Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

waarom apparatuur voorop??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • waarom apparatuur voorop??

    kwam zomaar in mij op:

    waarom staat in in een forum over digitale fotografie de apparatuur voorop terwijl door de regels heen best is te lezen dat de fotograaf eerder tussen de oren zit als onder de knop?

    (wellicht is dit eerder aan de orde gwesst maar niet zo makkelijk terug te zoeken hè)

    als de focus wordt omgedraaid zouden newbie's vragen kunnen stellen als: waar zal ik mee beginnen ipv welk apparaat te kiezen.

    maar ach ik ben te filosofisch......
    het is helemaal niet zeker of jij wel ziet wat ik zie.
    Telecaster weblog
    km5D, sigma 70-200 2.8 ex dg apo, 50mm 1.4 en nog zo'n kitlens

  • #2
    Re: waarom apparatuur voorop??

    Oorspronkelijk geplaatst door TeleCaster
    waarom staat in in een forum over digitale fotografie de apparatuur voorop terwijl door de regels heen best is te lezen dat de fotograaf eerder tussen de oren zit als onder de knop?
    Mogelijk antwoord: omdat er veel mensen zijn die wel een dure camera kunnen betalen, maar niet in staat zijn daar een fatsoenlijke foto mee te maken. Ze gaan dan lekker kletsen over de vermeende kwaliteit van 'hun' merk en omdat ze geen bal verstand hebben van fotografie kunnen ze net doen alsof een ander merk niet goed is.

    Het is maar een gedachte ...

    Groeten, Miriam

    Comment


    • #3
      Re: waarom apparatuur voorop??

      Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
      Mogelijk antwoord: omdat er veel mensen zijn die wel een dure camera kunnen betalen, maar niet in staat zijn daar een fatsoenlijke foto mee te maken. Ze gaan dan lekker kletsen over de vermeende kwaliteit van 'hun' merk en omdat ze geen bal verstand hebben van fotografie kunnen ze net doen alsof een ander merk niet goed is.

      Het is maar een gedachte ...

      Groeten, Miriam
      dát, snap ik

      maar wat vanuit de forum gedachte geredeneerd?
      het is helemaal niet zeker of jij wel ziet wat ik zie.
      Telecaster weblog
      km5D, sigma 70-200 2.8 ex dg apo, 50mm 1.4 en nog zo'n kitlens

      Comment


      • #4
        Re: waarom apparatuur voorop??

        volgens mij omdat je met een goed toestel wel slechte foto's kan maken, maar met een slecht toestel geen goede foto's kan maken

        Met vriendelijke groeten
        Joeri

        Comment


        • #5
          Re: waarom apparatuur voorop??

          Oorspronkelijk geplaatst door Joerig1970
          volgens mij omdat je met een goed toestel wel slechte foto's kan maken, maar met een slecht toestel geen goede foto's kan maken
          dat vind ik wel een goeie hoor, effe onthouden!!.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: waarom apparatuur voorop??

            De evolutie:
            1 je koopt een camera
            2 je koopt een lens
            3 je koopt wat accessoires
            4 je maakt een beginnende foto en vraag hoe hij beter kan (fotodiscussie)
            5 uiteindelijk wordt het beter (fotodiscussie extra)
            6 of je kan fotoschool lopen om beter te worden)
            7 natuurlijk moet je de foto's wat bewerken
            8 daarbij kun je vragen hebben over de software
            9 of over andere fotografie geralateerde zaken
            10 tips & triks hoe je zoiets aanpakt zijn altijd welkom

            Uiteindelijk kun je goede foto's maken en wil je die met de anderen delen (showcase)
            Afhankelijk van je onderwerp kies je dan het betreffende forumonderdeel.

            Je kunt nog wat babellen met je forumgenoten over fotografie of koetjes en kalfjes.
            Je gaat een mee op shootingday of spreek ergens anders af (waarheen vandaag).
            Je wordt graag eens uitgedaagd (challenge)

            En als uiteindelijk je beslist om een nieuwe camera aan te schaffen kun je de oude te koop aan bieden, of misschien zoek je iets specifiek aan te kopen. (koop en verkoop)

            Greetz
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

            Comment


            • #7
              Re: waarom apparatuur voorop??

              Oorspronkelijk geplaatst door Joerig1970
              volgens mij omdat je met een goed toestel wel slechte foto's kan maken, maar met een slecht toestel geen goede foto's kan maken
              Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Je kunt hooguit zeggen dat de spullen hier voorop staan omdat veel mensen DENKEN dat je met een slecht toestel geen goede foto's kunt maken.

              Groeten, Miriam

              Comment


              • #8
                Re: waarom apparatuur voorop??

                Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
                Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Je kunt hooguit zeggen dat de spullen hier voorop staan omdat veel mensen DENKEN dat je met een slecht toestel geen goede foto's kunt maken.

                Groeten, Miriam

                volkomen mee eens. Kijk maar eens wat er reeds heel lang geleden, met toestellen die vandaag de winkelrekken niet zouden halen reeds gemaakt is, en daarbij nog zonder photoshop.
                Cartier breson, Weston,....

                Comment


                • #9
                  Re: waarom apparatuur voorop??

                  ik denk dat de meesten gewoon de grenzen niet aanvaarden.

                  uiteindelijk kan je oneindig veel foto's maken met een 350D/D50 en een 50mm
                  een goeie fotograaf kan met 80% van die foto's naar showcase gaan en vele oh's en ah's krijgen.

                  alleen denken we zo niet, vermoed ik. we willen steeds specialer doen.. en dan kom je automatisch bij (semi)prof toestellen en dure lenzen.
                  foto als spiegel of als venster?

                  Comment


                  • #10
                    Re: waarom apparatuur voorop??

                    Belgiumdigital is ontstaan in een periode waar er een nieuwe technologie beschikbaar werd voor fotografen, de digitale fototoestellen. In die periode was het dan ook niet onlogisch dat er heel wat gesproken -of gediscussieerd- werd over de techniek van deze camera's. Zonder een polemiek te willen opstarten, zal het voor iedereen duidelijk zijn dat er de laatste jaren een hele weg is afgelegd waarbij de eerste camera's nog héél wat tekortkomingen hadden in vergelijking met de analoge tegenhangers.
                    Vandaag zijn die verschillen erg miniem geworden en weten we dat analoge fotografie op de achtergrond aan het verdwijnen is. Ook de verschillen tussen verschillende camera's binnen eenzelfde categorie zijn vrijwel onzichtbaar geworden. Er is dus een tijd geweest dat "Camera's" zowat het belangrijkste onderdeel was op de BD-forums.

                    Het belang van de positie van een (sub-)forum binnen het forumoverzicht mag je ook niet overschatten. Voor het overzicht is zoveel mogelijk rekening gehouden met een alfabetische schikking tenzij dit qua structuur niet aangewezen was. Voor iemand die zich enkel interesseerd in bijvoorbeeld de Shooting Days, zal dit voor hem of haar het belangrijkste forum zijn.
                    Een tijdje geleden zijn we overgestapt naar nieuwe forumsoftware en hebben we een aantal nieuwe forums aangemaakt. Er is bij die overstap ook rekening gehouden met de oude forumindeling zodat iedereen er zich nog zou thuisvoelen. Die indeling was zuiver alfabetisch waardoor het "Algemeen" forum op de eerste plaats stond, maar die is nu ondergebracht in de sectie "Overige forums". Hoe de layout er uitzag in 2002 zie je hier.

                    Niet te zwaar tillen aan de volgorde van de forums dus.
                    Hombre

                    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                    Comment


                    • #11
                      Re: waarom apparatuur voorop??

                      Tja, ik val ongetwijfeld in de categorie mensen met wel een leuke camera maar waar nog niet echt wat uit komt. Nietemin beleef ik minstens net zoveel lol aan m'n spullen als iemand die zulke mooie platen schiet dat ze in tijdschriften belanden... Dus ik zou de vraag terug willen ketsen: Moet je persé topfotograaf zijn om een wat beter toestel te "mogen" hebben?

                      Comment


                      • #12
                        Re: waarom apparatuur voorop??

                        Oorspronkelijk geplaatst door antoinette
                        Dus ik zou de vraag terug willen ketsen: Moet je persé topfotograaf zijn om een wat beter toestel te "mogen" hebben?
                        Je moet naar al dat geleuter hier niet luisteren, koop gewoon waar je zin in hebt, en wat je kunt betalen. Zolang je er plezier aan beleeft, wat toch het belangrijkste is.

                        Comment


                        • #13
                          Re: waarom apparatuur voorop??

                          Oorspronkelijk geplaatst door TeleCaster
                          als de focus wordt omgedraaid zouden newbie's vragen kunnen stellen als: waar zal ik mee beginnen ipv welk apparaat te kiezen.
                          Meestal gaan de newbies hier ook antwoorden krijgen in de trend van "wat wil je er mee gaan doen", en je moet uiteindelijk wel EERST apparatuur hebben voor je ook maar één foto kan nemen hé

                          Er zit ook deels waarheid in wat Joerig1970 zegt: een 'duurder' toestel met snellere AF e.d. zal je in staat stellen om SOMMIGE dingen makkelijker en beter vast te leggen dan een toestel dat die eigenschappen niet bezit! Maar daarom kan je met een eenvoudig toestelletje geen mooie foto's maken uiteraard...

                          Comment


                          • #14
                            Re: waarom apparatuur voorop??

                            Oorspronkelijk geplaatst door Hombre
                            ....zodat iedereen er zich nog zou thuisvoelen.
                            dát én de lijn van de (technische) geschiedenis is wel een goede argumentatie m.i.

                            Ieders dagelijks leven wordt bestookt met boodschappen in de trent van:

                            "Koopt <product x> en uw leven zal worden verlicht" en vanuit dat perspectief is het een goede zaak dat BD wat "verlichting" brengt in het woud van aanbod en helpt de focus uiteindelijk op het eindproduct (jaha, wat is dat eigenlijk??) te brengen.

                            Voor de een de creatie, voor de ander het behoud van herinneringen en voor derden het tijdverdrijf waarbij voor allen feedback een enorme steun kan zijn. Van een eenvoudig tot uitgebreide analyse.

                            Ik heb ervaren dat juist de feedback over het eindproduct (of dat hier nu met een point&shoot of prof-cam wordt aangeleverd) de meeste hulp en bevestiging levert. Daarnaast neemt de forum ondersteuning veel onzekerheid weg over de aankoop van het veelbelovende <product x>.

                            In dat kader verwonderde ik mij (zomaar en niet in negatieve zin) over de volgorde van onderwerpen.

                            Een kip en ei situatie is hierbij niet te vermijden daar helemaal zónder camera een beeld op een heel andere manier tot leven gewekt zou moeten worden; poëzie, schrijven, schilderen, politiek, ..vul aan vul aan..

                            vandaag (uh, gisteren) weer lekker geschoten
                            het is helemaal niet zeker of jij wel ziet wat ik zie.
                            Telecaster weblog
                            km5D, sigma 70-200 2.8 ex dg apo, 50mm 1.4 en nog zo'n kitlens

                            Comment

                            Working...
                            X