het dat ? Nu dan heeft Sigma hier wel "a hell of a job" gedaan met de 50-500. Ik doe daar regelmatig paardesport en atletiek mee (normaal ergen tss f6.3 en F8) en ik moet zeggen : ze autofocust zeer snel.
                    fotosite

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beginner met vragen

                      Oorspronkelijk geplaatst door elsan
                      Ik geloof dat ik begin te snappen wat je bedoelt ('t is maandag hoor). Een lens die op haar wijdste opening en op haar grootste brandpuntafstand een waarde heeft boven de F5.6 autofocust normaal niet meer, is het dat ? Nu dan heeft Sigma hier wel "a hell of a job" gedaan met de 50-500. Ik doe daar regelmatig paardesport en atletiek mee (normaal ergen tss f6.3 en F8) en ik moet zeggen : ze autofocust zeer snel.
                      Alé omdat het maandag is

                      Ze bedoelen het volgende, op 500mm heb je F5.6, met een teleconverter heb je dan, in dit geval 2x -> 5.6 x 2 = F11, op een aps-sized body heb je geen autofocus meer in die situatie. Dus het gaat enkel over het feit wanneer er een TC tussen geplaatst is.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beginner met vragen

                        Wel het enige dat nog ontbreekt is een Nikor 18-200 VR en dan heb ook flink wat breedhoek(niet extreem).
                        Je zal zijn dat je dan een boel van de andere lenzen thuis zult laten.

                        Hubert
                        Hubert

                        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beginner met vragen

                          Beste Digipics 357,

                          Bedant voor jou vakkundige uitleg.
                          Wat bedoel je met een andere optiek waarvoor men zou moeten kiezen?
                          Wat is een goede groothoekoptiek voor deze D200?
                          Geef me eens wat goede tips aub?
                          Johnneke, D200, Bigma 50-500, Nikkor 18/70,Tamron 180/3.5 macro, SB800 flitserke en nogh wa filterkes allemaal in een Lowepro draagtaske

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beginner met vragen

                            En al de andere reactie, natuurlijk ook bedankt.
                            Alle info over een goede groothoek zijn welkom.
                            Johnneke, D200, Bigma 50-500, Nikkor 18/70,Tamron 180/3.5 macro, SB800 flitserke en nogh wa filterkes allemaal in een Lowepro draagtaske

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beginner met vragen

                              In mijn ogen heb je wel héél goede optiek gekocht, van de 50-500 heb ik geen oordeel want daar heb ik nog niet mee gewerkt... koop je gewoon nog een sigma 24-70 2.8 of een andere groothoek en ga aan de slag... misschien nog een lichtsterke prime van 50mm maar ja zo blijf je bezig... goh een macroflits

                              Comment

                              Working...
                              X